En otroligt jämn match, synd bara att vi förlorade. :(
Fotbolls-EM 2004!
540 svar · 11 302 visningar · startad av Rinaldo · sida 22 av 28
Frågan, av Rinaldo
Snart är det dags! :birp \ Hur går det för sverige? \ Vilka vinner EM? \ Vem blir målkungen? \ Vad dricker du till matcherna?
Läs frågan i sin helhet →ALLA svenska spelare ska ha ett stort beröm. Ingen har någon skuld i denna förlust. Jag har ofta gnällt på Tommys laguttagningar. Vad ska man säga så här i efterhand? Tommy har varit en fantastisk ledare för vårt landslag. Han har otroligt positiva siffror i statistiken. Sen är han hela Sveriges nya nallebjörn. En nallebjörn i träningsoverall. :)
Zlatan tog hela matchen i lite "jaha" attityd.....
Synd Sverige, hoppas de blir Tyskland om två år.... då ska jag vara där! :birp
Urk! Tack och lov ingen helt oförtjänt seger, så man slipper den bittra eftersmaken. Det räcker så bra med ribb- och stolpträff.
PersianBulldog skrev:
Holland var det bättre laget.
Mycket tveksam till om jag vill hålla med om det... jag tycker det gick väldigt mycket fram och tillbaka, och båda lagen hade ju tryck mot mål.
Nog var Holland det bättre laget. Man hade större bollinnehav (60%), 23 skott jämfört med 16 för Sverige, 10-5 i hörnor. Rent statistiskt så var segern klart rättvis. Holland är det land som jag hoppas vinner hela turneringen, då dom spelar en kul offensiv fotboll.
Brutalt att åka ut på det här sättet. :(
Jag förlorar hellre med 3-0 och är totalt utspelad.
En stilla bitter undran dessutom, VARFÖR la Andreas Jakobsson ingen straff? Han tar ju straffarna för Bröndby. Mellberg hade en stor neonskylt ovanför sig där det lyste "missa". :(
Måste säga att Isaksson varit fantastiskt bra under det här mästerskapet. :)
Ja, Isaksson var suverän, igen.
Tråkigt att förlora på straffar, men Holland var ett bättre lag hela matchen. Fast tycker att svenskarna hängde med bättre än väntat.
BlueSaint skrev:
Kim skrev:
kobranturre skrev:
Mikael Nilsson är för dålig och feg, han vinner aldrig mot motståndaren vilket betyder att sveriges högra sida är öppen för motståndarna....
Jag tror knappast att det handlar om feghet och att han är för dålig. Problemet ligger snarare i att han är ovan på positionen. Det är skillnad mellan att vara högerback och höger yttermittfältare. Placeringen gentemot motståndarna är helt olika nu. Sen kan mycket av problemet ligga i att Nilsson, i matchen mot Italien, skulle få assistans av Chippen. Som alla redan vet så är Wilhelmsson en fantastisk offensiv kraft, men när det gäller defensivt ansvar så tar han inget (vilket han heller inte ska göra, tycker jag), men när Nilsson inte får något understöd så blir han lätt överspelad.
Tragiskt nog så är Mikael Sveriges bästa alternativ på högerbackspositionen. Vad felet ligger i kan man bara spekulera om, men problemet är att vi i landslaget inte har många naturliga yttrar, vilket i sig kan härledas till den svenska modellen av barn- och ungdomslag där de bästa spelarna i varje lag placeras centralt i planen.
Jag håller med dig Kim, det är tur att vi har fått fram Erik Edman på yttern under senare år. Hur tror ni att det går ikväll då? Hjärtat säger 2-1 till Sverige samtidigt som hjärnan och realisten säger 2-0 till Holland.
Nu tog Alexander Östlund Mikael Nilssons plats och han skötte det bättre! Jag tvekar att Mikael skulle ens ha ngn pytte liten chans mot Robben!
Mikael Nilsson är för feg! Hur många tacklingar har han givit motståndaren? Kom inte nu och säg att det inte ska förekomma kroppskontakt i fotboll. Mikaels Nillsson tar inte bollen, han försöker bara förhindra inlägg! Men jag måste säga att han gjorde bra ifrån sig igår
kobranturre skrev:
Nu tog Alexander Östlund Mikael Nilssons plats och han skötte det bättre! Jag tvekar att Mikael skulle ens ha ngn pytte liten chans mot Robben!
Mikael Nilsson är för feg! Hur många tacklingar har han givit motståndaren? Kom inte nu och säg att det inte ska förekomma kroppskontakt i fotboll. Mikaels Nillsson tar inte bollen, han försöker bara förhindra inlägg! Men jag måste säga att han gjorde bra ifrån sig igår
Det slog dig aldrig igår att Arjen Robben och Andy van der Meyde bytte kant med varandra hela tiden och att Nilsson då ställdes mot Robben ganska många gånger. Nilsson skötte sig mycket bra - mot Arjen Robben.
kobranturre skrev:
Men seriöst, hur tror du det går för en försvarare som rusar sina motståndarspelare så fort de kommer i närheten, speciellt när det gäller spelare på EM-nivå? Nilsson skulle inte bara vara så bortgjord att han satt på läktaren, han skulle inte ens befinna sig i rätt stadsdel längre.
Nilsson gjorde (faktiskt) många bra insatser igår, speciellt med tanke på hur han såg ut i ansiktet efter krocken i mitten av matchen.
OveRRidE skrev:
kobranturre skrev:
Men seriöst, hur tror du det går för en försvarare som rusar sina motståndarspelare så fort de kommer i närheten, speciellt när det gäller spelare på EM-nivå? Nilsson skulle inte bara vara så bortgjord att han satt på läktaren, han skulle inte ens befinna sig i rätt stadsdel längre.
Nilsson gjorde (faktiskt) många bra insatser igår, speciellt med tanke på hur han såg ut i ansiktet efter krocken i mitten av matchen.
Jag klagar inte på någon spelare i det Svenska försvaret... däremot: Linderoth och Zlatan!
Linderoth tycker jag är en dålig spelare som allt för ofta kommer efter och gör en dum tackling/eftersläng.
Zlatan verkade vara någon annanstans under hela mctehn igår. Var han rädd för att göra bort sig inför Holländarna?
Annars mycket bra insats av Sverige. Straffar är inget naturligt avgörande så de ska bara glömmas! ;)
filippo skrev:
Jag klagar inte på någon spelare i det Svenska försvaret
Det var inte riktat till dig, som du kanske märker på citeringen..
Mikael Nilsson är inte back, att han då har vissa problem att göra allt rätt är ju ganska naturligt.
Med tanke på hans orutin på platsen så tycker jag att han skötte sig så bra som man kan begära.
Äcsh! Typiskt att det skulle sluta så! :l
Men men, en mycket bra insats ändå av laget tycker jag!
Men snälla! Mikael Nilsson är inte tillräckligt bra för att passa in i landslaget enligt mig och många andra!
Till och med Albert Svanberg hade det med i en av sina krönikor, "Mikael Nilsson är för snäll"
Hur många jävla fler inlägg lyckades inte motståndarlagen (danmark, italien, bulgarien, holland) göra på Nilsson än på tex Edman och Östlund. Sen så spelar han inte på riktigt som back! JA, jag vet! Killens jobb är att spela fotboll, sånn j*vla skillnad ska det inte vara på att byta position! Mattias Johnson är inte mittfältare på riktigt, men var han dömd till att misslyckas bara för att han nu spelade mittfältare? Nej, han skötte det alldelses utmärkt!
Det finns MASSOR med spelare som spelar på en annan possision, så använd det inte som ngn dålig ursäkt! Finns till och med forwards som fått spela som back! Ett exempel var Miattias Johnson mot Italien!
OveRRidE: Jag sa inte att han skulle rusa in. Jag menade att han skulle glidtackla åtminstonde 1 gång! Det är inte ngn tävling där det gäller att ha renaste matchtröjorna! Självklart ska han inte glidtackla bakifrån etc. Men om han löper i samma takt som en motståmndare så kan han faktiskt slänga sig och få bort bollen!
Jag tycker att ni som gaggar borde ta en fotboll och börja spela. Det är skillnad på att spela än att bara kolla på tv.
/17 år, Div3 Spelare
Tack för att man får ha en åsikt. ;) :OO
Jag vet att många anser att MN inte platsar i laget.
Jag tycker inte att det är en dålig ursäkt att han spelar på en position som han är ovan vid. Det är en stor skillnad på back och mittfältare. Att vissa är bättre än andra på att byta position är ju självklart.
Tror nog att de flesta som uttalar sig här har spelat eller spelar fotboll. Och även om dom inte har spelat fotboll själva så får de utrycka sina åsikter fritt!
/36 år fd. div.4 spelare :OO (som att det skulle spela någon roll :) )
Pedda skrev:
Tack för att man får ha en åsikt. ;) :OO
Jag vet att många anser att MN inte platsar i laget.
Jag tycker inte att det är en dålig ursäkt att han spelar på en position som han är ovan vid. Det är en stor skillnad på back och mittfältare. Att vissa är bättre än andra på att byta position är ju självklart.
Tror nog att de flesta som uttalar sig här har spelat eller spelar fotboll. Och även om dom inte har spelat fotboll själva så får de utrycka sina åsikter fritt!
/36 år fd. div.4 spelare :OO (som att det skulle spela någon roll :) )
Sorry att jag blev arg...Det är bara att när jag ser Mikael Nilsson 1 mot 1 mot en motståndare så tänker man helatiden:
Ta bollen, ta bollen, ta bollen för i helvette
Men det sker nästan aldrig...Han har råd med att ta en glidtackling för att få bort bollen, för han har oftast understöd.
Tex när det sker en kontring och han springer jämsides med motståndaren så kan han utan problem gå på bollen först få undan bollen, helt utan gult kort och frispark. Allså annars är han en jätte bra spelare, det är bara när det kommer till det deffensiva han är lite rostig :)