webForumDet fria alternativet

Skoterkörkort

Sport

11 svar · 4 081 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Tänkte höra om någon här har tagit körkort (förarbevis) för snöskoter (terrängfordon) och vad som gäller ang detta.

Det är ju så att dom med bilkörkort utfärdat senare än 000101 måste ta ett särskilt förarbevis för snöskoter.

Nu undrar jag:
- Vad detta prov går ut på.
- Vad 'uppkörningen' går ut på.
- Vad kostaden blir.

Är det så att man *måste* gå en typ av utbildning, eller om man bara kan nöja sig med att skriva ett prov samt köra upp.

Isf. skulle jag behöva veta vad man behöver kunna för att klara av det här.

Tyvärr så är informationen man får av vägverket ytterst bristfällig, så man blir inte ett dugg smartare av att läsa där.

Tack!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ta kontakt med en trafikskola som har den utbildningen, dom om någon bör ju kunna svara på det.

R: godkända i st.holm:
Ö-B:s Terrängtjänst Floravägen 12 08-500 209 52
Sylvia Österberg 137 38 VÄSTERHANINGE 070-395 24 02

R: var så dum att jag sökte på " terrängskoter" och hittade:http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=137&page_id=12321536&query=terrängskoter ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Här måste man säga att det finns ett jättebra undantag för lagen, nämligen under erfaren ledare och i grupp om mindre än tio.
Så skall det lagstiftas.

frankof skrev:

R: var så dum att jag sökte på " terrängskoter" och hittade:http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=137&page_id=12321536&query=terrängskoter ;)

Hmm, du tror inte att jag börjat där?
Vidare ville jag höra om någon här har tagit detta och vad det innebär.
Jag skulle inte som många andra ha börjat med att fråga innan jag söker.

Som du även kan läsa i mitt ursprunliga inlägg så undrar jag om man måste gå utbildningen hos körskola osv osv.

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

Jag har tagit det. Jag tog en privatkurs, går även att ta kurser genom trafikskolor.

Det brukar ingå 3st lektioner och en bok. Det är väldigt enkelt att klara det. Uppkörningen är inte avancerad heller.

En sådan kurs inkl allt kostar mellan 1000kr - 2500kr.

Jag betalade 1200kr för mitt!

ade skrev:

Jag betalade 1200kr för mitt!

Tack för ett vettigt svar!
Jag ringde nämligen en i sthlm tidigare idag och ´hörde, där tog dom 2500:- för allt, men det känns som om det är lite mycket, med tanke på att jag kommer ha användning för det här under en vecka, då jag ska till Norrland och ha med mig skotern dit.

Lag (1999:877) om förarbevis för moped klass I och för terrängskoter skrev:

7 § Den som uppsåtligen kör moped klass I eller terrängskoter utan att vara behörig till det döms till penningböter.

Det verkat alltså bara vara och tuta o köra, eftersom risken för att bli stoppad inte är så överhängande. Som jag fattat det är polisen mest ute i lederna under sport, påsk och andra lov och inte en "skum" vecka som v.5, då jag ska dit.

Jag var rätt att jag skulle förlora mitt bilkörkort, men läser man lagen verkar fallet inte vara så..?

Okej men hör med en till trafikskola och fråga vad dom tar!

ade skrev:

Okej men hör med en till trafikskola och fråga vad dom tar!

Jo, hade tänkt göra det. Jag vill helst inte gå´genom någon körskola, för som jag förstått är det itne så svårt.

Vilka typ av frågor är det på provet? Hur många är det? Vad går 'uppkörningen' ut på?

Jag hade en kompis som gick på en trafikskola och jag gick privat. Dessa skillnader fick vi reda på:

Trafikskolan:

30 frågor. 24 rätt för att klara provet.

[Ej några frågor angående 4 hjuling]

Privata:

35 frågor med 4 hjulingsfrågor.

32 rätt för att klara provet.

Uppkörningen var att man skulle åka runt ett par koner med en 4 hjuling pga att det inte fanss någon snö!

Exempel på en fråga:

Hur mycket får du lasta på en fyrhjuling?

alternativ:

30kg i fram & 60kg i bak

60kg i fram & 30kg i bak

Sedan så får du även namnge alla saker på skotern som avgasystem, matta med mera.

Tack för svaret.
Pratade precis med en utbildare, som sa att reglerna ang. det här är väldigt luddiga. Av mina kanske 10 frågor kunde han (som godkänd utbildare!!!) svara på kanske 3 frågor, resten hanvisade han till polisen / vägverket.

Vidare sa han att det här med skoter var en djungel, olika regler för olika utbildare, olika straff beroende på¨omständigheter. Han sa att man inte kan bli av med bilkörkortet om man blir stoppad på skoter utan skoterkort, för att det ska ske måste det vara allvarligare saker inblandade, onykterhet, vårdslöshet osv.

Så jag ska fundera lite till, är det värt 1000 - 2500 :- för en veckas nöje, när det blir ~600kr böter om man mot alla odds skulle bli stoppad?

Jag tycker att du kan strunta i det. Eftersom du ska ha egen skoter med dej. Skulle du hyra så måste du ha förarbevis.

Sen är det även så att det som polisen är hårda emot att när man kör skoter ska man vara nykter.

Så jag får väl önska dig lycka till och ha det så kul!

ade skrev:

Sen är det även så att det som polisen är hårda emot att när man kör skoter ska man vara nykter.

Jo, så har jag också fattat det. Dessutom kan det ju vara en bonus att man på det har bilkörkort, vilket eg. gör det samma i det här sammahanget.

ade skrev:

Så jag får väl önska dig lycka till och ha det så kul!

Jo, ska försöka ha det så kul ute i lössnön på fjället :)

Tack för många bra svar, nu har jag inte riktigt lika många frågor längre ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)