webForumDet fria alternativet

Ännu en Swedbank Arena...

Småprat

22 svar · 1 237 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Så var det klart, den nya nationalarenan i Solna kommer heta Swedbank Arena...

SVT Text skrev:

Swedbank Arena - snart hos dig

Den nya nationalstadion i Solna ska
heta Swedbank Arena. Sponsorn betalar
153 miljoner kronor fram till 2023
för att namnge fotbollsarenan.

Swedbank arena finns dock redan. Så
heter ishallen i Örnsködsvik där Modo
spelar sina hemmamatcher. Och den nya
fotbollsarenan i Malmö kommer att
heta Swedbank stadion. Och det kan
också komma en arena med liknade namn
i Västerås.

-Jag tror inte förväxlingsrisken är
särskilt stor, säger Swedbanks
styrelseordförande Carl Eric Stålberg
till TT.

Trist att stålarna ska styra så jävligt... :bla

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

När jag blir stor kommer det finnas en Dannesholk Dojo!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det hade helt klart varit roligare med ett mer innovativt namn men money talks. Hellre Swedbank Arena än ingen arena alls eller "Nya Råsunda".

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg

:stefan: skrev:

Trist att stålarna ska styra så jävligt... :bla

Så sponsring är dåligt? Är väl betydligt bättre att ett företag betalar än att (mer) skattepengar går åt.

Adestro skrev:

Är väl betydligt bättre att ett företag betalar än att (mer) skattepengar går åt.

Precis, för hur kul hade det varit med "Folkets Arena", "Statliga Arenan" eller "Skattearenan" med Skatteverkets logga på taket? :OO ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

trist x(

Äh, kom igen nu. Sponsrade arenor är ju knappast ett nytt fenomen och det är ju hyfsat utbrett i världen. Varför inte även här? Halva Elitserien (om inte ännu fler?) har ju arenor med företagsnamn, Allsvenskan är på stark frammarsch och nya arenor i Europa går ju på trenden.

Jag ser inget negativt i det. Idrottsrörelsen behöver stålarna och ska vi ha en modern arena är sponsring en rätt bra väg att gå.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jo, negativt är det. Jag tycker det är störtlöjligt med flera arenor med samma namn - vad är det för dumheter? Okej med Nya/Gamla Ullevi, men detta är ju bara storhetsvansinne av Swedbank.

Tack och lov att jag inte har mina pengar hos dom.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

:stefan: skrev:

Jo, negativt är det. Jag tycker det är störtlöjligt med flera arenor med samma namn - vad är det för dumheter? Okej med Nya/Gamla Ullevi, men detta är ju bara storhetsvansinne av Swedbank.

Tack och lov att jag inte har mina pengar hos dom.

(y)

kolon, är du emot att det är Swedbanks tredje arena eller utförsäljningen av arenor till företag rent generellt?

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Jag kan förstå att klubblag behöver få in pengar och säljer arenanamnet, men jag är övertygad om att SvFF skulle klarat sig utan de 10 miljoner per år som utförsäljningen ger. Sen att det kommer finans minst tre - fyra arenor i Sverige med samma namn känns lite löjligt.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Någon som vet ifall det finns några ritningar över arenan?

Typ, Hur läktarna kommer att se ut?

Esen skrev:

Någon som vet ifall det finns några ritningar över arenan?

Typ, Hur läktarna kommer att se ut?

http://www.svenskfotboll.se/t2.aspx?p=152141&x=1&a=1108078
http://www.svenskfotboll.se/t2svff.aspx?p=288436

J. Rönnberg skrev:

Jag kan förstå att klubblag behöver få in pengar och säljer arenanamnet, men jag är övertygad om att SvFF skulle klarat sig utan de 10 miljoner per år som utförsäljningen ger. Sen att det kommer finans minst tre - fyra arenor i Sverige med samma namn känns lite löjligt.

Jag kan hålla med om att det känns fånigt med Swedbanks tydliga intresse på flera håll. Å andra sidan så slipper nu SvFF att gå in med pengarna själva (10-15 miljoner är ändå en hel tunna med blandade småmynt, minst) och kan istället lägga dem på andra satsningar. I en tid då Bingolotto inte längre är en trygg inkomst för idrottsrörelserna finns det säkert projekt som behöver ekonomisk stöttning.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Man glömmer det nog väldigt fort. Precis som med Kinnarps Arena där HV spelar. Man bryr sig inte längre.

Ska vi strunta i att bygga en ny arena bara för att ett företag sponsrar? :q

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Absolut inte, kan man få företag att sponsra är det perfekt.

Men jag anser att det ska vara som med företagsnamn, man kan bara ha ett i det landet. Alltså så finns redan namnet Swedbank Arena och kan då inte användas igen! (n)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag är kluven när det gäller sånt här. Det känns inte"äkta" när ett miljardföretag går in så här. Som att slipsnissar utan nån som helst förankring i idrotten (utom kanske golf och segling dåra) suttit runt ett mahognybord och kalkylerat bästa avkastning på insatt kapital och valt mellan att sponsra en sporthall eller en studieresa för Handelsstudenter till Kina och USA, typ.

Ungefär som att "Kolla vilka schyssta, sportiga typer vi är på banken. Kom och sätt in dina stålar hos oss så kan vi tjäna ännu mer än 10-15 miljarder om året efter avskrivningar".

Men så inser man ju att utvecklingen inte går att stoppa....och kanske det är bra ändå.... Men att döpa nationalarenan efter ett företagsnamn känns ändå surt. Vad blir nästa? Döpa om Tre Kronor? :(

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Helt fördjävligt! Varför höjer de inte bara biljettpriserna till det dubbla? De tänker verkligen inte på fansen!

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag kan inte förstå hur man tycker att det är negativt att ett företag vågar satsa så mycket pengar på något som man själv gillar. Swedbank borde väl applåderas snarare än att bli bespottade? För 153 miljoner ser jag det som självklart att de får kalla arenan vad de vill.

Erik Juhlin skrev:

Helt fördjävligt! Varför höjer de inte bara biljettpriserna till det dubbla? De tänker verkligen inte på fansen!

Tänker inte på fansen? Hur menar du? Eller var det bara nån ironi som jag missade? ;)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Dryden skrev:

http://www.svenskfotboll.se/t2.aspx?p=152141&x=1&a=1108078
http://www.svenskfotboll.se/t2svff.aspx?p=288436

Fast på dom här länkarna kan man väl inte se hur läktarna e uppbyggda?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)