Har premiärmatch om en vecka i korpinnebandy men jag har aldrig spelat det seriöst förut så jag skulle behöva veta lite regler. Någon som vet någon bra sida som sammanfattar lite vanligare regler? :)
Har premiärmatch om en vecka i korpinnebandy men jag har aldrig spelat det seriöst förut så jag skulle behöva veta lite regler. Någon som vet någon bra sida som sammanfattar lite vanligare regler? :)
Vet inte om den finns tillagt i regelboken än men nytt för i år är iaf. att man inte får passa hem till målvakten. Helt idiotisk regel enligt mig. Det skapar mycker mer dynamik i spelet om man är nerpressad bakom mål att göra en lätt lyftning till målvakt som kan göra ett bra utkast för en perfekt kontringsmöjlighet. :bla
Nu är jag väl lite sent ute, men för framtida behov så kommer här lite regler:
Utrustning mm.
· Målvakten skall ha hjälm.
· Spelare får ej bära klockor, smycken, skydd som kan innebära skaderisk.
· Klubban skall vara hel och hooken får ej överstiga 30 mm (mätning av hook får endast begäras av lagkapten).
· Klubban får inte vara trasig. T.ex om spelaren använt den för spel utomhus.
Tekning utförs:
· Vid periodstart.
· Efter mål (mål är ej godkänt förrän det bekräftats med tekning).
· Efter straffslag som ej resulterar i mål.
· När domaren ej kan avgöra fördelsriktning på inslag eller frislag.
· Efter avvaktande utvisning.
· När domaren stoppat spelet av annan anledning än som nämns här.
· Tekning utförs på sju stycken punkter. Nämligen vid något av de fyra hörnkryssen. På mittpunkten (vid matchstart eller efter mål). Eller vid mittlinjen (1.5 meter från sargen)
Inslag
· När bollen passera sargen, träffar taket eller föremål över planen döms inslag till icke felande lag.
· Inslag sker 1.5m från sargen där bollen lämnat planen, ej bakom förlängda mållinjen.
· Bollen skall slås med klubban och får ej lyftas eller dras iväg.
· Inslag får gå direkt i mål.
Frislag
· Bollen skall slås med klubban och får ej lyftas eller dras iväg.
· Alla frislag får gå direkt i mål.
Förseelser som leder till frislag är:
· Slag, spark, lyftning eller låsning på/av motståndares klubba.
· Slag på motståndares ben.
· Hög klubba före eller efter tillslag av bollen (spelarens midjehöjd).
· Lyfta klubban över motståndares huvud.
· Med klubba eller fot spela eller försöka spela bollen över knähöjd.
· Sätter klubba eller ben mellan motståndares ben eller fötter.
· Tar emot en fotpassning eller spelar bollen 2 gånger med foten.
· Utespelare hoppar och stoppar bollen.
Utvisningar 2 min
· Slag, spark, lyftning eller låsning på/av motståndares klubba.
· Med klubba eller fot spela eller försöka spela bollen över knähöjd.
· Tränger motståndare mot sarg eller målbur.
· Farligt spel med klubban.
· Fäller eller tacklar motståndare.
· Fasthållning.
· Hindrar målvaktens utkast.
· Liggande/sittande spelar eller försöker spela bollen.
· Spela eller stoppa bollen med handen, armen eller huvudet.
· Felaktigt byte eller för många spelare på planen.
· Upprepade förseelser av spelare eller inom laget.
· Avsiktlig fördröjning av spelet.
· Protest mot domslut.
· Spel utan klubba (tappad klubba skall omedelbart tas upp)
Så lite så, kul att kunna hjälpa till. Kan inte svara på så mycket här på webforum eftersom det finns många som slår mig i kunskap vad gäller det mesta. Förutom innebandy då, där ligger jag nog 1:a
Klubban ska ha SP:s (Svenska Provningsanstaltens) godkännandemärke på. Då får man spela med den. Men tror att maxlängden på klubbor som säljes är 100 cm-skaft, men har för mig att de funnits upp till fem cm längre klubbor. Du får givetvis inte förlänga den på eget bevåg.
Klubban ska ha SP:s (Svenska Provningsanstaltens) godkännandemärke på. Då får man spela med den. Men tror att maxlängden på klubbor som säljes är 100 cm-skaft, men har för mig att de funnits upp till fem cm längre klubbor. Du får givetvis inte förlänga den på eget bevåg.
Ah, okej. Jag tänkte nämligen på om en kort spelare har ett långt skaft. Om det nu är någon fördel i praktiken (även om jag tycker det fungerar bättre för mig med en lång än kort).
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25