webForumDet fria alternativet

öka belastning? [styrketräning]

Träning & hälsa

5 svar · 432 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Hur och när ökar ni belastning?

Just nu kör jag 3x10 reps (4x10 på vissa övningar). Jag ökar belastningen först när jag orkar ungefär 3x12.

Vad tror ni om att istället köra såhär (vi tar exemplet bänkpress, 3x10 reps, 60kg belastning)

Vi utgår från att 60kg är vad jag orkar köra 3x10. Lägger jag på 65 orkar jag inte 10 reps.

Trots detta lägger jag på 65kg och kör så många reps jag orkar. När jag kört 3xY reps (där Y är så många jag orkat i varje set) sänker jag till 60 och kör ett set bestående av så många reps jag orkar.

Vad tror ni? är det ett effektivt sätt att öka styrkla och volym?

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

hellre tvärtom skulle jag vilja säga

2x10 med 60kg
sedan XxY med 65kg

caya skrev:

hellre tvärtom skulle jag vilja säga

2x10 med 60kg
sedan XxY med 65kg

Med vad motiverar du det? Min tanke är att man genom att lyfta så tungt man kan hela tiden aktiverar och sliter maximalt antal muskelfibrer. Jag tänker också att man skulle kunna börja ännu högre, exempelvis med belastning som bara låter en köra 3x5 osv...

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Om du vill öka i styrka så tycker jag inte att du skall köra mer än 5 reps per set.
Ett annat sätt är att variera din träning genom att köra i olika cykler, kör 3 v med 10 reps och sedan 3 v med 3-5 reps. Ett annat tips är att även hela tiden ändra ordningen på dina övningar, så plocka fram exempelvis 10 bröstövningar och kör 3-4 av dem och sedan rulla runt. Annars så riskerar kroppen att vänja sig vid en speciell belastning.

Vatos Locos skrev:

Om du vill öka i styrka så tycker jag inte att du skall köra mer än 5 reps per set.
Ett annat sätt är att variera din träning genom att köra i olika cykler, kör 3 v med 10 reps och sedan 3 v med 3-5 reps. Ett annat tips är att även hela tiden ändra ordningen på dina övningar, så plocka fram exempelvis 10 bröstövningar och kör 3-4 av dem och sedan rulla runt. Annars så riskerar kroppen att vänja sig vid en speciell belastning.

Tack! Det där var min andra fråga. Har så länge jag styrketränat kört samma pass i X veckor och därefter lagt om hela passet (bortsett från ett par basövningar, ex bänkpress, som givetvis fått vara kvar). Är det en god idé att som Vatos beskriver rulla runt på ett antal övningar och därmed alltså INTE köra samma uppsättning övningar två pass i rad?

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Cassady skrev:

Tack! Det där var min andra fråga. Har så länge jag styrketränat kört samma pass i X veckor och därefter lagt om hela passet (bortsett från ett par basövningar, ex bänkpress, som givetvis fått vara kvar). Är det en god idé att som Vatos beskriver rulla runt på ett antal övningar och därmed alltså INTE köra samma uppsättning övningar två pass i rad?

Beror på vad du vill uppnå. Vill du bli stark i bänkpress så kan det ju vara bra att köra övningar som är/liknar bänkpress annars är det aldrig fel att variera och chocka kroppen.

Själv så brukar jag t.ex för bröst börja med antingen plan hantelpress eller bänkpress. Jag kör några veckor bänkpress och därefter några veckor hantelpress. Funkar bra!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)