webForumDet fria alternativet

Misshandel

Politik & samhälle

26 svar · 785 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62262599_852__,00.html

Jag brukar inte länka till AB så ofta men nu hände en sak. Hur många satsar på att de som misshandlade dessa var svenskar?

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag läste också det där.
Tänka vilka roliga expriment man skulle vilja göra på dom jävlarna.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hur många satsar på att de som misshandlade dessa var svenskar?

Räcker upp en hand!

*fast jag förstår inte vad nationalitet har med saken att göra :x

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Undrar om de körde till sjukhuset själva eller ringde efter ambulans. :)

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Re: Misshandel

Johnny Rönnberg skrev:

Jag brukar inte länka till AB så ofta men nu hände en sak. Hur många satsar på att de som misshandlade dessa var svenskar?

Enligt polisen var de fyllerister, och då handlar det nog inte om invandare i detta fall.
Men visst, så fort det är problem bakom knuten, så utgår man från att det är personer med utländsk bakgrund som ligger bakom eländet. Lite tragiskt att det är så, men så länge som ansvariga politiker enbart rycker på axlarna och hävdar att alla har fördomar eller är rasister, istället för att försöka ta tag i integrationsproblemen, så kommer nog desa fördomar att öka i omfång, tyvärr.

Re: Re: Misshandel

Blårand skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

Enligt polisen var de fyllerister, och då handlar det nog inte om invandare i detta fall.
Men visst, så fort det är problem bakom knuten, så utgår man från att det är personer med utländsk bakgrund som ligger bakom eländet. Lite tragiskt att det är så, men så länge som ansvariga politiker enbart rycker på axlarna och hävdar att alla har fördomar eller är rasister, istället för att försöka ta tag i integrationsproblemen, så kommer nog desa fördomar att öka i omfång, tyvärr.

Enligt siffror från BRÅ begås dem flesta brott av personer med "utläandsk bakgrund". Enligt min egen erfarenhet verkar detta stämma (i alla i Stockholm).

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Usch vad sur jag blir när sådant här händer :x x(

Re: Re: Re: Misshandel

Johnny Rönnberg skrev:

Enligt siffror från BRÅ begås dem flesta brott av personer med "utläandsk bakgrund". Enligt min egen erfarenhet verkar detta stämma (i alla i Stockholm).

Visst stämmer siffrorna dessvärre. Men så länge politikerna inte vill diskutera integrationsproblemen, utan envist hävdar att folk som kommer med dessa uppgifter enbart har fördomar eller är rasister, så kan vi inte förvänta oss någon lösning på problemet, tyvärr.
Vet inte varför det ska vara så omöjligt att diskutera den svenska integrationspolitiken utan att bli kallad för rasist, eller anklagad för att ha fördomar?

Re: Re: Re: Re: Misshandel

Blårand skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

Visst stämmer siffrorna dessvärre. Men så länge politikerna inte vill diskutera integrationsproblemen, utan envist hävdar att folk som kommer med dessa uppgifter enbart har fördomar eller är rasister, så kan vi inte förvänta oss någon lösning på problemet, tyvärr.
Vet inte varför det ska vara så omöjligt att diskutera den svenska integrationspolitiken utan att bli kallad för rasist, eller anklagad för att ha fördomar?

Bra fråga. det roliha är att (m) vill tillåta arbetskraftinvading, är det inte bättre att sätta de som redan är här i arbete?

Om vi går tillbaka 50 år var Sverige mycket bättre

Re: Re: Re: Re: Re: Misshandel

Johnny Rönnberg skrev:

Bra fråga. det roliha är att (m) vill tillåta arbetskraftinvading, är det inte bättre att sätta de som redan är här i arbete?

Jo, det borde vara det rimliga kan man tycka?

Tycker dock att många av de som finns här, bör få hjälp att återvända hem. Över 100.00 flyktingar (enligt uppgift) sökte sig hit under kriget i forna jugolsavien. Att vi hjälper dessa personer, ger de trygghet, omsorg och övrig hjälp under den tid som kriget pågår, är en självklarhet tycker jag, då vi måste vara solidariska med våra medmänniskor. Frågan är dock om de inte borde återvända hem, den dagen kriget tar slut och vardagen så saktliga börjar komma igång i hemlandet? De flesta av dessa personer behövs i sina hemländer, i arbetet för att återuppbygga dessa. Tycker man bör försöka hjälpa dessa personer tillbaka till sina hemländer, i stället för att de fastnar i ett bidragsberoende här i Sverige, där de har små möjligheter att komma in i samhället.

Det märkliga är dock att dessa personer själva inte delar denna uppfattning. Många tycker det är alldeles för oroligt i forna jugolsavien, och vill inte återvända hem. Är inte rätt person att avgöra om så är fallet eller inte. Men det märkliga är att många av dessa personer lever på bidrag i Sverige, och sedan titt som tätt åker hem och besöker släktingar och vänner i forna Jugoslavien. Tycker detta är lite märkligt, om jag ska vara ärlig.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Enligt siffror från BRÅ begås dem flesta brott av personer med "utläandsk bakgrund".

Tror jag inte ett dugg på. Dessa siffror får du väldigt gärna plocka fram (tror du får svårt att hitta dem dock).

Att folk med invandrarbakgrund är överrepresenterade när det gäller vissa brott -- visst, det finns det siffror på (när det gäller våldtäkt t.ex. -- svenskar är å andra sidan "överrepresenterade" när det gäller andra brott, men det ses inte som ett problem av någon konstig anledning). Men det är inte samma sak som att de flesta brott begås av personer med invandrarbakgrund.

Robban skrev:

Tror jag inte ett dugg på. Dessa siffror får du väldigt gärna plocka fram (tror du får svårt att hitta dem dock).

Att det är så är nog ganska så bevisat både via undersökningar och statistik. Detta beror dock inte på att invandrare är sämre människor, utan pga av att de ofta inte kommit in i samhället. Detta pga av bristande integrationspolitik.

Robban skrev:

Enligt siffror från BRÅ begås dem flesta brott av personer med "utläandsk bakgrund".

Jag kommer att plcoka fram dessa siffror senare idag (då jag sitter på en fast uppkoppling).

Att det är så är nog ganska så bevisat både via undersäkningar och statistik.

Inte den statistiken jag har sett.

Men du borde väl inte ha några problem att plocka fram siffror som stödjer ditt påstående (för om du inte kan belägga dina påståenden med fakta -- vad annat är det än just fördommar)?

Du kan börja kika lite här, så återkommer jag med fler länkar.
Kriminalvårdsverket:http://www.kvv.se/templates/KVV_Infopage_general.asp?id=2453
Brottsförebyggande rådet:http://www.bra.se/extra/apropa/?button_read_old_article.74.=1

Att personer eller grupper som hamnat utanför samhället är mer benägna att begå brott än personer och grupper som är etablerade i samhället, är inget nytt. Så länge som vi inte har en fungerande integrationspolitik, och vi inte släpper in stora delar av invandrargrupperna i samhället så är det ingen större nyhet att dessa grupper av människor blir överrepresenterade i den negativa statistiken.

Hittar ingenting i på den sidan som stödjer ditt påstående.

Hittade själv detta dokument från BRÅ.

http://www.bra.se/dynamaster/publication/pdf_archive/0108074996.pdf

"Invandrare står för knappt 20 procent av alla anmälda brott i landet. Hälften av dem begås av nordiska invandrare."

Red/

Angående länken till BRÅ du postade, så stödjer inte heller den ditt påstående. Tvärtom:

"Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent. När det gäller mord/dråp har 30 procent av brotten registrerats på invandrare. Också för misshandelsbrott, rån och butiksstöld är invandrarnas andel hög."

Som jag skrev -- visst är folk med invandrarbakgrund överrepresenterade när det gäller vissa brott. Men det är inte samma sak som att de begår flest brott (för det krävs över 50%).

Läs min artikel från BRÅ som jag länkat till.

Det viktiga är dock inte att försöka överbevisa varandra med statistik. Tycker i stället inte att man bör varar rädd för att diksutera integrationspolitiken, som de flesta etablerade partier och politiker (från VP till M) inte är nöjda med. Inte heller de invadrare och flyktingar som bor i Sverige är nöjda med integrationspolitiken. Varför ska man då inte få diskutera synpunkter och lösningar inom området?

Att ständigt förneka problemen, och alltid påstå att folk har fördomar eller är rasister löser inga problem, och kommer definitivt inte att hjälpa invandrarna i Sverige, då deras svårigheter att komma in i Sverige måste kunna diskuteras för att i förlängningen kunna förbättras.

I statisken så framgår heller inte om personer med utländsk härkomst som begår brott, bor i Sverige eller om de är på "genomresa". Så statistiken kan man inte lite på helt, utan den bör ses som en fingervisning.

Men att påstå att de inte finns uppenbara problem med integratiosnpolitiken, hjälper ingen. Definitivt inte landets alla invandrare som inte fått någon möjlighet att komma in i det svenska samhället.

Läs min artikel från BRÅ som jag länkat till.

Det var den jag citerade från. Du får gärna plocka fram det i artikeln som stödjer ditt påstående, för jag kan inte hitta det.

Varför ska man då inte få diskutera synpunkter och lösningar inom området?

Visst får man det. Men det är inte ok att sprida egenpåhittad "fakta" utan att kunna backa upp det. För då är det just fördommar, inte fakta.

Robban skrev:

Visst får man det. Men det är inte ok att sprida egenpåhittad "fakta" utan att kunna backa upp det. För då är det just fördommar, inte fakta.

Tycker integrationspolitiken, eller snarare brist på integrationspolitk är en viktig fråga, som jag tycker du bör ta på allvar istället för att enbart påstå att alla enbart har fördomar. För det leder ingenting till.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Artikeln från BRÅ bygger på information från -93, alltså tio år sedan... Lite för gammalt, va?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)