webForumDet fria alternativet

Innebandy: Portad av klubben – för sin vikt

Sport

25 svar · 1 026 visningar · startad av mattiasnordin · sida 2 av 2

Frågan, av mattiasnordin

Vad tycker ni om detta? <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,608924,00.html>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Eftersom jag skall vara på barndop i just Knivsta till kommande helg kanske jag inte skall kommentera det enskilda fallet !!!
Vad jag menar är att vi måste göra klart för alla vad vi förväntar oss. Kanske inte killen tog i på samma sätt som de andra.
Problemet ligger väl mycket på Föräldrar och förening som inte kan finna en gemensam form för träningen.
Borde ju verkligen finnas ett sug utan att man siktar på elitnivå.
När det gäller skolan tror jag att den har urartat tack vare kravlösheten som blir följden av att alla skall inrymmas inom mallarna.
Ett litet fåtal gör skit för mängden.
Justa regler som alla kan ställa upp på borde inte vara så svårt.
Gick just nu förbi en sönderslagen busskur på Drottninghög. Jag blir mycket ledsen när jag ser vad som händer åt andra hållet.
Och tack Sjärnborg och ni andra som inte håller med mig i allt.
"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större"
Och vem kan göra anspråk på det alltjämt! ;-)

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

God morgon alla. Idag är det vitt i Uppsala. Fantastiskt vad mycket snö det har dumpit ner.

Största skulden ligger enligt mig på mamman som inte tänkte efter någon gång under resans gång..

Där håller jag inte med dig. Hon har visst tänkt till. Hon ringde ju till lagledaren och frågade om det skulle fungera om en överviktig kille skulle kunna träna med dem. Tränaren sa att han var välkommen!!! Att mamman inte känner till om hur träningarna går till är ju inte ologiskt. Hon trodde nog att hon gjorde det rätta. Killen ville spela innebandy. Hon ringde till byns (knivsta är inte stockholm) innebandyklubb. Jag anser att tränaren redan där skulle hjälpa killen till en nybörjarklubb istället för att ge han falska förhoppningar.

Vad gäller sonens [eventuella] övervikt borde hon rannsakat sig själv i ett tidigare skede, sett över matvanorna hemma, sett till att han kanske fått mer allmän motion o dylikt, jag tycker att föräldraansvaret är mer än att bara gråta ut i tidningen.

Håller med dig där. Det finns en anledning till att https://www.overvikt.se och https://www.projektnelson.se med andra föreningar existerar. Kunde vi bara utbilda folket om hälsa så skulle det vara lättare. Själv skulle jag önska att det var lagstadgat att ange tex hur mycket socker en vara innehåller. Idag är det modernt att ta bort fettet men man ersätter det istället med socker. Och det verkar inte folk förstå att det i princip har samma effekt som fett.
Men det är en helt annan fråga. ;)

Hur många socker bitar innehåller 2 dl kräm? Svar

Intressant att höra allas åsikter. Baserat på den informationen man har så är det lätt att tycka olika. Förstår vilken makt media har igentligen :/

Medlem sedan juli 200498 inlägg

De sa själva att laget var i toppen och var ett hårdsatsande lag, jo visst. De ligger nästan sist, det kallar jag ett bra och ett hårdsatsande lag.

Vi mötte Lamadjuren AIBC (som leder) förra veckan, inte med mitt lag utan med zon-laget, en del av Länslaget. Skulle varit roligare att ha mött SK Vide, och gett dem mycket stryk!

Undra ifall SK Vide var med i Storvreta cupen, isåfall hur gick det för dem *näst sist* :-)

-- Sorry för att jag anklagar SK Vide för att vara ett dåligt lag :-S

Medlem sedan juli 2004103 inlägg

Är det bara djurgården och stockholm som kan ha elitlag?

Jag kan på sätt och vis förstå innebandylaget.

Kanske det blev bäst att han slutade. Alla hade goda intentioner men ribban hamnade för högt. Självklart ska alla erbjudas möjligheten att idrotta men man kan göra det på olika nivå.

Den här killen kanske inte skulle spela innebandy i ett serielag utan börjat på en mer motionsmässig nivå. Det finns säkert andra föreningar som utövar innebandy.

Mamman borde haft bättre vetskap om vad som vore bäst för sin son men borde en 15 åring inte själv kunna finna en förening att gå med i?

Med resonaemanget att alla ska få vara med, alla ska vara behöriga och alla är jättebra på allt bromsar utvecklingen för de som är duktiga. Världen är väl till för dem med?

De som är duktiga på innebandy spelar mot de som är duktiga. Bara för att man är grym på matematik i skolan ska man väl inte behöva gå igenom hela lågstadiet, mellanstadiet utan att stötta på problem. Lärarens uppgift är enligt mig att individanpassa studierna så att alla motiveras och utvecklas.

Livet är inte jättelätt, tror man det så blir det bara lättare. Livet är svårt och ju svårare man gör det desto mer utvecklas man.

/b3rra

Vill bara påpeka att Knivsta är en väldigt liten ort. Du har antagligen ett begränsat utbud att välja på.

Citat från tränaren, Uffe. Detta skrev han på Vides SK websiten.

saken är avklarad. Tyvärr har inte vi och Vide möjlighet att ta hand om 15 - åriga nybörjare, inte heller de andra 200 ungdomarna som vill börja spela innebandy. Våra politiker har inte fullföljt löftet från 1970 att bygga en större hall som komplement till Hälsohuset, som redan då man konstaterade var för litet. Snälla grabbar, bry er inte om komentarerna här, de kommentarer som är nödvändiga skall inte komma från er spelare, det är ju ni som fått lida av dåligt tempo på träningarna.

Jag kan hålla med om att politikerna bär del av ansvaret för att det finns för lite aktiviteter i knivsta.

Ny artikel i Aftonbladet:

Kommunen attackerar petningen av Fredrik

Fredrik Westerling, 15, är fortfarande för tjock för att vara med i bandyklubben i Knivsta.
–Vi har inte plats för sådana barn i en sådan lagidrott, säger ordförande Lars Ferngren.
Nu får föreningen kritik – från kommunen som betalar ut stöd och från Riksidrottsförbundet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,609632,00.html

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)