webForumDet fria alternativet

Friluftsliv vs Idrott

Sport

2 svar · 245 visningar · startad av filippo

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg
Frågan#1

Var går gränsen för vad som är idrott eller friluftsliv?
Enligt Norska TV2/Nettavisen så är Ultradistanslöpning friluftsliv!... Har hela tiden sett mig som en idrottare, men man är ju bara en friluftsmänniska... eller??? :x :q

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Att vara ute i naturen och må gott, bör nog klassas som friluftsliv enligt min åsikt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

filippo skrev:

Var går gränsen för vad som är idrott eller friluftsliv?
Enligt Norska TV2/Nettavisen så är Ultradistanslöpning friluftsliv!... Har hela tiden sett mig som en idrottare, men man är ju bara en friluftsmänniska... eller??? :x :q

Frågan är om det är skillnad på ultradistanslöpning och bara löpning. Att jag skulle ägna mig åt friluftsliv när jag tar en joggingmil här inom stadsgränserna är jag skeptisk till, men en som tar sig en fyra-timmarsrunda på fjället kanske kan klassas som friluftsmänniska.

Defenitionen friluftsliv kanske också uppstår när man inte har för avsikt att träna inför något utan, som Blårand beskriver det lite, vara ute i naturen och må gott. Jämför med en som är ute och joggar för ett långdistanslopp med en annan person som bara är ute för att röra på sig och få lite frisk luft.

Med andra ord så tror jag nog att du kan fortsätta kalla dig för idrottare.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)