webForumDet fria alternativet

Skål - nu får vi adoptera!

Politik & samhälle

53 svar · 1 408 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1
Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Självklart är det ok!
Man inte neka dem med motiveringen "för barnets bästa" utan att
samtidigt mena att barn har det bättre på kinesiska barnhem än
de skulle ha det hos två svenska pappor.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Tror båda dessa personer blir alldeles utmärkta pappor, båda två. Inget snack om det. Däremot tror jag att ett barn behöver både en mamma och en pappa, då dessa kompletterar varandra på ett bra sätt. Tycker således inte att homosexuella juridiskt bör få adoptera barn.

Denna fråga kan man vrida och vända på i all oändlighet, och jag tror det är svårt att få någon att andra sin uppfattning i frågan. Detta är min uppfattning och ni andra får naturligtvis ha er uppfattning. Detta blir nog mitt enda inlägg i denna tråd.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

obelix skrev:

Skål - nu får vi adoptera!

Grattis Obelix! :e

Då får vi bara hoppas att de länder som tidigare hotat med att stoppa all adoption till Sverige, om vi tillåter homoadoption, inte går från ord till handling. :l

Man inte neka dem med motiveringen "för barnets bästa" utan att samtidigt mena att barn har det bättre på kinesiska barnhem än de skulle ha det hos två svenska pappor.

Jag tror även att ett barn skulle få det bättre om det blev adopterat av Vartas handbollslag än vad det skulle få det på ett barnhem i Kina. Jag tycker ändå inte att Vartas handbollslag ska få adoptera barn. ;)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Genom att adoptera från Kina, kanske vi uppmuntrar mödrar i Kina att lämna ifrån sig sina barn.

Det kan lätt bli en snedvriden syn i de länder vi adopterar från...

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Varför adopterar man allt som oftast från utomeuropeiska länder?

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Jag säger nej.
Ett barn har rätt till en mor samt en far.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ett barn har rätt till sin egen mor/far. Men när inte det funkar så tycker jag att adoption är ett bra alternativ.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Ett barn har rätt till en mor samt en far.

Vilket i så fall innebär att man ska ta ifrån ensamstående föräldrar deras barn? :q

Medlem sedan nov. 200328 inlägg

Jag är homofob, och jag kan stå upp för mina åsikter i frågan och säga att jag är starkt kritisk till att låta homosexuella par adoptera barn. Detta är dock inte på grund av min homofobiska inställning, snarare på grund av att det är långt ifrån barnens bästa och det strider mot FNs barnkonvention där barn ges rätten till en far och mor av olika kön.

Fråga dig själv, obelix. Skulle du vilja ha två män till föräldrar eller två kvinnor, om du fick välja? Jag tror att du föredrar det tidigare alternativet om en man och kvinna till föräldrar. Denna rättighet tar du ifrån barnet, du tar ifrån barnets dess rätt till föräldrar av olika kön och dess rätt att ha ett lika normalt familjeförhållande som de andra barnen på t.ex. dagis.

Nej, den nya adoptivlagen i Sverige är FEL. Avskaffa rätten för homosexuella att adoptera och se till barnets bästa och barnets rättigheter istället, som är lagstadgade i FNs barnkonvention sedan en lång tid tillbaka. En del som Sverige bryter mot grovt i och med detta.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Äntligen!

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Hur nycket jag än är för homoadoption så kan det helt enkelt inte fungera i dagens samhälle. Tyvärr.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

skalet skrev:

det strider mot FNs barnkonvention där barn ges rätten till en far och mor av olika kön.

Var står detta i FN:s barnkonvention? Det där har du nog bara hittat på själv.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

skalet skrev:

dess rätt att ha ett lika normalt familjeförhållande som de andra barnen på t.ex. dagis

Hej homofob! Ett "lika normalt" familjeförhållande som de andra barnen på dagis? Kan du vänligen definiera det "normala" familjetillståndet? Nyktra biologiska föräldrar som inte bråkar eller har skiljt sig? Är det något genomsnitt? Vad är det som säger att det inte blir fler homoadopterade på samma dagis, vilket ju plötsligt skulle göra det till ett "lika normalt" tillstånd?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Rinaldo skrev:

Hur nycket jag än är för homoadoption så kan det helt enkelt inte fungera i dagens samhälle. Tyvärr.

Varför skulle det inte fungera?

skalet skrev:

Fråga dig själv, obelix. Skulle du vilja ha två män till föräldrar eller två kvinnor, om du fick välja? Jag tror att du föredrar det tidigare alternativet om en man och kvinna till föräldrar.

Först och främst; vad vet du om vad t.ex. obelix vill ha för föräldrar? Har du själv haft homosexuella föräldrar? Har du någonsin träffat en homo-/bi- eller transsexuell människa?

skalet skrev:

Denna rättighet tar du ifrån barnet, du tar ifrån barnets dess rätt till föräldrar av olika kön och dess rätt att ha ett lika normalt familjeförhållande som de andra barnen på t.ex. dagis.

Vad finns det för rättighet som säger att man måste ha två föräldrar av olika kön?

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Jag tycker att frågan är lite problematisk - å ena sidan är det tämligen givet att en tillvaro med ett homopar i sverige är bättre på ett antal plan än barnhemmet i Kina.
Å andra sidan, vid alla adoptioner är det först och främst barnets bästa som skall gälla, inte adoptivföräldrarnas sug/vilja efter att få barn - tillgodoses verkligen detta genom att tillåta homosexuella att adoptera, och på ett sätt använda barnet som "försöksobjekt" för att få till en ökad acceptans för homopar?
Självklart skall homopar har rätt att prövas som adoptivföräldrar, men frågan är om vårt samhälle i stort kommit så långt att det är idag kan ses vara i linje med barnets bästa att tillåta adoptionen?

Frågan mamma/pappa kontra pappa/pappa lr mamma/mamma , anser jag mindre intressant i ett samhälle där begreppet "kärnfamilj" i mångt och mycket inte existerar längre.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

SugarDaddy skrev:

Å andra sidan, vid alla adoptioner är det först och främst barnets bästa som skall gälla, inte adoptivföräldrarnas sug/vilja efter att få barn - tillgodoses verkligen detta genom att tillåta homosexuella att adoptera, och på ett sätt använda barnet som "försöksobjekt" för att få till en ökad acceptans för homopar?

Jag ser det som sån här: Tillgodoses det genom att inte låta homopar adoptera?

spango skrev:

Hej homofob! Ett "lika normalt" familjeförhållande som de andra barnen på dagis? Kan du vänligen definiera det "normala" familjetillståndet? Nyktra biologiska föräldrar som inte bråkar eller har skiljt sig? Är det något genomsnitt? Vad är det som säger att det inte blir fler homoadopterade på samma dagis, vilket ju plötsligt skulle göra det till ett "lika normalt" tillstånd?

Kärnfamiljen bestående av mamma, pappa och barn. Oavsett om föräldrarna har skilt sig eller ej så finns en man och en kvinna som barnet kan vända sig till och få kunskap och omtanke ifrån, detta finns inte i ett onormalt förhållande där det är två män och ett/flera barn eller tvärtom. Ett barn behöver både en manlig och en kvinnlig förebild, ett barn kan lära sig mer i en sådan familjerelation med.

Självklart kan det vara fler barn som är adopterade av ett homosexuellt par på dagiset, men det kvarstår dock att dessa skulle vara en grov minoritet och man nekar barnen att få leva i samma form av förhållande som de andra barnen. Ett barn skall ha rätt till att han föräldrar av olika kön, ett homosexuellt par skall inte ha rätten att adoptera ett barn. Ganska enkelt.

Kärnfamiljen!

OveRRidE skrev:

Först och främst; vad vet du om vad t.ex. obelix vill ha för föräldrar? Har du själv haft homosexuella föräldrar? Har du någonsin träffat en homo-/bi- eller transsexuell människa?

Skulle du själv vilja ha homosexuella föräldrar? Jag har aldrig haft föräldrar av samma kön och har ingen önskan att ha det heller, därför vore det moraliskt fel att påtvinga andra barn det jag själv inte vill ha. Detta verkar dock inte du förstå.

Angående om jag träffat något med denna sexuella läggning, ja. Men trots att dessa personer är väldigt snälla och omtänksamma så ändrar det inte min inställning, det rättfärdigare inte att man tar ifrån barnets dess rättighet att ha två föräldrar av olika kön.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

skalet skrev:

Skulle du själv vilja ha homosexuella föräldrar?

Jag skulle nog inte ha/haft några problem med att ha homosexuella föräldrar, nej.

skalet skrev:

Jag har aldrig haft föräldrar av samma kön och har ingen önskan att ha det heller, därför vore det moraliskt fel att påtvinga andra barn det jag själv inte vill ha. Detta verkar dock inte du förstå.

Det är nog du som inte förstår, skall du se, eftersom du kastar ur dig urbota saker som t.ex. att ett barn vill ha en två föräldrar av olika kön. Vad fan vet de om det, eller ännu bättre; vad vet du om det? Bara för att barn växer upp med en mamma och en pappa, behöver inte betyda att en unge som har två homosexuella föräldrar inte vill ha det? Det är sådana som du som ser till att det blir problematiskt för dem, ingen annan.

Kom inte och snacka om vad ett barn vill ha, eller behöver ha, för än har inte Sverige sett problem med adoptivbarn till homosexuella, eftersom det inte har funnits några. Det är spekulationer, inget annat.

OveRRidE skrev:

Det är nog du som inte förstår, skall du se, eftersom du kastar ur dig urbota saker som t.ex. att ett barn vill ha en två föräldrar av olika kön. Vad fan vet de om det, eller ännu bättre; vad vet du om det? Bara för att barn växer upp med en mamma och en pappa, behöver inte betyda att en unge som har två homosexuella föräldrar inte vill ha det? Det är sådana som du som ser till att det blir problematiskt för dem, ingen annan.

Kom inte och snacka om vad ett barn vill ha, eller behöver ha, för än har inte Sverige sett problem med adoptivbarn till homosexuella, eftersom det inte har funnits några. Det är spekulationer, inget annat.

Du dumförklarar barn i form av att dom inte skulle veta själva om dom vill ha två män/kvinnor till föräldrar, eller föräldrar av olika kön. Det tycker jag är väldigt dumt av dig. Vad finns det som säger att barnet inte går på dagis och funderar på varför denne är den enda som saknar en mamma eller pappa? Inget. Jag tror snarare så att det barn som sticker ut på det sättet helst inte skulle vilja prata om sina föräldrar med de andra barnen, speciellt inte nämnda dessa vid namn eftersom de övriga barnen skulle undra varför han/hon har föräldrar av samma kön.

- "Varför är du så prickig?"
- "Jag har kramat pappa."
- "Vilken pappa?"
- (Barnet tystnar och säger inget mer."

För övrigt lever idag över 30 000 barn med en eller två homosexuella föräldrar, dock finns där oftast en annan förebild för barnet som är av motsatt kön. Men där finns även motsättningar i barnets tillvaro, man blir utstött av vissa i form av mobbing eller nervärderad och kallad för bögjävel osv bara för att ens förälder är av den läggningen. Men detta kanske inte är ett problem?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)