webForumDet fria alternativet

Innebandyregler

Sport

22 svar · 4 421 visningar · startad av Mika3l · sida 2 av 2

Frågan, av Mika3l

Har premiärmatch om en vecka i korpinnebandy men jag har aldrig spelat det seriöst förut så jag skulle behöva veta lite regler. Någon som vet någon bra sida som sammanfattar lite vanligare regler? :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Dryden skrev:

Ah, okej. Jag tänkte nämligen på om en kort spelare har ett långt skaft. Om det nu är någon fördel i praktiken (även om jag tycker det fungerar bättre för mig med en lång än kort).

Aha :)

Det där beror helt på spelstil och plats i laget. Generellt har väl forwards/center kortare klubbor än backar. Det är lättare att skjuta slagskott/handledsskott med kortare klubba och lättare o skjuta dragskott med längre klubba tycker jag. Men sen beror det också på hur du spelar. Jag spelar med rätt stor hook och boll och klubba "bakom" mig, alltså passar lång klubba mig. Medans en del spelar enbart framför sig och mycket s.k hockeydribblingar, och då är kort klubba att föredra.

Men som sagt, det där känner man på sig om man har spelat ett tag.

Medlem sedan sep. 200524 inlägg

Det här med regler, det stämmer ju inte alltid.. att det skulle resultera i 2 minuters utvisning för en tackling mot sarg har jag aldrig varit med om, spelade själv, men har slutat, var back för det mesta, spelade center en match p.g.a. en skada tror jag, och om jag inte minns fel så kunde jag tackla över spelare över sargen ibland, resulterade aldrig i annat än frislag.
Minns även att jag själv blev tacklad mot sargen, hoppade över den och in på planen igen, utan avblåsning.

Men det är klart att en del dommare kan döma olika, dessutom är väll inte domarna så heta på att döma utvisningar på lägre åldrar, var 13-14 när jag bröt ett ben, och sedan aldrig fick lusten att börja spela igen.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Les Paul skrev:

Det här med regler, det stämmer ju inte alltid.. att det skulle resultera i 2 minuters utvisning för en tackling mot sarg har jag aldrig varit med om, spelade själv, men har slutat, var back för det mesta, spelade center en match p.g.a. en skada tror jag, och om jag inte minns fel så kunde jag tackla över spelare över sargen ibland, resulterade aldrig i annat än frislag.
Minns även att jag själv blev tacklad mot sargen, hoppade över den och in på planen igen, utan avblåsning.

Men det är klart att en del dommare kan döma olika, dessutom är väll inte domarna så heta på att döma utvisningar på lägre åldrar, var 13-14 när jag bröt ett ben, och sedan aldrig fick lusten att börja spela igen.

Det är skillnad på tackling och tackling. ;)
Går du in med en höft efter sargen (eller på något annat ställe på planen för den delen) så ska du åka ut så det sjunger om det. Om du däremot "axel mot axel" trycker ut/stänger spelaren ut över sargen så renderar det oftast i ett frislag.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)