Vilken skräll! Grekland slog ut Frankrike med 1-0. Frankrike har i och för sig bara haft tur som har kommit så här långt, man har inte gjort en enda bra match i EM. Nu är det dags för ett generationsskifte i Frankrike med nya spelare som Giuly och Rothen. Jag hoppas att svenskarna kollade på kvällens match och då ser att det inte alls är omöjligt att skrälla emot Holland imorgon. :)
Fotbolls-EM 2004!
540 svar · 11 302 visningar · startad av Rinaldo · sida 20 av 28
Frågan, av Rinaldo
Snart är det dags! :birp \ Hur går det för sverige? \ Vilka vinner EM? \ Vem blir målkungen? \ Vad dricker du till matcherna?
Läs frågan i sin helhet →det var gött att grekland vann. Roligt att se några "nya" lag i toppen:D
SPiN skrev:
Men som sagt, alla går på boll och John Terry ser inte ens ut att veta att han har Ricardo brevid sig.
Om han vet om det eller inte är oväsentligt. Ett regelbrott begås genom att han stänger Ricardo från att hoppa upp och därför ska frispark utdömas. Jag citerar Svenska Fotbollsförbundets regelbok, regel 12.
En direkt frispark tilldöms också motståndarlaget om en spelare begår någon av följande fyra förseelser:
• tacklar en motspelare för att få bollen och får kontakt med motspelaren innan han rör bollen
• håller fast en motspelare
...
En indirekt frispark tilldöms också motståndarlaget om en spelare, enligt domarens uppfattning, begår någon av följande fyra förseelser:
...
• hindrar en motspelares förflyttning
...
Men han håller inte fast honom och han hindrar inte förflyttningen när han hockså är påväg mot bollen.
Det gör han inte? Hur tycker då du att Terrys arm på Ricardos axel påverkar situationen? Inte alls?
Vad härligt! Grekland slog ut Frankrike :)
Ni som säger att det är en skräll kan jag riktigt inte hålla med.
Grekland är ett land som brukar vinna mot dem riktigt stora nationerna. Em-kvalet så vann dem gruppen före Spanien. Em-Slutspelet vann dem mot Portugal, spelade oavgjort mot Spanien och vann nu mot Frankrike.
EM-Går åt mitt håll :)
Jag tror Tjeckien och Portugal möts i finalen.
Alltid rogligt när otippade lag vinner.
Grekland har ett bra lag, men jag tror inte att dom går längre än så här.
Tjeckien mot Portugal i final låter inte helt otroligt, men jag hoppas att det blir Sverige mot Portugal istället. ;) :)
Pedda skrev:
Alltid rogligt när otippade lag vinner.
Grekland har ett bra lag, men jag tror inte att dom går längre än så här.
Tjeckien mot Portugal i final låter inte helt otroligt, men jag hoppas att det blir Sverige mot Portugal istället. ;) :)
sverige kan inte möta portugal i final.
Om Sverige vinner mot holland så möter dem portugal i semifinalen. Men Sverige kan möta Danmark i final, fifan vad härligt. Men då tror jag inte vi vinner.
Mikael Nilsson är för dålig och feg, han vinner aldrig mot motståndaren vilket betyder att sveriges högra sida är öppen för motståndarna....
Ah, det har du ju rätt i.
Men Danmark - Sverige i final låter ju inte helt fel det heller. ;)
Mikael Nilsson har väl inte varit så bra defensivt, behöver nog lite mer rutin.
kobranturre skrev:
Mikael Nilsson är för dålig och feg, han vinner aldrig mot motståndaren vilket betyder att sveriges högra sida är öppen för motståndarna....
Jag tror knappast att det handlar om feghet och att han är för dålig. Problemet ligger snarare i att han är ovan på positionen. Det är skillnad mellan att vara högerback och höger yttermittfältare. Placeringen gentemot motståndarna är helt olika nu. Sen kan mycket av problemet ligga i att Nilsson, i matchen mot Italien, skulle få assistans av Chippen. Som alla redan vet så är Wilhelmsson en fantastisk offensiv kraft, men när det gäller defensivt ansvar så tar han inget (vilket han heller inte ska göra, tycker jag), men när Nilsson inte får något understöd så blir han lätt överspelad.
Tragiskt nog så är Mikael Sveriges bästa alternativ på högerbackspositionen. Vad felet ligger i kan man bara spekulera om, men problemet är att vi i landslaget inte har många naturliga yttrar, vilket i sig kan härledas till den svenska modellen av barn- och ungdomslag där de bästa spelarna i varje lag placeras centralt i planen.
Kim skrev:
kobranturre skrev:
Jag tror knappast att det handlar om feghet och att han är för dålig. Problemet ligger snarare i att han är ovan på positionen. Det är skillnad mellan att vara högerback och höger yttermittfältare. Placeringen gentemot motståndarna är helt olika nu. Sen kan mycket av problemet ligga i att Nilsson, i matchen mot Italien, skulle få assistans av Chippen. Som alla redan vet så är Wilhelmsson en fantastisk offensiv kraft, men när det gäller defensivt ansvar så tar han inget (vilket han heller inte ska göra, tycker jag), men när Nilsson inte får något understöd så blir han lätt överspelad.
Tragiskt nog så är Mikael Sveriges bästa alternativ på högerbackspositionen. Vad felet ligger i kan man bara spekulera om, men problemet är att vi i landslaget inte har många naturliga yttrar, vilket i sig kan härledas till den svenska modellen av barn- och ungdomslag där de bästa spelarna i varje lag placeras centralt i planen.
Jag håller med dig Kim, det är tur att vi har fått fram Erik Edman på yttern under senare år. Hur tror ni att det går ikväll då? Hjärtat säger 2-1 till Sverige samtidigt som hjärnan och realisten säger 2-0 till Holland.
Jag är rädd att det kan bli en rejäl utskåpning för Hollands del. Vi ställer upp med en Östlund på högerkanten för första gången i EM. Dessutom förflyttas Nilsson till en, för honom, helt ovan position till vänster i backlinjen. Jag hoppas på det bästa, men hyser inga större förhoppningar.
Vad gäller Erik Edman så har jag bestämt för mig att han är en gammal forward som skolades om till ytterback. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Tur att Advocaat inte väljer att spela med det bästa laget i alla fall. Han har Roy Makaay samt Wesley Sneijder på bänken och har med spelare som Cocu och Reiziger från start.
Synd att England åkte ut. :bla
Roligt att Frankrike åkte ut. Men Grekland kvar..? Hur kul är det egentligen? Men whatever, Grekland har bevisat att de kan spela bra fotboll och kanske, kanske, får Tjeckien (som ju tar Danmark) det svårt mot Grekland. Sverige - Grekland i final? :D
BlueSaint skrev:
Tur att Advocaat inte väljer att spela med det bästa laget i alla fall. Han har Roy Makaay samt Wesley Sneijder på bänken och har med spelare som Cocu och Reiziger från start.
Makaay är anfallare och Sneijder offensiv mittfältare. Hur hade du tänkt byta in dessa mot defensive mittfältaren Cocu och högerbacken Reiziger om du hade varit förbundskapten för Holland?
Jag påstår inte att Makaay och Sneijder är alternativ till Cocu och Reiziger. Det enda jag menade var att jag tycker att Sneijder och Makaay bör vara med i startelvan och Cocu samt Reiziger bör sitta på bänken eftersom man inte håller måttet.
Med tanke på att Holland hade Heitinga avstängd så är Reiziger ett utmärkt alternativ på högerbacken. Sneijder är fortfarande ung och orutinerad och att ha en spelare född 1984 från start i en kvartsfinal känns mycket vanskligt. Cocu är normalt en mycket lugn och säker spelare, det visar inte minst statistiken från denna turnering där han ligger högt upp i passningsstatistiken.
Snygg målvaktsräddning! :bire
Varför tvingades Zlatan av planen för att han blödde lite på benet?
netslave skrev:
Varför tvingades Zlatan av planen för att han blödde lite på benet?
En blödande spelare får inte vara på planen oavsett vad lite det är.