webForumDet fria alternativet

EM-slutspel 2008

Sport

400 svar · 17 568 visningar · startad av Danne V · sida 16 av 21

Frågan, av Danne V

Dags att gå från kval-tråd till slutspelstråd.. Lottning i 11.30 i TV4. Nån särskild önskelottning? (Här är deltagande lag: <http://www.uefa.com/competitions/euro/teams/index.html> Man blir faktiskt ganska impad över att Sverige är med i den samlingen... (y) )

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Jag var först...

Haha...jag var först! :)
http://member.webforum.nu/4770/fotboll.jpg

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag skall försöka skriva lite om matchen...
En riktigt dålig laginsats av Sverige. Med undantag Isaksson och Källström så viker samtliga spelare ner sig. Ingen glöd, ingen kommunikation, inget självförtroende, ingen som kliver fram och visar att man faktiskt vill vinna!

Samtidigt skall man inte ta någon från ryssarna - dom gör en riktigt bra match och vi har tur att det inte blir 4-0.

Jag brukar inte skrika på föryngring men om vi skall komma någon vart i Sydafrika om två år måste vi ha en hel del nya spelare och dom behöver komma i i landslaget redan i kvalet.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Blårand:

Daniel Andersson är sämst. Det har han alltid varit.
Om jag tolkar din bild rätt har någon (du?) röstat på Zlatan som sämst i landslaget. Hur fan tänker man då? Han var inte bra idag - men säg någon som var det...

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Danne V skrev:

...OS nästa. Tack, tråden, för ett gott jobb.

Än är det mycket kvar av EM fastän Sverige (tyvärr) åkte ur.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

@nders skrev:

Om jag tolkar din bild rätt har någon (du?) röstat på Zlatan som sämst i landslaget.

Vad är så bra med Zlatan? Han kan klacka, han kan dribbla, han kan nicka, han kan...men det resulterar ju aldrig i något. Två mål på snart tre år i landslaget. Övriga forwards med ett sånt klent resultat skulle ställts åt sidan för länge sen.

Förstår inte daltande med Zlatan tyvärr. Levererar han inte, vilket han ytterst sällan gör, så bör andra få komma in och försöka leverera.
När sköt Zlatan en frispark av värde senast, om man ser till de senaste landskamperna?

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Danne V skrev:

Ja... nu gäller det att vänta en vecka innnan man hasplar ur sej massa åsikter.... :OO

PM skickat till Danne V. (För att spara tråden)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Blårand skrev:

Två mål på snart tre år i landslaget.

Eftersom frågan gällde EM: två mål på tre matcher...

När Zlatan är bra så är han riktigt bra - det är alldeles för många som får för många chanser i landslaget. Han har varit helt okej i EM, två fina strutar och förutom idag helt klart bättre än ett antal spelare i EM-truppen. Frågan gällde ju EM-truppen, och då får man förmoda att det var spel i EM som var aktuellt, inte de senaste tre åren totalt sett.

Jag menar mest att det finns ett stort antal spelare som varit sämre än Zlatan i EM.

Blårand skrev:

Vad är så bra med Zlatan?

Det är helt sjukt hur det alltid skall handla om Zlatan! Trots att Zlatan inte utmärkte sig på något sätt i denna match (varken positivt eller negativt) anser du att han är sämst?

Han är en av världens bästa forwards. Han gör 2/3 av målen i detta EM. Det är inget snack om att han skall vara med.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Web-Tor skrev:

Det är helt sjukt hur det alltid skall handla om Zlatan! Trots att Zlatan inte utmärkte sig på något sätt i denna match (varken positivt eller negativt) anser du att han är sämst?

Han är en av världens bästa forwards. Han gör 2/3 av målen i detta EM. Det är inget snack om att han skall vara med.

En tråkig knorr är ju tyvärr att båda ryska målen kommer på kontringar som började med småmissar där Z var inblandad. Först missuppfattningen när varken han eller Elmander möter en passning som istället fångas av ryssarna som nätar 5 sekunder senare. Och andra målet som kom direkt efter hopslaget som Z gör med ryssen...

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Det känns som om Lagerbäcks spelidéer nått vägs ände. Dags att sparka ut gamlingarna bland både ledning och spelare och försöka börja bygga något nytt?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ja för fan! Zlatan suuuugeerrRrrr!!!111111!!!!!!!!! :OO

Jävligt bittert måste jag säga men vi förtjänar en kvartsfinalplats lika mycket som Frankrike gör det. Det vill säga - inte alls. Däremot kommer jag inte skylla på Zlatans trasiga knä, Lagerbäcks taktikpärm, längden på grässtråna eller Robert Lauls provhoppande av sängarna innan EM. Vi räckte helt enkelt inte till och var verkligen sämst när det verkligen gällde något. Idag alltså. Vi sög, med några få undantag.

Intressant förövrigt, planen som det snackades mest om innan (den övertäckta konstgräsmattan i Salztburg) var den där Sverige plockade poängen.

Dock. EM är inte slut. Långtifrån. Det ryktas nämligen om att kvartsfinalerna kommer att spelas som planerat, trots att den viktigaste nationen redan sitter på planet hem. ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag märker. Att. Dryden. Börjat skriva. Som. Sin. Idol. Niva. :moose

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Är väl egentligen inte så mycket att diskutera. Ryssland var bättre. Lagerbäck har svårt att ställa om taktik från en uppställning till en annan. Kim gjorde allt rätt när han kom in. Anders Svensson var den enda som visade lite hjärta. Ljungberg gnäller lika mycket som alltid. Isaksson försämrade nog inte sina chanser att hamna i en bättre klubb. Svenskar övervärderar sitt landslag. Holland är kvar. Spanien är kvar. Måtte guldet gå till ett offensivt och roligt spelande lag.

:stefan: skrev:

Jag märker. Att. Dryden. Börjat skriva. Som. Sin. Idol. Niva. :moose

Jag gillar Niva. Det är han som börjat skriva som sin idol. Dryden. :p

Dryden skrev:

Däremot kommer jag inte skylla på Zlatans trasiga knä, Lagerbäcks taktikpärm, längden på grässtråna eller Robert Lauls provhoppande av sängarna innan EM. Vi räckte helt enkelt inte till och var verkligen sämst när det verkligen gällde något.

Jag håller med helt. Det här är ett nederlag som laget får ta på sig.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

@nders skrev:

Jag sitter här och försöker hitta ljuspunkter.

Den enda ljuspunkten jag kan hitta är att förlusten kunde blivit betydligt större. Med lite mer tur/skärpa så hade ryssarna kunna rulla in minst fyra bollar till. Sverige var aldrig med i matchen förutom i slutet av första halvlek. Med ett så bedrövligt passningsspel och svagt mittfält så går man helt enkelt inte vidare från gruppspelet.

Sverige spelade inte direkt bra mot Grekland men vi lyckades vinna tack vare lite Zlatan magi och ett grötmål. Mot Spanien hade vi en bra period i första halvlek efter deras 1-0 mål. Resterande delar av matchen var vi totalt utspelade.

Hur mycket saknade egentligen Sverige Tobias Lindroth? Väldigt mycket om ni frågar mig.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Compusa skrev:

Den enda ljuspunkten jag kan hitta är att förlusten kunde blivit betydligt större. Med lite mer tur/skärpa så hade ryssarna kunna rulla in minst fyra bollar till. Sverige var aldrig med i matchen förutom i slutet av första halvlek. Med ett så bedrövligt passningsspel och svagt mittfält så går man helt enkelt inte vidare från gruppspelet.

Sverige spelade inte direkt bra mot Grekland men vi lyckades vinna tack vare lite Zlatan magi och ett grötmål. Mot Spanien hade vi en bra period i första halvlek efter deras 1-0 mål. Resterande delar av matchen var vi totalt utspelade.

Hur mycket saknade egentligen Sverige Tobias Lindroth? Väldigt mycket om ni frågar mig.

Så sant, så sant. Avsaknaden av Linderoth blev allt tydligare ju längre turneringen pågick. Men jag tycker inte att hela problemet ligger där. Vad jag tycker är förödande är när man ser hur vissa av de "gamla" spelarna, med Ljungberg i spetsen, egentligen bara ser loja ut. Fredrik var totalt osynlig mot Spanien, och mot Ryssland syntes han bara till en gång, och det vid en liten rusch som snabbt stoppades.

Jag tror i ärlighetens namn att det är dags att göra vad Frankrike gjorde efter EM i Sverige 1992 och runt tiden för misslyckandet att kvalificera sig till USA-VM 1994, nämligen att rensa ut i truppen, skola in riktigt unga spelare och ta smällen att kanske missa ett slutspel, men med målet att faktiskt vinna ett mästerskap. Frankrike gjorde just det, man vann VM på hemmaplan fyra år senare, och även EM i Holland/Belgien år 2000. Är det dags för spelare som Allbäck, Ljungberg, Alexandersson, Svensson, Henrik Larsson, Hansson & Daniel Andersson att tacka för sig i landslaget och inse att man inte längre kommer utveckla Sveriges trupp. Jag skulle vilja se att man istället tog VM-kvalet till att skapa ett nytt, ungt och hungrigt landslag.

Vi har spelare som gör succé ute i klubbar i Europa, men som inte alls får chansen i landslaget. Sebastian Larssons speltid har varit extremt begränsad, och bara det faktum att som reserv på högerkanten bli bänkad till förmån för en anfallare, ja det är något av det psykologiskt sämsta tänkbara man kan göra som tränare. Vi har en enorm resurs från Ajax i Rasmus Lindgren, som har höjts till skyarna i nederländsk press. Kapital finns, men då går det inte att utnyttja en djuplöpande forward som target.

Jag sticker inte under stol med att jag är missnöjd med coachningen, eller att jag tycker att fegheten att testa unga spelare har varit enorm. Offensivt kapital finns, men det defensiva har alltid präglat Lagerbäcks syn på fotboll. Tråkigt men sant.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Håller med dig helt och hållet. Med Tobias Lindroth (i form) på plan så blir inte bristerna i laget lika tydliga. Han vinner viktiga bollar och stoppar/skapar omställningar.

Kim skrev:

Jag tror i ärlighetens namn att det är dags att göra vad Frankrike gjorde efter EM i Sverige 1992 och runt tiden för misslyckandet att kvalificera sig till USA-VM 1994, nämligen att rensa ut i truppen, skola in riktigt unga spelare och ta smällen att kanske missa ett slutspel, men med målet att faktiskt vinna ett mästerskap.

Japp det är synnerligen dags att bygga nytt och lyfta in de unga talangerna innan de blir lastgamla. Ju tidigare vi lyfter in dom desto längre kan vi ha glädje av dom.

Kim skrev:

Jag sticker inte under stol med att jag är missnöjd med coachningen, eller att jag tycker att fegheten att testa unga spelare har varit enorm. Offensivt kapital finns, men det defensiva har alltid präglat Lagerbäcks syn på fotboll. Tråkigt men sant.

Bort med de gamla och in med de unga. Då tycker jag även det är dags att leta ny tränare. Lagerbäck har ett imponerande facit när det gäller att kvala till mästerskapen... lika imponerande är det inte om man tittar på hur det har gått i mästerskapen (när det väl gäller). Fyra vinster på 18 matcher är allt annat än bra.

Kim, huvudet på spiken. (y)

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Laget måste ha en bra speluppläggare (Zlatan?) som kan spela upp bollen till egna i straffzonen och gärna även själv kunna göra avslut mot mål. Där tycker jag Zlatan är bra. Han har bra öga för snabba passningar...om bara medspelaren har teknik att ta emot bollen.

Sedan måste laget också har killar som är bra på 1-1 situationer, som vågar utmana försvaret och som även är snabba i fötterna (kan löpa om försvararen och mot mål). Vilka spelare i svenska landslaget är bra på just 1-1?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)