webForumDet fria alternativet

Folkvalda

Politik & samhälle

22 svar · 547 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Borde inte dom föregå med gott exempel...
Eller dom kanske har för dåligt betalt :o

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=387

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Typiskt vänstern, jävla hycklare ... Och Mp är inte mycket bättre!

Men jag förstår att Leijonborg inte skänkte när tiggaren var så framfusig ;)

Min politiska ståndpunkt? Gissa det ni :P

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Jag gissar på KPML(R) :P ;) :OO

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ahhh, viking lätt...Nyliberal, men det var minst lika lågt av vänstern som av högern....

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Re: Folkvalda

obelix skrev:

Borde inte dom föregå med gott exempel...
Eller dom kanske har för dåligt betalt :o

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=387

Väldigt svår fråga detta. Det kryllar tyvärr av tiggare och uteliggare i Stockholm numera, senaste åren har det gått utför med välfärden för vissa grupper i Stockholm enormt verkar det som.

Läste om något polisbefäl som skrev i en tidning att man absolut inte ska ge pengar till tiggare(snittinkomsten för en bra tiggare var 2000 kr(har tyvärr ingen källa nu) om jag minns rätt i det jag läste, därför kan det vara svårt att motivera dem att göra andra saker istället), har hört resonemanget av andra också, då det oftast går till droger och i förlängningen människors alltför tidiga död. Bättre då att ge pengar till hjälporganisationer så att man vet vad pengarna går till. Men då gäller det ju att man verkligen gör det också...Kanske gör politikerna så.... (önsketänkande?)

Väldigt konstig artikel av Expressen för övrigt. Nyhetstorka?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag fick berättat för mig en historia. Vet inte om den är sanna eller inte.

Det var en direktör som slutade frivilligt på sitt jobb (okänd anledning). Då kom han på att han skulle prova på att vara tiggare. Med tanke på den position han hade varit i innan så kunde han ju prata för sig.

I vilket fall som helst så satte han sig nånstans i stockholms tunnelbana där det passerar tusentals människor varje dag. HAn tjänade i snitt 5000 kronor om dagen och därmed cirka 40000 kronor i månaden som han inte behövde skatta för.

5000 kr om dagen med en 20 dagars arbetsvecka(?) borde väl bli 100 000 /kr per månad?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Det där tror jag inte på för fem öre. Själv brukar jag fråga om de vill ha en kopp kaffe eller dylikt och bjuda dem på kaffe och macka, då vet man vart pengarna går iaf. NU är det ju inte så superofta att jag gör detta, men det händer. Annars är det säkrare att skänka pengar eller köpa situation sthlm. Då finns det itne en chans att ex direktörer kan leva på att tigga ;)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Man ska inte ge dem mat eller pengar. De köper droger för pengarna och snattar/får mat.

Man hjälper inte personen genom att skänka pengar utan förlänger bara processen innan personen antingen kolar eller ser till att få hjälp.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Blå eller röd.. Det finns idioter i alla läger & den siste idioten är inte född än!

Erik Juhlin's tankar tycker jag är omedmänskliga. Ge dem pengar är väll osäkert men det är absolut inte alla som knarkar, inte alla som snattar.

Jag att i Sthlm så får inte alla mat av frivilligorg. för det räcker inte till etc. Är de hungriga ser jag inte något fel med att bjuda på en macka eller något i den stilen, de är ju uppenbarligen i behov av hjälp och värme ifrån medmänniskorna.

MEn vi kan ju hoppa över att ge medicin till riktigt sjuka för de ska ju ändå dö snart

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Vänsterpartierna är väldigt duktiga på att tala om för andra hur de skall leva, uppföra sig och tala om vad som är rätt och fel. Medan de själva är värsta hycklarna.

Dino:
De passar in på de flesta av människor, dock tror jag du hittar det överrepresenterar hos politiker. De har ett yrke som innebär att tycka på ett visst sätt

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Bire skrev:

Blå eller röd.. Det finns idioter i alla läger & den siste idioten är inte född än!

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Jo, men grundstenen i vänsterpartiernas politik är att alla skall ha det lika. Uppfyller de då det med att själva har löner på 40 - 50 000 medan deras väljare har en lön på 15 000. Hyckleri.
Annars håller jag med, politiker är de värsta. Blåa eller röda för att citera Bires citat av Bire.

Säger inte alla politker att samhället ska vara rättvist och att alla ska ha samma chans i samhället oavsett vem du är ;)

Mp har lagt en motion om att sänka riksdagslönen till 18 000 i månaden, får se hur många som röstar för det

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Klart man inte ger pengar till en tiggare på gatan trots politisk ståndpunkt! ;)

Läste nånstans(var det här?) om en kille som stötte på en ihärdig tiggare, och erbjöd honom att äta lunch med honom på McDonalds, och att han betalade lunchen, istället för att ge någon krona, varvid tiggaren blev rosenrasande...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vilken jävla skitartikel. Skall man enbart för att man är politiker i v eller fp ge fem spänn till varenda tiggare man stöter på? Det sitter en hel del alkoholister och heroinister och tigger stålar i citykärnan så det skulle bli ganska så tidsödande.

Bättre är då som sagts att t.ex köpa Situation Stockholm, ge pengar till Stadsmissionen eller liknande.

Viking skrev:

Typiskt vänstern, jävla hycklare ... Och Mp är inte mycket bättre!
Men jag förstår att Leijonborg inte skänkte när tiggaren var så framfusig

Jag antar att om Schuman hade slagit tiggare i ansiktet och Leijonborg gjort det samma två sekunder senare, då hade Schumans tilltag enligt dig varit ett tecken på hennes hyckleri medans Leijonborgs agerande berodde på något helt annat?

Stupid individual detected.
Enable ignore on stupid individual.
Ignore enabled.
*pling*

Erik Juhlin skrev:

Man ska inte ge dem mat eller pengar. De köper droger för pengarna och snattar/får mat.

Om man ger dom käk så lever dom längre och det är bara dumt enligt dig? Ehh?

erka skrev:

Säger inte alla politker att samhället ska vara rättvist och att alla ska ha samma chans i samhället oavsett vem du är

Mp har lagt en motion om att sänka riksdagslönen till 18 000 i månaden, får se hur många som röstar för det

Det där är precis lika mycket larv som Expressenartikeln. Vem fan tycker seriöst att en riksdagspolitiker som ofta jobbar betydligt mer än 40 h/veckan och som lämnat det jobb som denne är utbildad till för att sitta i riksdagen skall tjäna som en konsumkassörska? Det är ju bara populistiskt jävla skitsnack.

Sgtpepper, det var Gustav Fridolin i Mp som startade den debatten och han verkar vara rätt bra på fiska röster hade en debatt med honom via e-mail ang. deras eventuella samarbete med högern.

Han anser att de inte ska tjäna mer än en vanlig arbetare, och jag vet inte om han tycker det eller om han bara vill fiska röster.

Amerikansk lösning på problemet med hemlösa
Skit i dem så dör de till slut, de är ju endå bara knarkare och annat pack som är hemlösa, yeah right.

Juhlin verkar tro att alla hemlösa knarkar, snattar och är kriminella, de är bergis hivpositiva hela bunten också

410 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
271 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
151 ms — ändringar (db)