Jymdis skrev:
Kim, kom igen. Om du nu vet så mycket om fotboll som du påstår att du vet - vet du också att man inte kan säga "om dom tre inte spelat så bra som dom gjorde, hade inte Sverige vunnit". För du har ingen aning helt enkelt. Det kan vara så att någon annan i Sverige haft en framträdande roll i stället. Det går liksom inte att säga.
(y)
Kim skrev:
** Jag skrev att det var offsidevarning. Är någon helt i linje, som du uttrycker det, så är det offsidevarning. Har aldrig någonsin skrivit att det varit offside, utan endast en varning. Hade Spanien fått ett sånt mål, så hade det däremot vevats reprisbilder i all oändlighet i svensk TV.
Nja, jag vill allt minnas att du skrev att det var "snuskig offside-varning". Jag anser att det är stora skillnad mellan att skriva att målet var offside-varning mot att målet var en snuskig offside-varning. Att det var offside-varning är jag beredd att gå med på, men en snuskig offside-varning hade sett helt annorlunda ut i min mening, dvs en ganska uppenbar offside-situation och inte en tveksam offside-situation som nu var fallet. Har bland annat sett en hel del repriser på Eurosport som visar att målet godkändes helt i linje med gällande offside-regler.
Kim skrev:
** När det gäller Hansson, så har jag aldrig tvekat att ge honom beröm för den här matchen. Läs det sista jag skrev, om att han, Shaaban och Elmander var bäst, så förstår du. Vad jag motsatte mig, var all glorifiering han har fått sen igår. Har vi glömt hans insats mot Tyskland redan? Nämn en match han gjort tidigare, där han har varit bra. Under varenda landskamp, utom den igår, så har han varit fullständigt katastrofal. Återigen har du lagt ord i min mun.
Alla spelaren presterar inte på topp från början, utan det krävs oftast en hel del matcher innan man passar in och får ut maximalt av sin kapacitet i ett lag. Hade Petter Hansson fått mer speltid innan dessa viktiga matcher så är jag säker på att han presterat bättre. Om Petter Hansson fortsätter samma storspel som mot Spanien i kommande matcher så är jag definitivt beredd på att förlåta honom. Jag ser framåt, inte bakåt som du tyvärr verkar göra.
Kim skrev:
** När du håller på att raljera kring Spaniens sidledsspel, så visas din naiva inställning till fotboll och dess taktik. Spanien hade flertalet chanser, men storspel av svenskarna i eget straffområde satte stopp för kvitteringarna.
Tsss, tyvärr men om du ska försöka ifrågasätta mina kunskaper inom fotboll så får du allt göra bättre ifrån dig i dina inlägg. Jag är ganska säker på mina kunskaper så det där snickesnacket biter inte på mig. Du menar alltså att spanjorerna gjorde en bra match taktiskt sett? Jag menar att spanjorerna spelade fruktansvärt ineffektivt. Att slå 20-30 passningar i uppbyggnadsfasen av ett anfall (varav de flesta i sidled) är allt annat än bra, inte svårt för ett försvar att stå upp mot detta. Spanjorernas försvarsspel var inte heller mycket att imponeras över, virrigt och segt.
Kim skrev:
** Tillåt mig att hånle lite åt dig, men jag tror knappast att du är rätt man att bedöma mina fotbollskunskaper. Gul-och-röd-ögd? Kanske det, men snarare Blå-gul-röd-ögd med inslag av realism. Det har hittills inte hindrat mig från att kritisera spanska spelare, och hylla svenska spelare som gör bra insatser, för det är faktiskt vad Hansson, Shaaban och Elmander gjorde igår. Men att likt Glenn Hysén börja kalla Hansson för Väggen, är ingenting annat än rent rövslickeri, alternativt populistiskt skitsnack. Besök hos Synsam? Knappast, då en läkarundersökning med ingående syntest för två veckor sen gav resultatet perfekt syn.
Att Petter Hansson var rena väggen är ren fakta, men du kanske såg en annan match med två lag som hade samma färger på dräkterna som Spanien respektive Sverige? Det verkar i alla fall som att du har sett en helt annan match när man läser dina kommentarer. Bra att du har perfekt syn, då är det förmodligen bristande fotbolls-kunskaper som är anledningen till ditt tvivelaktiga resonemang :)
Kim skrev:
** Eftersom Sverige nu är en av världens bästa nationer, enligt dig, så kanske du vill hylla den stora svenska insatsen mot Trinidad & Tobago, eller varför inte Paraguay (om man bortser från Ljungbergs mål), eller varför inte åttondelen mot Tyskland. Kan man inte ens vara självkritisk efter en vinst, så kanske man ska ägna sig åt lotto alternativt bingo. Jag har aldrig jämfört Sverige med Cypern.
Ha ha jag skrattar fortfarande. Kan du vara snäll och visa var jag skriver att Sverige är en av världens bästa nationer? Att du dra till med lögner och löjliga påhopp som att jag skulle ägna mig åt lotto istället är bara tydliga tecken på att dina argument inte håller. Däremot kan jag säga att det är en definitionsfråga hurvida Sverige är en av världens bästa nationer eller inte, det beror på var man drar gränsen, sett till världsrankningen för att nämna ett exempel.
Kim skrev:
** Jag vågar påstå att om Shaaban hade spelat som han gjorde mot Tyskland, det vill säga en medioker insats, och Hansson hade gjort detsamma, samtidigt som Elmander inte hade sprungit som han gjorde, så hade vi inte haft mycket att komma med. Nu var det dessa tre spelare som utmärkte sig, och det tänker jag fortsätta ge dessa beröm för. Men om de var bra igår, kommer vara fullständigt ointressant på onsdag, när vi möter Island.
Det var mer eller mindre ingen spelare i Sverige som underpresterade i denna match. Det var kollektivet och några riktigt vassa inviduella prestationer som genomförde segern och manövererade ut spanjorerna på ett äckligt effektivt sätt. Att Sverige inte dominerade matchen är en annan femma, men att gå ut och försöka dominera mot spanien är möjligen inte den bästa strategin för ett svenskt landslag så som det ser ut för tillfället. Visst, marginalerna var på vår sida men segern känns trots det rättvis med tanke på spanjorernas bleka insats. På dig låter det som att det bara var tre spelare på planen i Sverige, fel, ett fotbollslag består av en målvakt och 10 ytterspelare. Du glömmer topp-insatser av spelare som Tobias Lindroth och Anders Svensson, men du kanske hyser ett visst hat mot dessa också, precis som du gör mot Allbäck?