webForumDet fria alternativet

En tyst minut!

Politik & samhälle

75 svar · 2 063 visningar · startad av mikul · sida 3 av 4

Frågan, av mikul

Jag tycker att alla kan ängna en tyst minut att tänka på alla som dog den 11 september i terroristdådet och en även kasta en tanke åt Anna Lindh som tragist nog har avlidit :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Quid: vänligen, kan du inte bara respektera mikuls ursprungssyfte med tråden? Den här tråden är inte värd att bli sandlåda för att folk har delade meningar om folks värde. :l

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Quid skrev:

mikul skrev:

Quid skrev:

Då får vi väl börja hålla tysta minuter hela tiden, folk dör ju av olika orsaker hela tiden... men det är tydligen skillnad på folk och folk!

Det jag menade va att just dessa människor har berövats på sitt liv till ingen nytta, inga anledningar.

Då tänker du nog att det gör ju andra folk varje dag...
Men det man inte vet har man inte ont av, så är det bara...
Nu när vi vet att det har hänt kan vi lika gärna ägna en tanke åt dem

Så du vet inte att 10000-tals människor blir knivmördarede/skjutna varje dag? eller att 100000-tals människor svälter ihjäl? Då är det kanske dags att öppna ögonen...

Lägg ner nu va?

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Quid skrev:

mikul skrev:

Quid skrev:

Då får vi väl börja hålla tysta minuter hela tiden, folk dör ju av olika orsaker hela tiden... men det är tydligen skillnad på folk och folk!

Det jag menade va att just dessa människor har berövats på sitt liv till ingen nytta, inga anledningar.

Då tänker du nog att det gör ju andra folk varje dag...
Men det man inte vet har man inte ont av, så är det bara...
Nu när vi vet att det har hänt kan vi lika gärna ägna en tanke åt dem

Så du vet inte att 10000-tals människor blir knivmördarede/skjutna varje dag? eller att 100000-tals människor svälter ihjäl? Då är det kanske dags att öppna ögonen...

Jag förstår precis vad du menar och jag tycker det är skitbra, men jag tycker att det skulle tillslut bli ganska jobbigt att gå o tänka på alla som dör varj dag.
Men nån gång då och då kan man ju faktiskt slänga en tanke åt dom som faktiskt dör varje dag och även om det är nån människa som man känner till. Den här tråden va mest en liten "reminder".

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Det är väll ett ganska välkänt problem att folk som dör får uppmärksamhet om de är högt uppsatta eller om många dör vid samma tillfälle. Se bara på branden i backa i göteborg. Där fick alla anhöriga pengar av staten för att de skulle kunna gå vidare med sina liv. Mamman som körde hem sina och grannens barn efter fotbollsmatchen och körde ihjäl samtliga, vad fick hon?

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

För att återgå till topic har jag haft en tyst minut.
Inte för att jag tycker de som dig i WTC eller Anna Lindh är värda mer än andra som människor betraktat, men för att deras död har haft och kommer att ha så stor inverkan på vårt samhälle och vårt liv.
Attacken mot Anna Lindh var även en attack mot vårt öppna samhälle och vår demokrati. Och det är större och allvarligare än dödsfallen i sig, hur tragiska de än är.

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Bendro skrev:

...stor inverkan på vårt samhälle och vårt liv.

hur har WTC påverkat dig? visst det har gett mig något att prata om, och det var billigare att åka utomlands med flyg. Och visst, man kanske känner sig lite olustig, men jag kan inte påstå att det påverkat mitt dagliga liv speciellt mycket.

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Bendro skrev:

för att deras död har haft och kommer att ha så stor inverkan på vårt samhälle och vårt liv.
Attacken mot Anna Lindh var även en attack mot vårt öppna samhälle och vår demokrati. Och det är större och allvarligare än dödsfallen i sig, hur tragiska de än är.

Väl talat!

Medlem sedan aug. 200356 inlägg

Quid skrev:

Något av det dummare jag hört.. Hon var en representant för sverige och demokratin. En person som man kunde identifiera sig med. Självklart känner man sorg då. Ett sätt att hantera ovissheten/overkligheten är att se att andra människor känner samma sak..pfff kamma dig..

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Web-Tor skrev:

rozie »
Jag är övertygad om att du skulle sörja bortgången av din mamma mer än du skulle sörja bortgången av min mamma. Är du inte då själv en av de människor som rangordnar människors värde?

Det är ganska naturligt att man sörjer vissa människor mer än andra. mikul startade den här tråden för att hedra de som omkom i terroristdåden den 11:e september 2001 och för att hedra Anna Lindh.

Att då klampa in och säga att man inte tänker delta är enligt mig bara onödigt.

för mig betyder min mamma mer än din mamma. Men det säger ju ingenting om värdet. Du, jag, min mamma, din mamma och Anna Lidh har samma värde.

ja att klampa in och säga att man inte ska delta är onödigt.

jag har redan sällat mig till de som sörjer Anna Lindhs död... förbannat sorgligt....

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Jag blir ledsen när jag läser denna tråd.

Anna Lindh var en enormt stor person och det hon gjort för Sverige, Europa och den övriga världen tror jag folk har svårt att förstå.

Annas stora engagemang i sitt politiska arbete ska självklart hedras. Anna var vald av folket att representera oss ute i världen därför var inte detta enbart ett angrepp på henne utan på allt det hon representerade.

En mycket nära vän till mig förlorade sin mamma förra veckan och det får mina tankar till Annas barn. Jag kan inte äns sätta mig in i hur det är att förlora en mor så abrupt.

Hemskt är detta som hänt :(

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Kim skrev:

Quid skrev:

Lägg ner nu va?

Ska jag sluta att bry mig eller ska jag börja värdera människor liv olika?
Båda är alternativen är lika dumma om du frågar mig.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag och många andra ser nog inte riktigt poängen med ditt agerande. Visst har allt människor lika värde men att man reagerar starkare när vissa människors dör är ganska naturligt.

Många här tycker nämligen (till skillnad från dig) att mordet på Anna Lindh är allvarligt och vill uttrycka detta på något sätt. Jag kan inte se något fel i det.

Det är inte heller fel om man vill hålla en tyst minut för någon annan som dött.

Om du skrev att din farfar hade dött skulle det aldrig falla mig in att skriva: -"Jag bryr mig inte, det finns många andra som dött idag".

Jag skulle aldrig få för att mig att berätta om min döde farfar på ett forum.
Sen så tycker jag också att mordet på Anna Lindh är allvarligt, men inte mer allvarligt än vilket annat mord som helst. Det är därför jag ifrågasätter alla starka reaktioner, men jag har aldrig sagt att är fel att reagera på ett eller annat sätt. Jag framför bara min åsikt precis som ni andra... men jag måste försvara mig också, det behöver inte ni...

Sen så tycker jag också att mordet på Anna Lindh är allvarligt

Enligt det här inlägget så delar du inte Kims åsikt att mordet på en offentlig person som värnar om demokratin, inte är allvarligt. :q

Men hur hade du tänkt dig att värden skulle se ut om alla människor måste uppmärksammades exakt lika mycket i t.ex media?

Ska SVT sätta in extra sändningar varje gång en 80-åring dör eller ska man helt enkelt låta bli att berätta ett 2000 personer dött i en terroristattack?

Det är ju dom två alternativen som finns enligt dig.

Det jag menar är att Kim gör skillnad på en offentlig persons död och en annans död, det gör inte jag. För mig är båda lika allvarliga.

När gör Kim detta? Vad jag kan se så skriver han:

När en offentlig person som värnar om demokratin blir utsatt för ett sånt här attentat, då är det allvarligt!

Han skriver inte att det är mer eller mindre allvarligt. Men, men...

Hur tycker du att t.ex. SVT ska reagera när en känd person omkommer?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Är det inte bättre att ni pojkar träter via pm istället, eller skapar er en speciell tråd om det? :i

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

En person som är vald av svenska folket till att representera det land jag tillhör är en person som är Sverige. Att döda en av våra högsta politiker är en attack mot Sverige som nation, inte enbart mot dennes familj.

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg
Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

Och jag tror inte att attacken var ett angrepp mot demokratin, utan mer ett verk av en sjuk människa som inte fått den vård han behöver. Iaf tyder tillvägagångsättet på det.

303 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
161 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
162 ms — ändringar (db)