webForumDet fria alternativet

Kampsport!

Sport

9 svar · 733 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag tänkte bara kika efter om vi har några kampsportare här på forumet.

Jag har själv pysslat med karate innan jag flyttade hit till Örebro och nu tänkte jag ta upp det igen. Jag vet dock inte riktigt om jag ska fortsätta med karate eller testa något nytt. Ibland tyckte jag att det kunde bli lite för mycket stela övningar i karate och för lite fighting. Det är ju viktigt att nöta så man kan, men det är ett ganska stort steg att sätta det in i en situation och kunna improvisera i en fight och det kändes som att den biten kom lite vid sidan om.
Någon som kan rekommendera något?

Medlem sedan okt. 2004409 inlägg

oskob skrev:

Hejsan!

Jag tänkte bara kika efter om vi har några kampsportare här på forumet.

Jag har själv pysslat med karate innan jag flyttade hit till Örebro och nu tänkte jag ta upp det igen. Jag vet dock inte riktigt om jag ska fortsätta med karate eller testa något nytt. Ibland tyckte jag att det kunde bli lite för mycket stela övningar i karate och för lite fighting. Det är ju viktigt att nöta så man kan, men det är ett ganska stort steg att sätta det in i en situation och kunna improvisera i en fight och det kändes som att den biten kom lite vid sidan om.
Någon som kan rekommendera något?

Utövar ingen sport själv, men har doc testat på. Då kan jag rekomendera Teakwon do. Det är endel nötande men det är det värt för när du börjar sparras, det är då det roliga börjar. Och så jag har förstått det är det en hel del sparring. Annars har Shooto väldigt mycket kontakt ;)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Jag tränar Aikido sedan några år tillbaka, en fantastisk kamp(konst), jag kan varmt rekommendera dig att prova på, det är det svåraste, lättaste, rakaste, mest cirklade, mest aggresiva, otroligt passiva jag nånsin provat på.

I min ungdom testade jag ju jutsu, judo och en del thai boxning oxå, men det var inte direkt himlastormande något av det :)

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Jag älskar all form av kampsport! :)

Tyvärr har jag inte kunna utöva det på senare år då mitt arbete kommit i vägen för det,
men jag har förhoppningar på att ta tag i det igen snart, för jag saknar det verkligen.
Under mina aktiva år höll jag på med taekwondo, karate, ninjutsu och boxning.

Av dessa är ninjutsu den jag tycker är allra roligast, dels för den extremt varierande träningen,
men också för mystiken och traditionen runt det. :)
Då träningen också innebar fight med olika typer av vapen fick man en helt annan fokusering,
vilket jag verkligen gillade, man ville ju varken skada sig själv eller någon annan på träningen. :p

Bäst fysisk träning; boxning helt klart, trodde inte att det skulle vara så extremt som
det faktiskt var. Trots att man var relativt vältränad ;) så pallade man inte med mer
än 4-5 ronder, hehehe. Men det var också himla roligt, och man kunde äta pizza med gott samvete sen. ;)

Summa summarum:

Gillar du mycket varierande fighting, fysisk/psykisk träning och japansk medeltidshistoria - satsa på ninjutsu.
Gillar du hård fysisk träning enligt konstens alla regler - satsa på boxning.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag tränade själv karate tidigare. Jag hann nästan upp till blåa bältet innan sensei startade ett café och sket i att komma på träningarna.

Om jag hade vart du så hade jag fortsatt med karate. Helt klart. Tränaren i Örebro kanske inte har samma träning som din förra tränare. Jag tyckte aldrig att mina träningar blev enformiga eller liknande för vi fick slåss ganska mycket och boxa på mitsar och liknande.

Jag känner som du. Jag skulle gärna ta upp tränandet igen för det var verkligen bra träning. Jag blev smidig och uthållig och dessutom så tror jag att jag fick lite muskler också. :D

Pröva karaten där du bor nu. Känner du att det inte längre är nåt för dig så kan du alltid pröva på Taekwondo eller nåt. Beror ju lite på vad du gillar att utöva för typer och vad du vill uppnå med din träning. :)

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Personligen så har jag bara erfarenhet av Muay Thai, tävlade inom detta i början på 90-talet, dock så har detta fått komma i skymundan eftersom jag har annat som tar upp en massa tid. Tycker att det är en väldigt bra träning eftersom den är allsidig samt bra både fysiskt samt psykiskt, tror att all kampsport är nyttig eftersom man framförallt lär sig tåla saker för tappar man humöret under fajt så är risken stor att man åker på stryk. Det finns som sagt bra klubbar i de flesta städer samt att man kan välja en disiplin som passar en själv.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har kört Judo och Taekwondo. Den sistnämnda höll jag på med ganska länge, var riktigt kul. Jag var inte så mycket för rörelsemönster och sånt där heller, men det skapar ju lite variation. Aikido ville jag börja med men sedan skadade jag armen så det gick inge bra att börja med nåt sånt. Men om du gillar att sparras bara borde väl kickboxning vara nåt!?
Ingen som nämnt Kung-Fu förresten, det tycker jag verkar riktigt coolt, men då måste man nog vara liten och snabb för att bli bra. En bekant har flyttat till Kina och tränar Kung-Fu så mycket han bara kan. Häftigt. Jag gillar sån där kultur och grejjer runtomkring. Vill man lära sig lite sånt kan man läsa boken "Aikido" av Stefan Stenudd :) ...lite Aikido inspirerat då såklart, men den storyn är rätt fascinerande den också.

Jag har varit nyfis på Aikido (Utalas det ajkiiido eller ajkidoo?) men jag har fått för mig att det är konstig sparring och väldigt många tekniker som bara fungerar i ett speciellt läge och är jättesvårt att sätta in i praktiken. Har dock blivit väldigt imponerade av mästare som kastar runt karatesnubbar som bommulstussar. Men det är väl nästan bara kast i den grenen?
Ang. shooto tycker jag att det är för mycket "brottning". Sett några matcher. Två, tre sparkar och sen får den ena tag i benet och så ligger de bara i en hög och klänger.

Har även funderat på thaiboxing / kickboxing men jag vet inte alls mycket om dem. Någon här som kan berätta lite om det? Det är nog rent slagsmål efter konstens alla regler jag vill ha och då är väl något av de där två passande?

R:
Såg att det fanns kampju-jutsu här i Örebro. Det kanske skulle vara något. Någon som testat?

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

oskob skrev:

Har även funderat på thaiboxing / kickboxing men jag vet inte alls mycket om dem. Någon här som kan berätta lite om det? Det är nog rent slagsmål efter konstens alla regler jag vill ha och då är väl något av de där två passande?
QUOTE]

Om du vill veta mera om Thaiboxning så har du bra information på denna sida:
http://www.swedishmuaythai.nu/

Tackar! Ska kollas upp! :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)