webForumDet fria alternativet

Homoadoption

Politik & samhälle

29 svar · 1 893 visningar · startad av obelix · sida 2 av 2

Frågan, av obelix

Nu har den första blivit godkänd... Hoppas bara att dom som inte är för det ger sig på barnen...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

JoakimE skrev:

trexter skrev:

Ah, Sanna den allvetande är här! :OO §jr
Slå upp lämplig i en ordbok så förstår du att du talar minst lika mycket, om itne mer, bullshit än vad jag gör. :)

SAOB skrev:

BETYDELSE: om sak: som lämpar sig (för visst ändamål); tjänlig; användbar; ändamålsenlig; läglig, passande. Lämplig tid, plats, färg, behand- ling, vård, jordmån, väderlek. Lämpligt tillfälle, antal, uttryck, sätt, beteende, straff. En bok, film, (teater)förestälining lämplig för barn. Göra ngt på lämpligt sätt. Finna ett i sammanhanget lämpligt citat. Gör vad du fnner (vara) lämp- ligt!

Varför skulle inte ett homosexuellt par vara "lämpliga" som föräldrar då trexter?

trexter skrev:

Personligen vill jag inte ha ett samhälle med testkaniner i form av människor. Liv är inte någonting man tar eller ger utan eftertanke.

Jasså, jag vet då flera barn som blivit till av misstag, men det hindrar inte deras föräldrar från att tycka om dem :OO Dessutom tror jag nog att ett homosexuellt par som önskar addoptera har tänkt över det liiiiiite mer än fjortis, 15 år och höggravid har gjort ;)

Hmm... jadu. Känns ganska frestande att säga att du ska läsa mina tidigare inlägg. Tror nästan jag gör det alltså. Fjortisen säger: Läs mina tidigare inlägg. :e

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

trexter skrev:

Hmm... jadu. Känns ganska frestande att säga att du ska läsa mina tidigare inlägg. Tror nästan jag gör det alltså. Fjortisen säger: Läs mina tidigare inlägg. :e

...

trexter skrev:

Det är väl knappast det som är frågan?!

trexter skrev:

En bra förälder kan vara olämplig.
Anlöedningen till att homosexuella inte ska adoptera barn är inte att de är dåliga föräldrar utan att de inte är lämpliga föräldrar, vad gäller omgivingens uppfattning om deras barn.

trexter skrev:

Ah, Sanna den allvetande är här!
Slå upp lämplig i en ordbok så förstår du att du talar minst lika mycket, om itne mer, bullshit än vad jag gör.

trexter skrev:

Det var du som började vrida o vända på ord, inte jag.

trexter skrev:

Visst, du kan vara en bra förälder men på grund av omgivningens nuvarande omognad så hade ditt barn troligtvis farit illa av att ha två mammor. Man kan ju kika på lite statistik om man tvekar...

trexter skrev:

Personligen vill jag inte ha ett samhälle med testkaniner i form av människor. Liv är inte någonting man tar eller ger utan eftertanke.

Men... detta är politik.

Been there, done that mao, och ärligt talat får jag inte ut särskillt mycket av dem, en touch av homofobi kanske, men inget av värde ;) Så utveckla det hela liiiiite mer tack.

vad vill du veta

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag tvivlar inte en sekund på att barnen får det bra hemma och att homosexuella kan vara bra föräldrar. Jag har tidigare varit tveksam inför homoadoption men jag tror inte att folk höjer så mycket på ögonbrynen längre för homosexuella.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

trexter skrev:

vad vill du veta

Tja, som t.ex. varför du tror att ett homosexuellt par skulle vara "mindre lämpliga" som föräldrar, eller varför inte att ett adoptivbarn till homoföräldrar skulle fara mer illa i samhället än ett kolsvart adoptivbarn till blå-ögon-blont-hår föräldrar, eller varför inte hur det kommer sig att du anser att hela det här är ett experiment med människor som testkaniner? pick your favorite, själv ska jag se på Matrix Reloaded och käka chips nu ;)

Tja, som t.ex. varför du tror att ett homosexuellt par skulle vara "mindre lämpliga" som föräldrar

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=730072#post730072

eller varför inte att ett adoptivbarn till homoföräldrar skulle fara mer illa i samhället än ett kolsvart adoptivbarn till blå-ögon-blont-hår föräldrar

Se ovan. På grund av omgivningens attityd.

eller varför inte hur det kommer sig att du anser att hela det här är ett experiment med människor som testkaniner?

Vi vet inte hur de homosexuella barnen kommer behandlas.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

trexter skrev:

Tja, som t.ex. varför du tror att ett homosexuellt par skulle vara "mindre lämpliga" som föräldrar

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=730072#post730072

eller varför inte att ett adoptivbarn till homoföräldrar skulle fara mer illa i samhället än ett kolsvart adoptivbarn till blå-ögon-blont-hår föräldrar

Se ovan. På grund av omgivningens attityd.

Det finns en del homofober. Men det finns också en del rasister. Visst kan ett barn med annorlunda hudfärg fara illa pga omgivningens attityder.

trexter skrev:

Det är väl inte barnen som är homosexuella? ;)

Medlem sedan juni 2001340 inlägg

Egentligen är det väl knepigt att diskutera om barn ska 'tillåtas' bo & växa upp med homosexuella föräldrar - det gör ju redan många barn? Om då samhället säger 'det är fel, det är inte bra för barnet' - vad ska då DE barnen få för bild av sigsjälva? Det som måste jobbas på & förändras är ju omgivningens attityd som flera säger - vilket förstås är svårast av allt.

trexter skrev:

Det är väl inte barnen som är homosexuella? ;)

Oj, då. Här blöev det lite fel! :r ;)
Jag håller med om att det är en svår fråga och inte alldeles självklart att det ska vara på det ena eller andra viset. Det ligger mycket i det du säger men personligen tror jag att mörkhyade barn inte far lika illa som de med homosexuella föräldrar - men, jag kan ha fel.

:)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

UlfT skrev:

På sätt och vis håller jag med dig, men ändå inte. Hur är det med andra adoptioner med "normala" par? Ofta adopterar de barn från något u-land. Riskerar inte de barnen att utsättas för rasism? Det blir ju samma problem då också, pga omgivningens förutfattade meningar.

Jo, visst är det så. Därför tycker jag att det är onödigt att spä på det etter värre bara för att en del vill absolut ha sina rättigheter prövade. I sak är jag inte emot homoadoptioner om det bara handlade om barnet och föräldrarna. Det är tyvärr fortfarande kontroversiellt med homopar, om man tittar på genomsnittet och jag är av den uppfattningen att en adoption är en stor sak i sig ur den adopterades perspektiv. Det är inget jag kommit på själv, utan den uppfattningen baserar jag på det som många adopterade själva gick ut med i media för några år sedan.

UlfT skrev:

Visst får diskussionen ett sådant fokus, när man diskuterar om homosexuella ska kunna prövas som lämpliga för att få adoptera. Men notera, det handlar bara om rätten att prövas. De får inte per automatik adoptera.

Nja, det räcker ju med att titta på en del svar i denna tråd och ha i åtanke att de speglar hur debatten förts av den homosexuella rörelsen. Det har inte handlat om barnens bästa, det har handlat om homosexuellas rättigheter. Att det finns trygga och stabila homosexuella par som visst klarar av att vara bättre föräldrar än många heterosexuella par är inget man kan förneka, men fortfarande är det ett argument i en debatt om rättigheter snarare än en debatt i sig. Jag menar att man istället skulle ta en seriös debatt om hur adoptioner ska skötas/förbättras och därmed inte utesluta alla möjliga familjekonstellationer... och då kommer homoadoptionen med, fast inte som huvudämne utan som en produkt av att de adopterade ska få det bättre.

Sannah skrev:

så hur anser ni att man ska lösa det här med omgivningens inskränkta mentalitet, om man inte kan visa att det verkligen fungerar med homoadoptioner?

Inte genom att forcera fram på bekostnad av fler mobbade adopterade, ivf. Bättre att få allmänheten att acceptera homopar (och då menar jag allmänheten och inte bara befolkningen i storstäderna) för att sedan lätta på normerna för de som avgör adoptioner. Däremot ska det naturligtvis inte finnas en lagstiftning som direkt förbjuder exempelvis homosexuella par att adoptera, det är ju diskriminering. Likväl som att far eller mor föräldrar samt syskon bör få adoptera (har ingen aning om så är fallet, dock) som utväg ifall ett barn inte har en bra miljö som det är.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)