Trots att jag är Djurgårdare så lider jag faktiskt lite med AIK. Det känns absolut inte kul att man blir nedflyttade. Men å andra sidan så har man ju faktiskt grävt sin egen grop när man sålde ut hela själen till en finne, kanske kan det bli bättre om man börjar om i division ett.
Med anledning av en artikel i dagens Aftonbladet vill AIK klargöra att inget beslut är fattat om huruvida AIK får elitlicens till kommande säsong eller ej.
AIK har inte fått något som helst besked från allsvenska nämnden (som fattar beslut i frågan) men kommer naturligtvis att meddela beslutet så fort ett sådant finns tillgängligt.
Även om jag inte har alla fakta på bordet i form av siffror och annat jag ändå inte begriper känns läget ändå rätt förkylt... :l
Tycker ändå inte att det borde varit så svårt för AIK, som ändå är ett starkt varumärke och har bra kontakt med sponsorer, att få ihop den sista miljonen som saknades. Det hade ju även gott om tid att jaga ifatt dessa sista kronor.
Blir inga mer derbyn mot AIK den närmsta tiden, vilket är synd då derbyn alltid är något speciellt. Vi får väl hoppas på att Hammarby kan gneta sig upp en divison, så att vi kan få lite riktiga derbyn igen. Elitserien behöver spännande Stockholmsderbyn. ;)
Instämmer även i BlueSaints kommentar om att fallet nog började då man sålde "klabbet" till en finne, som enligt min mening inte ville ha AIK till annat en ett farmarlag, för det finska lag han även ägde.
Dom har endå inget i elitserien att göra, Så det var ju bara bra...
Har du inget vettigt att säga så kan du lika gärna hålla klaffen.
Jag begriper inte mycket av den ekonomiska mumbojumbo som står till grund för både beslut och överklagande, men jag lider... Har man haft svårt att hitta info om matcher (offline) när de låg i allsvenskan lär det bli ännu jävligare med dom i ettan... :l
Minns hur det var 1992 när AIK bärgade guldet och Djurgården ramlade ner ett hack i fotbollen - jävlar vad man retades med "de andra", men när nästa säsong väl startade var det rätt tomt och trist utan derbyn....
Det svider - ordentligt - att se AIK ramla ner, men visst ligger det mycket sanning i att det finska maktövertagandet inte direkt gynnat AIK. Nåja, vi är snart tillbaka! :OO :e
Har iaf fått premiäranvända ignoreringsfunktionen...
För AIK:s del blir det nog en hel del derbyn. Jakobsberg, Sundbyberg och andra mindre klubbar håller väl till i de lägre serierna där AIK nu hamnar? Skulle vara kul att veta vilka lag som kommer att spela i AIK:s serie kommande säsong.
Skämt å sido. Instämmer i Vimps kommentar. Nog saknar jag derbyna, även om det som sagt var något år sedan sist.
Tillagt:
Vid närmare efterforskning så borde AIK:s motståndare nästa sässong, om de hamnar i division 1 Östra (vilket är troligt) vara följande lag: Arlanda Wings HC, Botkyrka HC, Haninge HF, Järfälla HC, Linden Hockey, Skå IK, Sollentuna HC, Team Uppsala HC, Tierp HK, Trångsunds IF, Värmdö HC och Väsby IK HK.
Om inte så har ju regeln fallit platt, då i så fall alla föreningar skulle kunna trolla bort de röda siffrorna. Exempelvis vill vissa klubbar som ligger ekonomiskt back, sälja sina tillgångar till ett delföretag de själva äger, så att klubbens ekonomi går med plus, då man sålt tillgångarna "till sig själva".
Tanken med elitlicensen var att den skulle grunda för en sundare ekonomi bland föreningarna, inte bidra till yttligare ekonomsikt trolleri. :)
248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849