webForumDet fria alternativet

Ofrivillig spasm i ögonlock etc.

Träning & hälsa

13 svar · 3 837 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag vet att det har varit uppe på wF tidigare. Men jag har sökt som en tok både på wF och med hjälp av Google men inte hittat något svar.

Vad jag är ute efter är den medicinska termen för detta fenomen som kan uppstå vid t.ex. stress och liknande.

Några idéer?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Tics?

Nej. Det ska finnas en medicinsk term. Det är inte spasmer heller. Jag måste få veta detta NU! Så jag kan gå och lägga mig. :P

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Att du blinkar ofrivilligt alltså? Eller känns det som en liten nerv? Typ bredvid och/eller omkring ögat, som drar ihop sig?... :i

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

LeonL skrev:

Tics?

Tics är väl mer tvångstankar?

Det som silfver pratar om är mer en uppkomst av stress (av vad jag har läst). Jag vet att jag haft den medicinska termen på tungan förut men nu kan jag bannemig inte hitta den. Därför tänker jag också följa den här trådens utveckling.

LoLo skrev:

Eller känns det som en liten nerv? Typ bredvid och/eller omkring ögat, som drar ihop sig?... :i

Ungefär så, i ögonlocket.

LoLo skrev:

Att du blinkar ofrivilligt alltså? Eller känns det som en liten nerv? Typ bredvid och/eller omkring ögat, som drar ihop sig?... :i

Nej, tänk dig att det helt plötsligt börjar pulsera i ditt ögonlock eller i ditt ögonbryn. Det har inget med blinkningar att göra, men kanske nåt med nerven. :)

Det är inte hyperkinesi du tänker på då? :p

LeonL skrev:

Det är inte hyperkinesi du tänker på då? :p

Nej. Inte riktigt så allvarligt. :D

Nu ska jag försöka sova. :l

Hm... okej. Fascikulationer eller leamus?

Är det inte någon av dem så ger jag upp. Gonatt! :P

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Leamus heter det, ivf den allmänt vedertaga termen.

Tackar. :D

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Usch, det hade jag länge, innan jag blev sjukskriven och blev tvungen att lägga av. Jag fick tillochmed ljusblixtar i ögonvråna ett tag. Dessutom hade jag problem att sitta still.

Ta dina ögonryckningar som en varningssignal. :o

Jag har själv inga ögonryckningar utan jag var bara tvungen att komma på vad det heter. Men den dagen då de kommer ska jag absolut tänka på varför jag får dem. :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har ryck i ögonlocken till och från och jag ser tydliga samband med det och perioder då jag känner press eller stress av obehagligt slag.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)