webForumDet fria alternativet

Hur träna för att få bak mina axlar?

Träning & hälsa

11 svar · 1 438 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Sitter en del framför datorn vilket gör att när jag står upp är mina axlar något frammåt. Stretchar bröstmuskeln. Vilken strykeövning skulle ni rekomendera för att få tillbaka axlarna? Borde vara musklerna mellan skulderbladen som fixar detta.

Medlem sedan maj 2005353 inlägg

Det är väl bara att köra hårt på ryggen? ;) Kör rodd, baksida axel och shrugs och sånt.. Har samma problem som dig men håller på att åtgärda, kör speciellt enarms hantelrodd som tar mycket..

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

öhh?
Låter som ett dåligt skämt att man skulle få framåtlutande axlar för att man sitter ofta vid datorn?
Finns det några studier som styrker detta?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det låter som om du behöver se över ditt datorbord och stol - med rätt inställda grejor har man inga problem. Sen jag kom över ett elektriskt höj- och sänkbard bord mår mig rygg mycket bättre - kroppen mår bra av att stå och arbeta ibland. :)

JAreMANNEN skrev:

öhh?
Låter som ett dåligt skämt att man skulle få framåtlutande axlar för att man sitter ofta vid datorn?

Jag har fått det av något i alla fall, tror lätt att man kan få det av att sitta *här* (men OK, skulle nog kunna lösa det med annan ställning men nu är ju skadan gjord?)

Medlem sedan juni 2002346 inlägg

ergonomi =)

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

JAreMANNEN skrev:

öhh?

Visst finns det studier eller bara fråga vilken massör som helst eller någon annan person som sysslar med hälsa och kan lite anatomi. Man ska dock inte skylla allt på det utan det handlar naturligtvis även om obalans i muskelerna, för strama och starka på framsidan och för svaga på baksidan som kan ha uppkomit på andra sätt.

Jag har bra ergonomi på mina grejer men kanske är lite petigare om utseendet mer än andra här.

Styrketränar du nu?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Axlarna åker oftast fram om man tränar mycket bröst. Försök träna ryggen mer. Tränar du ryggen så kommer ryggmusklerna att dra tillbaka dina axlar.

Den främsta anledningen för mig tror jag snarare är att jag kört mest framsida axel och mitten av axeln och för lite baksida - jag har nämligen kört mycket mer rygg än bröst. Men visst, det är ju anledningen till att man får den där "jag bär på en widescreen"-looken.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Ett bra tips när det gäller detta problem är att man ofta har dålig hållning, ett enkelt tips på detta är att träna mage ett par gånger i veckan, vilket gör att man får bättre hållning och på så sätt får en rakare gång vilket avlastar både rygg och axlar.
När det gäller bra axelövningar för baksidan, så är kabelmaskiner bra, dvs. man ligger på en bänk med armarna i kors och drar bakåt(svårt att beskriva med ord).
När det gäller shrugs så tränar man mest nackmusklarna dvs. traps.
Det brukar även finnas maskiner för detta ändamål, det är dock viktigt att man sitter som i ett kors med armarna rakt ut gärna lite ovanför 90 grader med en lätt vikt annars är det stor risk att man kopplar in armarna i övningen.
En annan tjuv i dramat som Helmertz skrev är bänkpress(med stång), kör istället med hantlar för då är det lättar att koppla ur axlarna.
En annan bra ryggövning för att komma tillrätta med detta problem är drag bakom nacken, sitt gärna bakvänt med bena på golvet så att du på detta sätt drar ut ryggen.
Denna övning påminner en hel del om Chins.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Och när du tränar axlar, om nu framsidan är mer utvecklad, så börja med baksidan så du gör slut på den först. Precis som de skriver innan så kan bänkpress tendera att dra fram axlarna men frågan är om inte dåligt utförda övningar i cabel-crossen är värre, har sett en del dåliga exempel på det :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)