Det är så att i skolan har jag fått som uppgift att skriva ett arbete om Irland. Alla andra i min klass skriver om Westlife,hästar, öl osv... Så jag har bestämt mig för att skriva om Irlands politik, Jag vet inget om de. Så har ni några tips om vad jag kan skriva om ?
Det är nog att göra det för enkelt för sig, att påstå att hela konflikten bara beror på frågan protestanter/katoliker. Faktum är att Irland erövrades av England långt innan protestantismen hade uppstått.
Kalla det protestanter/katoliker eller republikaner/unionister eller vad som helst. Hur som helst vill den ena sidan tillhöra Storbrittanien den andra vill tillhöra Irland.
Men fortfarande inget man egentligen borde ta upp i ett arbete om Irlands politik. Då får man skriva om Irland/Nordirland
Irland har gått från att vara ett av EU:s fattigaste länder till ett land som klarar sig ganska bra. Detta genom massiva bidrag till infrastrukturupprustning samt att de har infört stora skattelättnader för stora företag som etablerat sig där. Ett ganska intressant exempel på hur EU faktiskt har bidragit till att hjälpa ett land på fötter.
Irland har gått från att vara ett av EU:s fattigaste länder till ett land som klarar sig ganska bra. Detta genom massiva bidrag till infrastrukturupprustning samt att de har infört stora skattelättnader för stora företag som etablerat sig där. Ett ganska intressant exempel på hur EU faktiskt har bidragit till att hjälpa ett land på fötter.
Lite synpunkter på ditt svar, om det är ok?
Skattelättnaderna kommer de inte att få ha kvar, eftersom det sneddriver konkurrensen. Skatterna måste vara inom den nivå som EU-bestämmer. Allt enligt EU.
Hur kan ett av Europas mer välmående länder, fortfarande vara ett av de länder som fortfarande lyfter mest bidrag? Kan inte vara vettigt att länder som Sverige ska betala miljarder i avgifter, samtidigt som andra välmående länder får miljarder i bidrag? Det tycker inte våra politiker och det tycker inte jag heller.
Det tråkiga med EU är att allting cirkulerar kring bidrag. Känns som om EU allt mer håller på att bli ett Sovjetunionen rent ekonomiskt, där man har flerårsplaner och stora delar av budgeten enbart utgör bidrag. Bönder inom EU får bidrag för att odla vissa grödor, medans bönder i andra delar ev Europa får bidrag för att inte odla dessa grödor. Hur länge kommer detta att hålla?
Men för att återgår till topic. Tycker du ska skriva om problemen i Nordirland och vad detta beror på, vad det betyder för dagens invånare och hur hela situationen uppstod. Nordirlandfrågan är trots allt en fråga som starkt berör även Irland.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e