webForumDet fria alternativet

Vad i h-e händer?

Politik & samhälle

40 svar · 1 518 visningar · startad av Palle

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg
Frågan#1

Vad i h-e är det som håller på att hända med Sverige?
En titt på Expressen.se´s startsida:

ANNA LINDH DÖD
Utrikesminister Anna Lindh har dött av de knivskador hon fick vid överfallet på onsdagen.

Försvunna Nathalie hittad död
Den 16-åriga flicka från Njurunda som varit försvunnen sedan i lördags har hittats död. Hon påträffades i dag på en skogsbilväg.

Femårig flicka knivmördad på förskola
Strax efter klockan elva kom en man i 20-årsåldern in på gården till Gategårdens förskola i centrala Arvika och högg flickan flera gånger med en kniv.

Det här är ju helt sjukt, är var och varannan kotte här i landet mordbenägen eller.. jag blir rädd.
Och så vill dom till råga på allt lägga ner ännu fler polisdistrik här i landet, hur i h-e ska man då kunna upperätthålla lag och ordning?!?

Ursh och fy, jag vill inte se vart detta leder! :(

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Om man dessutom tänker på sommarens mord begångna an psykpatienter så inser man att nåt måste göras. Snart!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Djupt tragiskt! :o

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Många säger att vi lever i ett väldigt tryggt och säkert land där inte mycket mord och så händer men faktum är att vi faktiskt lever i ett ganska sjukt land... :l

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Web-Tor skrev:

Om man dessutom tänker på sommarens mord begångna an psykpatienter så inser man att nåt måste göras. Snart!

Som tex att få politikerna att lätta på lädret...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Försvunna Nathalie hittad död

Är det någon som vet om hon blev dödad?

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

mikul skrev:

Många säger att vi lever i ett väldigt tryggt och säkert land där inte mycket mord och så händer men faktum är att vi faktiskt lever i ett ganska sjukt land...

Visst, Sverige är sjukt, men grejen är ju att vi bor i en av de mindre sjuka delarna av världen.
Ta t.ex USA där jag nu sitter.
Här läser man såklart inte så mycket sådant i nyheterna, men det är för att om någon dör här (USA) så är det ingen nyhet. Inget förstasidesstoff. De enda katastroferna man läser om i USA Today är internationella kriser till skillnad från i Sverige. Här är det ju en nationell kris som utvecklats till en internationell kris. I USA är det tvärtom. Idag läser man om:

USA Today skrev:

Bin Laden uses video, 9/11 anniversary to threaten U.S

USA Today skrev:

FBI says it can't infiltrate al-Qaeda

och på nyheterna var det någon som berättade om Anna Lindh's tragiska bortgång.
Sverige må vara ett nationellt sjukt land, men vi har inte haft några problem med andra länder på ett bra tag.

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

No parent should ever have to bury their child

BLIR SÅ J*VLA ARG!

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Och var värre är, att det bara blir värre och värre. Allt mindre pengar går till vårdsektorn, jättelånga operationsköer, dyra tandläkarbesök, sämre äldrevård, sämre vård av handikappade (jag VET hur uselt DET är) och hela samhället blir sämre. Inte konstigt att Sverige sjunkit på världsrankinglistan över de mest välbärgade länderna (inte för att listan spelar mig nån roll, men..)..

Nej, man blir helt sjukt trött, och funderar nästan på att flytta från Sverige till kanske Norge när man pluggat klart.. Men där är det väl inte så överdrivet mycket bättre heller..?

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Finns det igentligen något land som inte tär sönder sig själv idag?
Japans bolag sjunker, USA får uppdaterade hot från al-Qaeda, Danmark får en rasistisk regering och Sverige borde alla känna till vid det här laget.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Igår blev Anna Lindh attackerad av en man med kniv. Höggs flera gånger så illa att hon senare avled. Mannen sprang därifrån.

Idag blir en femåring attackerad av en man med kniv. Huggs flera gånger så illa att hon dör. Mannen sprang därifrån.

Otäcka likheter.... Kan Arvikamannen ha fått "inspiration" igår?

aasah skrev:

Otäcka likheter.... Kan Arvikamannen ha fått "inspiration" igår?

Expressen skrev:

- Vi tror att han var intagen på psykavdelningen på sjukhuset, säger Christer Mattiasson, vakthavande befäl i Värmland.

Möjligheten finns säkerligen.. *ryser* :(

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Inte för det berör lika mycket som anna lindh och en femåring men en jag kände å gick högstadiet blev rånmördad iförgår också. Känns bara som det är död överallt.

Jymdis skrev:

Inte för det berör lika mycket

Beror väl iofs lite på vem man frågar.. :l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

mikul skrev:

Många säger att vi lever i ett väldigt tryggt och säkert land där inte mycket mord och så händer men faktum är att vi faktiskt lever i ett ganska sjukt land...

Visst, Sverige är sjukt, men grejen är ju att vi bor i en av de mindre sjuka delarna av världen.
Ta t.ex USA där jag nu sitter.
Här läser man såklart inte så mycket sådant i nyheterna, men det är för att om någon dör här (USA) så är det ingen nyhet. Inget förstasidesstoff. De enda katastroferna man läser om i USA Today är internationella kriser till skillnad från i Sverige. Här är det ju en nationell kris som utvecklats till en internationell kris. I USA är det tvärtom. Idag läser man om:

USA Today skrev:

Bin Laden uses video, 9/11 anniversary to threaten U.S

USA Today skrev:

FBI says it can't infiltrate al-Qaeda

och på nyheterna var det någon som berättade om Anna Lindh's tragiska bortgång.
Sverige må vara ett nationellt sjukt land, men vi har inte haft några problem med andra länder på ett bra tag.

Jo, USA är ju värre helt klart, men det jag menar är att många tror att Sverige är säkrare än vad det i själva värket är.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Flyttas från Cafét.

Med all respekt och även med förståelse för att denna tråd kanske inte avsåg att handla om Anna Lindh, vilket den nu till viss del gör, så flyttas tråden till det temporära forumet.

Vi hoppas att ni har förståelse för vårt agerande, trots frågans känsliga art. Tråden kommer att förbli öppen, men i ett annat forum.

med fortsatt sorg

webForums ansvariga / genom Rikard

Jo, USA är ju värre helt klart, men det jag menar är att många tror att Sverige är säkrare än vad det i själva värket är.

Och det är det som är det otäcka, tanken på att man kanske i fortsättningen
måste vara en smula mistänksam mot alla nya personer man möter är ju skrämmande.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Mika3l skrev:

..men det jag menar är att många tror att Sverige är säkrare än vad det i själva värket är.

Jupps, helt klart. Ta bara presskonferensen i morse: vem som helst hade säkerligen kunnat ligga på nåt tak eller gömma sig bakom något med ett krypskyttegevär i handen, och börja skjuta ner folk när Persson kom - Persson själv i så fall kanske. Men man kan ju inte skydda sig fullständigt.. :(

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tror att psykiatrin är en tickande bomb. Det vi sett fram till idag är bara lite smakprover på vart det är på väg. Detta medans politiker slår sig för bröstet och menar att Sverige är mer välmående än nånsin... absurt och cyniskt är vad det är :l

Vad fasen prioriterar de egentligen? :x

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Jag tror att mycket ligger i att ansvaret över psykist sjuka personer flyttades från landstingen till kommunerna. Kommunerna har tvingast att skära ner mycket på denna vården senaste åren pga dålig ekonomi..

edit: oja, som PeW säger... :l

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)