Jag tycker det låter vettigt men som Wenger säger - nedflyttning är för hårt. Jag är för poängavdrag, böter och varför inte publikfria matcher men huvudsaken är att FIFA sätter ner foten och tar tag i problemen.
Nu kan jag i och för sig inget om sport, men sett ur "hacker"-synvinkel undrar jag förstås vad som hindrar en supporter från att byta färg på tröjan och bli rasistisk supporter hos motståndarlaget?
För att det drabbar oss ickerasister som vill se fotboll...
tydal skrev:
Nu kan jag i och för sig inget om sport, men sett ur "hacker"-synvinkel undrar jag förstås vad som hindrar en supporter från att byta färg på tröjan och bli rasistisk supporter hos motståndarlaget?
absolut inget men man riskerar ju givetvis att:
Bli påkommen av polis och matchadministration --> avstängning från arenor (Något man kommer köra hårt på i allsvenskan i år)
Bli påkommen av moståndarfansen. Och hamnar man i vantarna på ett gäng ultras kan man räkna med att äta genom ett sugrör i ett par år ;)
Det finns idag gott om fans på arenorna som inte kommer tillåta rasism på terasserna om detta innebär straff mot klubben. Oavsett om detta gäller de egna eller förklädda motståndarfans
För att det drabbar oss ickerasister som vill se fotboll...
Exakt, publikfria matcher vill givetvis ingen ha, absolut inte klubbarna (£€$). Föreligger det hot om just publikfria matcher så lär ju klubbarna ta tag i det innan man drabbas. Det var så jag tänkte.
Äntligen tar FIFA krafttag mot rasismen inom fotbollen, det är bara att utfärda en kraftig varning till lag som har problem med sina supportrar!
Rasism är inte ett problem för enskilda klubbar och föreningar. Det är ett samhällsproblem. Enskilda klubbar och föreningar ska inte behöva ta ansvar för problem som samhället inte lyckats lösa.
Regeringen och riksdag lovar hårdare tag mot rasismen i samhället. Man misslyckas, och skapar istället lagar och regler...
...som gör att kommunerna blir ansvariga för att ta itu med rasism i sina kommuner, skolor etc. Kommunerna misslyckas och ålägger istället...
...föreningar och klubbar att lösa problemen med rasismen, annars får de inga bidrag. Föreningarna och klubbarna misslyckas, och lägger ansvaret på sina...
...supporterföreningar som misslyckas då de varken har resurser eller kompetens att ta itu med problemet.
Rasismen och integrationsproblematiken har blivit som en "Svarte Petter". Ingen vill äga problemet och bollar enbart problemet vidare i hopp om att någon annan ska lägga fram en lösning.
Tycker det är helt fel att enskilda föreningar, klubbar och supporterföreningar ska behöva ta ansvar och försöka lösa de rasistiska problemen på arenorna, när man inte lyckats lösa dessa problem någon annanstans i samhället.
Tycker det är helt fel att enskilda föreningar, klubbar och supporterföreningar ska behöva ta ansvar och försöka lösa de rasistiska problemen på arenorna, när man inte lyckats lösa dessa problem någon annanstans i samhället.
(y) Helt sant! (y)
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849