Efter att för tredje gången i rad blivit utsatt för cykelstöld (skitcyklar, som tur var) är det återigen dags för en ny. Min budget är tyvärr begränsad och jag funderar därför på att rikta in mig på begagnatmarknaden. Det finns ju iofs. mängder av nya MTB:s för mindre än tvåtusen kronor, men de antar jag att man inte kan lita på.
Cykeln vill jag använda till att transportera mig själv från punkt A till B och lite motionskörning i skogen. Det jag tror att jag vill ha är en MTB med odämpad aluminiumram och bra växlar (Shimano Deore ska man tydligen ha, om jag förstått saken rätt). Är dämpad framgaffel någonting att satsa på, eller är de billigare varianterna bara skräp som man helst är utan?
Vad ska man tänka på när det gäller ramar, växlar, bromsar och dämpare? Vilka fallgropar finns? Finns det några särskilda märken som man bör inrikta sig på eller rent av undvika? De cyklar som varit intressantast av det jag hittat hittills (dock fel geografiskt) har varit av märkena GT, Cannondale, Crescent och Trek. Är det okej/bra märken rakt av eller finns det modeller man bör akta sig för?
Kan man förvänta sig att få en bra begagnad cykel för 2000-3000 kr, eller är det att hoppas för mycket?