webForumDet fria alternativet

Segelbåt

Sport

32 svar · 4 202 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Fick plötsligt ett grymt sug efter att segla! :o

När jag var liten så hade vi en optimistjolle ute på landet men det var så länge sedan att jag knappt mins det. Kommer man överhuvudtaget i en optimistjolle om man är 1,70?

Finns det någon annan enkel, billig och rolig båtmodell för en person?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Visst du kommer i en optimistjolle, men det är knöligt när man ska under bommen. (Jag är iofs 1.90).
Det du skulle testa är om du fick tag i en Laser. Skitkul. :) Fast pengarna sticker ju iväg på en gång när man ska ha lite större båt.

Har kollat runt lite. Det verkar som att en e-jolle eller Zoom 8 skulle passa mig bättre.
Någon som har erfarenher av dessa?

Laser verkar vara i dyraste laget.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Oooh, segla oppe var inte igår...

Vi hade Trissjollar också, ett par snäpp större som man utan problem skulle kunna segla själv, men tusan vet om de existerar fortfarande... :e

Jo, jag har sett några trissjollar till salu men jag vill nog ha en mer utpräglad enmansjolle.
Har kikat lite på Blocket m.m. men utbudet är inte något vidare. Någon som vet var man kan hitta en e-jolle till salu?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Varför inte prova med att hyra! Eller bara traska ner och be att få pröva på.

Vet du någonstans på västkusten där man kan hyra en e-jolle?
Tvivlar på att någon vill låna ut sin båt till en kille som inte suttit en båt på 20 år. :l

Köpte en e-jolle idag! :)
Nu återstår det bara att se om jag kommer ihåg hur man segla... :l

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Åhh... Nu blev jag riktigt avundsjuk!!! Vill också segla.

Farfar hade en segelbåt förut (två kojer). Den sålde han. Synd att man var så liten så att man inte kunde uppskatta att släkten hade en båt. :(

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Mina föräldrar har nån variant där man kan stoppa dit ett segel om man vill. Men jag brukar använda den med motor istället eftersom jag aldrig lyckats lära mig det där med segel, men mecka/köra motor är jag bra på :) ...kolla bilden här, den är faktiskt rätt lagom stor för två pers...

wf_båt.jpg
Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Danny skrev:

Mina föräldrar har nån variant där man kan stoppa dit ett segel om man vill. Men jag brukar använda den med motor istället eftersom jag aldrig lyckats lära mig det där med segel, men mecka/köra motor är jag bra på :) ...kolla bilden här, den är faktiskt rätt lagom stor för två pers...

Ser ut som en Askeladden. Går alldeles förträffligt att segla om än en aningen klumpig. ;)

Jag har ju märkt att e-jollen är lite mer avancerad än optimisten så vi får hoppas att jag förstår hur alla tampar ska dras...
Jag köpte en bok om segling men den går ju inte in i detalj hur just e-jollen fungerar.

Phorpher skrev:

Danny skrev:

Ser ut som en Askeladden. Går alldeles förträffligt att segla om än en aningen klumpig. ;)

Precis! Där satt den, en sådan är det! Man borde prova seglet nångång, är den lättseglad?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Danny skrev:

Precis! Där satt den, en sådan är det! Man borde prova seglet nångång, är den lättseglad?

Ja, åk ut nån gång när det inte är allt för mycket vind så kommer det gå galant. Du kan ju börja med att enbart köra storsegel och ingen fock så har du bara en sak att koncentrera dig på. :)

Om det blåser mycket, ta med dig nån som kan hjälpa till att burka och glöm inte att fälla ner centerbordet. ;)

Aha, har den ett lillsegel också, ja usch ja, ett segel i taget! :) ...det lär gå ganska vingligt om man inte fäller ner centerbordet va... :) ...men jag lastar i årorna för säkerhets skull... Ju mer jag tänker på det där ju ballare verkar det vara, jag gillar ju sånt där, "göra på det gamla goda viset-modellen" alltså... tack för inspirationen, nu har jag nånting nytt att prova på semestern om några veckor.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Kul att du skaffat en jolle, själv har jag aldrig kunnat segla speciellt bra, men jag bör lära mig lite åtminstone. Syrran har ju en optimist men det är inte så lätt eftersom jag själv är 190 cm. :e

Lycka till med seglingen! Hur går det? :)

Jo, jag hämtade båten igår. Nu ligger den i båthuset på landet och väntar på mig och på måndag börjar semestern... :)

E-jollen har ju en del trimningsmöjligheter och det var ju en och annan tamp som man skulle komma ihåg hur dom skulle dras. Vi får hoppas att jag får ihop allt när båten ska riggas.

Ingen som har en "så-riggar-du-en-E-jolle" sida?

Bilder för böveln! :e

Så fort jag påbörjat min semester och riggat båten kommer bilder. ;)

Nejnej, en bildserie på hur Web-Tor drar tampar åt alla håll, sätter upp masten, drar storskotet, tar ner masten igen för han glömde aktervanten, sliter förtvivlat i konstiga tampar och försöker hitta ett öppet WAN för att Googla efter den där rigga-ejolle-sidan - det vill vi ha! ;)

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)