Det verkar som du har tränat förut och kanske då kan bortse ifrån en del av det jag skriver:
Som nybörjare så ska man vänja kroppen med allt vad löpning innebär, det är hårda stötar andning ska hänga med osv.
Så när du saom ovan börjar springa så var ute max 30 min de första tre veckorna tre gånger / vecka. Sedan kan du öka till 45 min i fyra veckor tre gånger / vecka. Ökar man för fort så har man skador som ett brev på posten.
Eftersom jag inte vet hur du har tränat eller något sådant så kan det bli lite si och så med min kommentar.
Hur som helst så tycker jag du ska köra fyra veckor med 45 min tre gånger / vecka utan att öka något.
Sedan så vet jag inte vad du tränar till, är det din kampsport så behöver du inte träna mer löpning än max 60 min tre gånger / vecka.
Ska du springa milen på en tider under exempel 45 min, då kan du öka till fyra gånger / vecka efter de 45 min jag sa tidigare. Ha träningspass mellan 60-75 min och ett långpass en gång / vecka på över 90 min.
När det gäller halvmaraton och har målet att springa under 1.45 så kan du öka ligga kvar på fyra gånger / vecka. Köra dina vanliga pass på 60-75 min, Ett pass / vecka av dessa kan vara intervaller. Sedan så ska du vänja kroppen för långpass som halvmaraton är. Då är det ett pass / vecka som är över 90 min.
Nu kommer jag till den underbara distansen Maraton, här är det en del man behöver tänka på när det gäller träningen. Du ska springa i Stockholm och nå tid under fyra timmar. Fyra träningspass / vecka, 60-75 min. Ett av dessa pass / vecka är intervaller. Sedan så ska du köra ett pass / vecka på 120 min. Mer än 150 min ska man inte träna, då bryter man ner kroppen mer än man bygger upp.
När det gäller det viktigaste plagget så är det skor, skor finns att köpa i vilken sportbutik som helst det är bara servicen som varierar. Har du vägarna förbi så är Löplabbet suveräna på kundbemötande och bra artiklar.
När det gäller kläder så finns det adidas, ron hill, newlina (tycker jag är bäst) och nike. De är väl de största som har mycket bra löparkläder. Dessa är dumt att satsa på i början eftersom de kostar en del. Räcker bra att ha t-shirt och shorts på sommaren sedan till vintern kan du kanske köpa överdragskläder som heter R90 som också håller hög klass.
Angående kosten så så ska du käka nån timme före du ska ut. När det gäller att äta när man kommer hem så är de första 20 minuterna vikitgast. Ta en banan eller någon frukt. Bara du får något i dig. Käka sedan något inom de närmsta 90 minuterna.
Vätska är viktgit är passen över 75 min så ska du ha vätska med dig, när det gäller att dricka när du kommit hem så häll upp en liter vatten och ställ det på bänken hemma. Då får du inte problem med att det är för kallt när du ska dricka det.
Fler träningstips finns på - en löpares sajt där finns även tips för spänstträning.
Lycka Till