Många här som sprang Göteborgsvarvet, men är det ingen mer än jag som skall springa Stockholm Marathon? Dubbla distansen, dubbla plågan?
med samma fart!
Ja jag ska springa.... ;)
har som mål att klara 3.15.
Vill du traffa mig så sök upp Maratonsällskapets monter vid nummerlappsutdelningen på fredagsmorgon.
Många här som sprang Göteborgsvarvet, men är det ingen mer än jag som skall springa Stockholm Marathon? Dubbla distansen, dubbla plågan?
med samma fart!
Ja jag ska springa.... ;)
har som mål att klara 3.15.
Vill du traffa mig så sök upp Maratonsällskapets monter vid nummerlappsutdelningen på fredagsmorgon.
3:15? Det är riktigt snabbt. Jag siktar på 3:45 om det inte blir för varmt. Det är premiär för mig, har sprungit Stockholmsloppet (halvmara) på 1:35 för ett gäng år sedan
Jag vet inte om jag hinner till nummerlappsutdelningen på morgonen, men vi får se...
Jag sparng i Göteborg på 1.30.00 och gjorde milen på 37.05 i helgen, så går man ut rätt så ska det nog inte vara några problem! Jag står vid nummerlappsutdelningen mellab 10 och 14 på fredag, annars kontaktar ni mig med ett privatmeddelande för kl 13.30 för då åker jag söder ut!
Själv sprang jag inte, men därimot var jag ute på stan och senare på kvällen var jag på stadion i ca 2 timmar, Kameran var med och det blev ca 100 bilder. Lägger upp några imorgon ifall det e några som vill se...
Jag sprang och gjorde ett nytt pers! :birp
Den nya tiden lyder 3.25.55 mot den gamla 3.58.58
Mer info när jag kommer tillbaka till Östersund eller om jag får tid, nu ska jag flörta med en tyska som oxå sprang! och bor på samma hotell! ;)
Idag säger jag som Lena Ph. Det gör ont.
Loppet började bra. Man joggar omkring på Djurgården solen skiner, det är inte alltför varmt. Allt känns hur bra som helst. Dock förvånande att en del kliver av och pissar efter 2,5 km. Vinkar till flickvännen på Strandvägen och polaren supportar vid Söder Mälarstrand. Jag känner mig hur fräsch som helst. Hela vägen fram till Västerbron (c a 12 km ) var det som en söndagspromenad.
Västerbron skapade en svag men envis stelhet i benen. Humöret är ändå gott och publiken hejar och vinkar, det känns rätt OK. Låg ändå före tidsschemat med 3 minuter. När man kommer ut på andra varvet har stelheten övergått i smärta. Den förväntade endorfinkicken lyser med sin frånvaro samtidigt som man börjar tvivla på sin förmåga. Det är en sak att springa 5 km när det gör ont, men ytterligare 21 km! Hur fasen ska jag klara det, undrar jag. Jag fokuserar på att klara 28 km, två trejedelar av loppet.
Vid 28 så är smärtan i benen värre och jag inser att det kommer att fortsätta att förvärras. Springer nu på vilja och publikstöd. Försöker konstant dopa mig med sportdryck, godis och druvsocker. Tempot sjunker och jag funderar hela tiden på att börja gå, men jag lyckas stå emot och tar, korta långsamma steg där varje fotnedsättning är en plåga. Vid 30 km känns det i a f möjligt att klara loppet.
Västerbron andra gången känns dock inte värre än att springa på plan mark. Hela tiden letar man efter de skyltar som visar att man klarat av ytterligare en kilometer. Vill gå hela tiden, men tvingar mig själv att springa vidare. När man når Sankt Eriksplan lättar det lite mentalt. Bara några kilometer kvar. Sista kilometern blir ännu lättare och när jag kommer in på Stadion chockar jag mig själv med att ta upp en spurt. Smärtan försvinner för några sekunder och jag flyger förbi mina medtävlare i ytterspår.
Jag fick tiden 3,48,38, vilket är ungefär en minut långsammare än min plan.
Idag kan jag knappt gå. Det var otroligt mycket jobbigare än jag räknat med.
Tja!
Nu är jag tillbaka och kan skriva i lugn och ro, men fortfarande i Stockholm, jag åker hem under måndagen.
Jag startade längst fram i startgrupp gul (4:e inkl eliten). Jag tog det medvete lugnare än normalt för att orka springa hela vägen.
Första milen gick på lugna 47 min och jag kännde mig otroligt stark. Denna dag var även publiken på mycket gott humör vilket hjälpte till.
Halvmaran gick på 1.38 och jag känner mig fortfarande i kanon form. Börjar en liten lätt ökning för att klara målet som jag har (3.15, men börjar tvivla på det).
Jag mal på och plockar mängder med placeringar vid 30km har jag tiden 2.20 (vinnaren har nu varit i mål i 4 min) jag känner att jag börjar bli tung och sliter på lite extra, första gången jag får gå blir vid 35 km (som vanligt :r ) men jag har inga problem att springa yttligare nån kiliometer innan jag får gå några steg igen.
Så håller jag på, jag är glad att jag trots att jag fått gå klarar springa mellan varven.... ;) när jag når 40km så bestämmer jag mig för att springa de sista 2,2km (de klarar jag) samtidigt som jag kommer in på Stadion och bara ler, ökar farten och känner mig oerhört lätt! I mål så stannar jag klockan på 3.25.53 (får tiden 3.25.55 när jag kommer hem och kikar på internet.
Jag är så jäkla nöjd med mitt lopp och mitt nya pers. Det blev en förbättring med 33.03 mot min gamla tid på 3.58.58.
Verkar som det bara var en från wF som sprang. Till dig så säger jag bara. Härligt kämpat, smärtan hör till (speciellt dagarna efter) ;)