Re: Homoadoption
obelix skrev:
Hoppas bara att dom som inte är för det ger sig på barnen...
Du tycker att folk som är emot homoadoptioner ska ge sig på de stackars barnen? Det får jag inte ihop. ;)
29 svar · 1 893 visningar · startad av obelix
Re: Homoadoption
obelix skrev:
Du tycker att folk som är emot homoadoptioner ska ge sig på de stackars barnen? Det får jag inte ihop. ;)
Bra!
Det går inte att säga att alla homosexuella är dåliga föräldrar. Det får man avgöra från fall till fall.
Re: Re: Homoadoption
@nders skrev:
obelix skrev:
:P :r
Jag ska förtydliga mig...
Jag hoppas att dom som är emot detta inte ska ge sig på barnen...
Erik Juhlin skrev:
Bra!
Det går inte att säga att alla homosexuella är dåliga föräldrar. Det får man avgöra från fall till fall.
Det är väl knappast det som är frågan?!
trexter skrev:
Erik Juhlin skrev:
Bra!
Det är väl knappast det som är frågan?!
Vad är frågan då?
Är det inte? Innan så hade man ju en lag som sa att homosexuella inte var lämpliga föräldrar.
Re: Re: Re: Homoadoption
obelix skrev:
@nders skrev:
obelix skrev:
:P :r
Jag ska förtydliga mig...Jag hoppas att dom som är emot detta inte ska ge sig på barnen...
Vill du att de ska ge sig på de homosexuella adoptivföräldrarna istället? :P
Erik Juhlin skrev:
Är det inte? Innan så hade man ju en lag som sa att homosexuella inte var lämpliga föräldrar.
En bra förälder kan vara olämplig.
Anlöedningen till att homosexuella inte ska adoptera barn är inte att de är dåliga föräldrar utan att de inte är lämpliga föräldrar, vad gäller omgivingens uppfattning om deras barn.
trexter skrev:
Erik Juhlin skrev:
Anlöedningen till att homosexuella inte ska adoptera barn är inte att de är dåliga föräldrar utan att de inte är lämpliga föräldrar, vad gäller omgivingens uppfattning om deras barn.
men då är det ju omgivningen som är olämplig och inte föräldrarna.
det där är bara bullshit.
Jag håller med. Men tyvärr så kan det bli ett hårt 'bullshit' för just barnen... :l Känns då lite onödigt att konfrontrera en redan utsatt grupp av barn för omgivningens bristande förståelse bara för att vuxna människor ska hävda sina rättigheter. Jag tycker f.ö att hela frågan från början är helt felställd, då det i första hand handlat om homosexuellas rättigheter och inte barnens bästa (har ju bara varit ett argument till försvar för de homosexuella). Hade varit mer relevant om man talat om att förbättra för de adopterade och då tagit hänsyn till dem före en familjekonstellation. I det läget hade man via automatik fått med de homosexuella, men utan att sätta fokus på deras 'rättigheter'.
Sannah skrev:
trexter skrev:
Erik Juhlin skrev:
Anlöedningen till att homosexuella inte ska adoptera barn är inte att de är dåliga föräldrar utan att de inte är lämpliga föräldrar, vad gäller omgivingens uppfattning om deras barn.men då är det ju omgivningen som är olämplig och inte föräldrarna.
Ah, Sanna den allvetande är här! :OO §jr
Slå upp lämplig i en ordbok så förstår du att du talar minst lika mycket, om itne mer, bullshit än vad jag gör. :)
trexter skrev:
Slå upp lämplig i en ordbok så förstår du att du talar minst lika mycket, om itne mer, bullshit än vad jag gör. :)
vad har en ordbok med saken att göra?
vill jag adoptera ett barn jag vet jag kan uppfostra till en jävligt bra människa tycker jag att jag ska få ha den rätten att göra det.
vill jag adoptera ett barn jag vet jag kan uppfostra till en jävligt bra människa tycker jag att jag ska få ha den rätten att göra det.
Så enkelt är det inte. Vare sig man är homosexuell eller heterosexuell.
Sannah skrev:
vad har en ordbok med saken att göra?
Det var du som började vrida o vända på ord, inte jag. :)
Sannah skrev:
Visst, du kan vara en bra förälder men på grund av omgivningens nuvarande omognad så hade ditt barn troligtvis farit illa av att ha två mammor. Man kan ju kika på lite statistik om man tvekar... :)
så hur anser ni att man ska lösa det här med omgivningens inskränkta mentalitet, om man inte kan visa att det verkligen fungerar med homoadoptioner?
Sannah skrev:
så hur anser ni att man ska lösa det här med omgivningens inskränkta mentalitet, om man inte kan visa att det verkligen fungerar med homoadoptioner?
Personligen vill jag inte ha ett samhälle med testkaniner i form av människor. Liv är inte någonting man tar eller ger utan eftertanke.
Men... detta är politik.
trexter skrev:
SAOB skrev:
BETYDELSE: om sak: som lämpar sig (för visst ändamål); tjänlig; användbar; ändamålsenlig; läglig, passande. Lämplig tid, plats, färg, behand- ling, vård, jordmån, väderlek. Lämpligt tillfälle, antal, uttryck, sätt, beteende, straff. En bok, film, (teater)förestälining lämplig för barn. Göra ngt på lämpligt sätt. Finna ett i sammanhanget lämpligt citat. Gör vad du fnner (vara) lämp- ligt!
Varför skulle inte ett homosexuellt par vara "lämpliga" som föräldrar då trexter?
trexter skrev:
Personligen vill jag inte ha ett samhälle med testkaniner i form av människor. Liv är inte någonting man tar eller ger utan eftertanke.
Jasså, jag vet då flera barn som blivit till av misstag, men det hindrar inte deras föräldrar från att tycka om dem :OO Dessutom tror jag nog att ett homosexuellt par som önskar addoptera har tänkt över det liiiiiite mer än fjortis, 15 år och höggravid har gjort ;)
Hoppas bara inte att detta "test" betyder att vissa länder helt och hålle slutar att adoptera barn till Sverige.
Många länder har ju hotat med detta. :(
PeW skrev:
det där är bara bullshit.Jag håller med. Men tyvärr så kan det bli ett hårt 'bullshit' för just barnen... :l Känns då lite onödigt att konfrontrera en redan utsatt grupp av barn för omgivningens bristande förståelse bara för att vuxna människor ska hävda sina rättigheter.
På sätt och vis håller jag med dig, men ändå inte. Hur är det med andra adoptioner med "normala" par? Ofta adopterar de barn från något u-land. Riskerar inte de barnen att utsättas för rasism? Det blir ju samma problem då också, pga omgivningens förutfattade meningar.
PeW skrev:
Jag tycker f.ö att hela frågan från början är helt felställd, då det i första hand handlat om homosexuellas rättigheter och inte barnens bästa (har ju bara varit ett argument till försvar för de homosexuella). Hade varit mer relevant om man talat om att förbättra för de adopterade och då tagit hänsyn till dem före en familjekonstellation. I det läget hade man via automatik fått med de homosexuella, men utan att sätta fokus på deras 'rättigheter'.
Visst får diskussionen ett sådant fokus, när man diskuterar om homosexuella ska kunna prövas som lämpliga för att få adoptera. Men notera, det handlar bara om rätten att prövas. De får inte per automatik adoptera.