Okej, nu låter ju rubriken lite värre än vad det egentligen är... :)
Men alltså, vi hade fighting på senaste karate-träningen jag var på och jag fick en spark (på tummen) som jag ej hann blockera...
Har blivit röntgad, men ingen fraktur kunde ses. Dock så är jag blå runt tummen, har gått med bandage sen förra torsdagen, men fick igår en skena istället...
Läkaren nämnde nåt i stil med "mjukdelarna har blivit skadade, det är en blödning.." ... Nu undrar jag dock exakt vad menade han?
Jag tål inte stötar mot tummen, inte heller kan jag vrida och böja och vända hur som helst...
Det handlar väl antagligen om en inre blödning av något slag. Såvida du inte har brutit något, så ska det väl inte vara någon fara. Blåmärken är ju t.ex. blödningar under huden.
Jag kommer själv ihåg när jag för några år sedan tränade Judo i Nässjö, och den träningen vi hårdtränade kast och fällningar. Det var lite sådär halvskoj att komma hem och upptäcka att man urinerade blod. :p
Kan det inte bara vara en stukning? Stukade tre fingrar på ett läger för nåt år sen och samtliga fingrar svällde upp till dubbel storlek och blev blå osv.
Du har kanske töjt senan något samt fått blödningar i leden, det är svårt att avgöra utan att se och känna på den. OM det är ett ledband som är uttöjt skall du tänka på att de aldrig går tillbaka till ursprungsläget igen, var alltså extra försiktig med den tummen i fortsättningen. Leden däremot läker av sig själv på några veckor såvida du inte skadat brosket (inte så troligt).
Ta det lugnt med näven och kör bara det du kan göra utan tumme så tappar du inte formen under konvalescensen :)
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849