webForumDet fria alternativet

Kommunal höjer inflationen!

Politik & samhälle

38 svar · 944 visningar · startad av mrblonde · sida 2 av 2

Frågan, av mrblonde

Jag vet inte om ni noterat det, men kommunal vill försöka höja lönerna för de som har det sämst i vårt samhälle, de lågavlönade. Direkt börjar folk hojta om att nu kommer inflationen att gå åt skogen. På aktuellt så ställde reportern den frågandirekt till kommunal, "tar ni inget ansvar för att ni höjer inflationen.". Att höjda löner betyder höjd inflation går som ett mantra bland alla inom media

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Beatbox skrev:

Pengarna borde gå till fler anställda istället för högre löner. Att gömma problem bakom pengar är det allt för många som gör.

Jo, absolut, men nu var det väl ändå inte fler jobb, utan i stället löner vi diskuterade? Kan tilläggas att högre lön kan motivera fler att plugga till vårdprogrammet t.ex. Hörde på radion i går att de tar hit folk från Polen som ska få tjänstgöra som sjuksköterskor, det är brist i Sverige.

Ingen vill väl plugga i år och dar (tre år på gymnasiet och två år på högskola?) för att få konstant ont i ryggen innan man är 34 år och på det en dålig lön som knappt räcker till inköp av ungarnas kläder...

Beatbox skrev:

Om man tjänar 14000 i månaden så har man nog råd med att köpa skor tror jag.....

14 000 kronor innan skatt? Det räcker inte långt. Bostad, mat, kläder, bil etc. etc. kostar en hel del förmodar jag.

Beatbox skrev:

Om jag löneförhandlar på jobbet så kräver företaget en motprestation. Det kan röra sig om mer t ex mer ansvar. Det borde gälla vid alla löneförhandlingar.

Med tanke på att lönerna ligger stilla och inflationen ligger på strax under tre procent så borde lönen som en gång räckte till ganska bra till slut inte vara nog för att leva ett liv vi skulle kalla drägligt.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Jo, absolut, men nu var det väl ändå inte fler jobb, utan i stället löner vi diskuterade?

Nä, det va ökad arbetsinsatts av en redan hårt belastad personal vi disskuterade. Du hävdade att man kan "köpa sig ur" sådana situationer. Att ge anställda mer i lön för att dom ska jobba bättre är ytterst kortsiktigt, nått som prövats av åtskilliga IT-bolag redan.

Med tanke på att lönerna ligger stilla och inflationen ligger på strax under tre procent så borde lönen som en gång räckte till ganska bra till slut inte vara nog för att leva ett liv vi skulle kalla drägligt.

Lönerna i offentlig sektor följer i alla fall inflationstakten.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Mrblonde har en poäng, men inte lika stor som han tror eftersom flera av faktorerna kan ha att göra med ökade löner. T ex ökade importpriser kan bero på att löntagare i andra länder drev upp prisnivån där, ökade räntekostnader kan bero på en rädsla för ökade lönekostnader som sig skulle driva inflationen. En sak är säker, sambanden är inte enkla. Förmodligen kan ingen av oss här förstå dem helt och fullt.

UlfT verkar för en gångs skull ha fel, det är klart att om Kommunals anställda skulle få ett större lönelyft skulle andra grupper jämföra sin lön mot detta och också kräva lönelyft. UlfT kanske inte gör det, men vi har sett det många gånger under de senaste 20 åren. Vi lever i ett samhälle där folk gillar att jämföra sig med varandra. Har jag sämre lön än de jag jämför mig med så anser jag mig underbetald oavsett min faktiska lönenivå. Jag jämför mig inte med en asiat. Det gäller även näringslivets toppar. Om Kommunal får igenom stora löneökningar kommer detta sannolikt att driva upp övriga löner.

Sedan måste det få finnas löneskillnader. Alla här verkar tro att samhälle utan löneskillnader är det ideala. I teorin verkar det jättevackert, men det fungerar inte.

Den offentliga sektorn är skattefinansierad och skattemedlen måste tas från den privata sektorn. Det säger sig självt att man inte kan ha en enorm offentlig sektor om man inte tillåter den privata sektorn att utvecklas. Beskatta den privata sektorn hårdare och du får förmodligen in lite mer pengar, men tillväxten i den privata sektorn hämmas, vilket kommer att påverka den offentliga sektorns finansiering i det långa loppet.

Sedan ligger det i sakens natur att tjänsteyrken tenderar att släpa efter i löneutveckling när man jämför med industrijobb. Tyvärr kan man säga. Tänk dig en frisör. Under de senaste trettio
åren har det inte skett så mycket utveckling inom frisöryrket. Sax och klippmaskinerna är ungefär desamma. Frisören klipper förmodligen inte mycket snabbare idag än för trettio år sedan.
I industrin kommer nya förbättringar varje år, ny teknik och nya arbetsmetoder förbättrar produktiviteten löpande. Vinster av detta kommer dels företagen, dels löntagarna till godo. Därför kommer det finnas utrymme för löneökningar inom industrin, medan utrymmet inom tjänstesektorn är mer begränsat.

Sedan tycker jag att det finns för många gnälliga människor i det här landet som inte tar ansvar för själva utan skyller sin otillfredsställelse med livet på utomstående faktorer, såsom staten, arbetsplatsen eller invandrarna. Självklart finns det mycket att göra på många arbetsplatser, men att inte se sitt eget ansvar för livet är självbedrägeri som bara skadar en själv. I Sverige är vi så lyckligt lottade att utbildning är gratis. Har man ont i axlarna kanske man skall fundera på att utöva fysisk aktivitet på fritiden för att stärka kroppen (något som många kvinnor verkar mindre bra på) innan det är försent. Eller byta jobb. Att höja lönerna tror jag inte löser problemen med sjukskrivningarna. Inte fan blir man friskare av att få en tusenlapp mer i månaden. Svenska vårdbiträden har kanske kass betalt jämfört med andra grupper, men jämför lönerna med lönerna i Asien så får de ses som höga. Att vara underbetald är något relativt.

Mrblonde snackar om de kommunalanställda som de som har det sämst. De som har de sämst är förmodligen de arbetslösa och diverse missbrukare i vårt samhälle, inte anställda inom vården. I Sverige finns extremt goda möjligheter att vidareutbilda sig om man inte gillar sitt yrke eller lönen.

Facket bryr sig inte om arbetslösa. De bryr sig bara om de anställda. Genom att driva lönerna uppåt så skapas arbetslöshet.

Summa summarum är att om Kommunal får igenom sina krav kommer andra grupper höja sin krav. Eftersom kakan inte har växt finns det ändå inte mer att dela på. Ingen reallöneökning kommer att ske. Istället höjer riksbanken räntan för att att inte inflationen skall dra iväg och det bromsar konjunkturen och några fler blir arbetslösa...

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
  1. Biståndsminister Jan O Karlsson, med ansvar för de absolut fattigaste, tjänar varje månad 124 000 kronor efter skatt. Till statsrådslönen kan han lägga en avgångslön från EU:s revisionsrätt som sedan skatten är dragen uppgår till 80 000 kronor i månaden.

2. Nybakade arbetslivsministern Hans Karlsson, f d avtalssekreterare i LO, kan inte redogöra varifrån 180 000 kronor av de pengar han tjänade förra året kommer ifrån. Han uppger att han har svårt för ”decimaler”.

Inge snack om ökad inflation här inte :(

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

clarkbones skrev:

UlfT verkar för en gångs skull ha fel, det är klart att om Kommunals anställda skulle få ett större lönelyft skulle andra grupper jämföra sin lön mot detta och också kräva lönelyft. UlfT kanske inte gör det, men vi har sett det många gånger under de senaste 20 åren. Vi lever i ett samhälle där folk gillar att jämföra sig med varandra.

Jo, men det är ju knappast specifikt för just kommunals löner. Alltså är alla lönehöjningar inflationsdrivande, oavsett vilken grupp som får dem. Varför ska vi då moralisera över just kommunals krav? Låt dem få ställa sina krav och förhandla om saken. Det finns inget som säger att de verkligen får igenom kraven.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

clarkbones skrev:

Mrblonde har en poäng, men inte lika stor som han tror eftersom flera av faktorerna kan ha att göra med ökade löner. T ex ökade importpriser kan bero på att löntagare i andra länder drev upp prisnivån där, ökade räntekostnader kan bero på en rädsla för ökade lönekostnader som sig skulle driva inflationen.
En sak är säker, sambanden är inte enkla. Förmodligen kan ingen av oss här förstå dem helt och fullt.

Sambanden är inte så komplicerade, ekonomi framställs ofta som något väldigt svårt, komplext och blurrigt. En sak är säker, ekonomi är inte svårt. Däremot är ofta mätmetoderna osäkra och fyllda med svaga punkter. Detta är viktigt att komma ihåg när någon som jag, eller folket på a-ekonomi, eller någon annan pratar om BNP hit och procent dit. Nästan alla siffror kommer från statistiska sammanställningar och det tar ofta flera år innan man justerat t ex BNP siffran för ett visst år till något som känns någorlunda rätt. Riksbanken gör som de vill, de är odemokratiskt tillsatta och jobbar efter nyliberala tankegångar. Dvs, att inflation är dåligt, arbetslösehet behövs och att högre vinster till företag gör att de vågar anställa mer och investera mer.

Prierna i Sverige ökar före löneökningen. Det är inget oomtvistat, det är bara att titta på hur prisutvecklingen kontra löneutvecklingen ser ut genom åren. På SCB allmänna månadsstatistik ser man tydligt att priserna börjar öka och ett till två år senare börjar lönerna öka. Samma sak med minskning, prisökningen avtar och då avtar löneökningen också, ett till två år senare. Sedan år 2000 har priserna ökat med ca 3% men ännu har inte lönerna ökat. Så under de senaste 2 åren så kan ingen inflation bero på ökade löner. Det är statistiskt dax för lönerna att öka nu, men vi får väl se om de gör det.

Inflation har varit boven 70 talet, allt har satsats på att pressa ner inflationen. Det finns dock några andra signaler man kan titta på. Wordl Bank har i en rapport från 1995 (World Development report) tittat på 64 olika länder där man mätt inflation och tillväxt. Ur detta kan man lätt se att länder med inflation upp till 4,5 % har en lägre tillväxt än länder med en inflation på 4,6 till 7,5. Med en inflation på 7,6 till 12,5 har länderna fortfarande en bättre tillväxt. Över 12 % är tillväxten mycket dålig och över 35% negativ. Detta sammantaget 1980 till 1993. Detta säger inte allt, men det verkar som att under den här perioden var den bästa inflationssiffran runt 6%. Flera viktiga amerikanska ekonomer (Paul Krugman, George A Akerlof, William T Dickens, George L Perry) anser att inflationsbekämpningen de senaste 20 - 30 åren kostat skyhöga summor. EFtersom tillväxten i landet (USA framförallt då) kunde varit ännu bättre.

Sedan måste det få finnas löneskillnader. Alla här verkar tro att samhälle utan löneskillnader är det ideala. I teorin verkar det jättevackert, men det fungerar inte.

Det finns inte många som är för ett samhälle där alla tjänade exakt lika mycket, oavsett vad du gör. Men jag tror att många nog är för en progressiv skatt. Dvs, höga löner betalar mer skatt så att de som tjänar lite betalar mindre. I Sverige idag tjänar de fattigaste 30% tillsammans 4 miljarder kronor. De därefter kommande 20 % (låginkosttagarna, rätt många kommunalare finns här) tjänar tillsammans 60 miljarder. Sedan stiger det lite för varje 10 % del av befolkningen tills man kommer till de 10 % som tjänar mest, de tjänar 380 miljared kronor tillsammans. (siffrorna är från 1998 och hämtade från SCB:S Inkomstfördelningsundersökning 1999 if 21 sM 0101, KI Analysunderlag aug 2001).

Så här kan man inte ha det i ett samhälle, det skulle innebära att 30% av befolkningen svalt ihjäl tämligen omgående (dessa 30% är sjuka, pensionärer, arbetslösa mm). Därför har vi skatter, bidrag mm, en omplacering av våra resurser helt enkelt. Jag tror på lönseskillnader, men jag tror inte på gigantiska gap mellan de som tjänar bäst och de fattigaste. Det är roligt att du säger att det är vackert i teorin, men inte fungerar (total utjämning). Jag har svårt att se varför det inte skulle kunna fungera. Vi kan göra vad vi vill. Det finns inte ett sätt att göra saker på, det finns inte bara en väg att gå. Tillsammans kan vi människor göra vad vi vill. Tro aldrig på någon när denne säger att det bara finns en väg att gå. Det handlar bara om att passivisera dig för att få igenom sina egna åsikter. Allt är bara en fråga om vad vi vill göra med vårt samhälle.

Den offentliga sektorn är skattefinansierad och skattemedlen måste tas från den privata sektorn.Det säger sig självt att man inte kan ha en enorm offentlig sektor om man inte tillåter den privata sektorn att utvecklas. Beskatta den privata sektorn hårdare och du får förmodligen in lite mer pengar, men tillväxten i den privata sektorn hämmas, vilket kommer att påverka den offentliga sektorns finansiering i det långa loppet.

Betalar inte offentlighetsanställda skatt? Så all skatt kommer inte från den privata sektorn. Och det går såklart att inte ha en privat sektor alls i ett land (Nu leker vi lite med tanken bara, jag är absolut inte för det). Alla vi i ett land kan komma överrens om att avskaffa den privata sektorn och göra allt i offentlig regi. *poff* Så, där vad det klart. Nu är alla företag privatiserade. Vad är skillnaden mot innan? Vi tillverkar fortfarande saker vi vill ha, behöver, blir påprånglade. De offentliga företagen kan konkurrera mot varandra. Alla pengar som roterar runt beskattas. Vi kan fortfarande exportera, importera. Tjäna pengar, förlora pengar. Vartifrån kommer nu all skatt?. *poff* Nu är vi tillbaka i verkligeheten. Tanken leder till en massa komplikationer, jag vet det.

Det bästa sättet för ett land att få fart på ekonomin är en stor offentlig sektor, den offentliga sektorn har inget vinstkrav, alla pengar går till löner och konsumtion. I den privata sektorn går vinsten till ägaran. Som sedna i väldigt stor utsträckning spekulerar med pengarna. Den privata sektorn är inte så hemskt beskattad heller, sverige har en av europas absolut lägsta företagsskatter, det faktiskta skatteuttaget på vinster är 10% (KI, Analysunderlga 2002). Sänkta skatter till privata företag går i allra högsta grad till en ökad vinst.

Sedan tycker jag att det finns för många gnälliga människor i det här landet som inte tar ansvar för själva utan skyller sin otillfredsställelse med livet på utomstående faktorer, såsom staten, arbetsplatsen eller invandrarna. Självklart finns det mycket att göra på många arbetsplatser, men att inte se sitt eget ansvar för livet är självbedrägeri som bara skadar en själv. I Sverige är vi så lyckligt lottade att utbildning är gratis. Har man ont i axlarna kanske man skall fundera på att utöva fysisk aktivitet på fritiden för att stärka kroppen (något som många kvinnor verkar mindre bra på) innan det är försent. Eller byta jobb. Att höja lönerna tror jag inte löser problemen med sjukskrivningarna. Inte fan blir man friskare av att få en tusenlapp mer i månaden. Svenska vårdbiträden har kanske kass betalt jämfört med andra grupper, men jämför lönerna med lönerna i Asien så får de ses som höga. Att vara underbetald är något relativt.

Att vara underbetlad har ju för fasen att göra med hur situationen ser ut i det kontex där man lever. Att folk är underbetalada i asien är ingen bra ursäkt för att vi skall vara underbetalda i Sverige. Helt ojämförbart. Att vara lågavlönad är inte något relativt, det är något högst påtågligt för väldigt många miljoner människor i det här landet.
Det är inte alltid lätt att börja utbilda sig, efterosm det oftast innebär att man måste gå ner i lön rätt rejält de år man utbildar sig. Något som inte så många har råd med, särskilt inte i låglöneyrken.

Mrblonde snackar om de kommunalanställda som de som har det sämst.

Det finns många som har det fruktansvärt. Jag påstod inte att alla kommunalare har det sämre än hemlösa heroinister, men det var väl självklart trots allt.

Facket bryr sig inte om arbetslösa. De bryr sig bara om de anställda. Genom att driva lönerna uppåt så skapas arbetslöshet.

Det här är ett mycket märkligt argument. Tre påståenden i rad som verkar påstå att facket vill skapa arbetslöshet?!?! 1. "Facket bryr sig inte om arbetslösa"; facket är till för att skydda löntagare från att bli arbetslösa. 2. "De bryr sig bara om de anställda"; framför allt bryr de sig om sina medlemmar. 3. "Genom att driva upp lönerna så skapas arbetslösehet"; VA!? Det finns några enkla grunder i ekonomi. Högre löner leder till en högre konsumtion, högre konsumtion leder till fler jobb. Detta gäller till en viss gräns, sen går högre löner till spekulation, vilket som det ser ut idag, verkar leda till färre jobb (eller inte fler åtminstonde). Men det är inte kommunals 3% högre löner som leder till spekulations mani bland alla kommunals medlemmar, det kan jag lova.

Högre löner ger mer jobb. Facket har inte som mål att skapa arbetslöshet.

Eftersom kakan inte har växt finns det ändå inte mer att dela på. Ingen reallöneökning kommer att ske. Istället höjer riksbanken räntan för att att inte inflationen skall dra iväg och det bromsar konjunkturen och några fler blir arbetslösa...

Vilken kaka har inte växt? BNP ökar, vinsterna ökar. Vi har ingen nettostadsskuld längre. Problemet som jag ser det är att vi har utgiftstaket i sverige. Det leder till att vi trots att staten går plus inte kan höja utgifterna och satsa på vård skola och omsorg. Istälet sänker vi skatterna vilket leder till ökade vinster för företagen. Vinster som rent generellt går till att sätta ännu högre fart på spekulationskarusellen (vilket jag tycker är dåligt, men det märks nog).

Kom ihåg detta, tänk själv.
Jag argumenterar för mina syften såklart. Det är det enda ni kan vara säkra på. Detta gäller såklart för alla andra i samhället också.

Mrblonde:

Hela ditt resonemang tycker jag riskerar att falla på en enda mening:

En sak är säker, ekonomi är inte svårt.

Vilken ekonomisk utbildning har du?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Bara en liten inflikning något utanför ämnet:

Individen skrev:

Ingen vill väl plugga i år och dar (tre år på gymnasiet och två år på högskola?) för att få konstant ont i ryggen innan man är 34 år och på det en dålig lön som knappt räcker till inköp av ungarnas kläder...

Sjuksköterskor organiseras sällan (aldrig) av Kommunal som denna diskussion gällde, snarare undersköterskor/vårdbiträden, jag antar att du blandar ihop yrkena?

Sjuksköterskor tjänar i förhållande till sin utbildning sinnessjukt dåligt, det håller jag med om, men en nyutexaminerad sjuksköterska hamnar snarare runt 19-21 000 i månaden än 14 000.

Det största problemet för sjuksköterskorna är att de äldre, med många års yrkeserfarenhet, har en skandalöst dålig löneutveckling och oftast upptäcker sig tjäna mindre än nyutexaminerade sjuksköterskor.

Så, blanda inte ihop relativt lågkvalificerade yrken utan högskoleutbildning med sjuksköterskeyrket.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

sgtpepper skrev:

Sjuksköterskor organiseras sällan (aldrig) av Kommunal som denna diskussion gällde, snarare undersköterskor/vårdbiträden, jag antar att du blandar ihop yrkena?

En till inflikning på samma tema; sjukvården brukar skötas i landstingets regi. Alltså är inte heller undersköterskor/vårdbiträden heller kommunalanställda. Men de kanske är organiserade i fackförbundet Kommunal i alla fall?

UlfT skrev:

sgtpepper skrev:

En till inflikning på samma tema; sjukvården brukar skötas i landstingets regi. Alltså är inte heller undersköterskor/vårdbiträden heller kommunalanställda. Men de kanske är organiserade i fackförbundet Kommunal i alla fall?

Sjukhus drivs i landstingets regi, ja. Men inte vårdcentraler, ålderdomshem med mera, dom drivs i kommunal regi.

Kommunal organiserar en sjuhelvetes massa undersköterskor/vårdbiträden.

Jag läste idag att sjuksköterskefackets (minns ej korrekt namn) ledare Eva Fernvall (eller nåt) tycker att löneskillnaderna är för små mellan undersköterskor/vårdbiträden och sjuksköterskorna.

Låt oss anta att vi höjer vårdbiträdenas löner. Då kommer sjuksköterskorna kräva minst lika stor löneförhöjning. Kan ju bara anta att läkarna kommer tycka att det det blir för liten skillnad mellan sjuksköterskor och läkare. De har ju längre utbildning och större ansvar. Och då är lönekarusellen igång igen...

clarkbones skrev:

Jag läste idag att sjuksköterskefackets (minns ej korrekt namn) ledare Eva Fernvall (eller nåt) tycker att löneskillnaderna är för små mellan undersköterskor/vårdbiträden och sjuksköterskorna.

Låt oss anta att vi höjer vårdbiträdenas löner. Då kommer sjuksköterskorna kräva minst lika stor löneförhöjning. Kan ju bara anta att läkarna kommer tycka att det det blir för liten skillnad mellan sjuksköterskor och läkare. De har ju längre utbildning och större ansvar. Och då är lönekarusellen igång igen...

Jo visst, det är ju en tänkbar utveckling, men man kan ju inte hindra grupperingar från att sträva efter högre lön, det är allas rättighet och att lägga ansvar på en lågavlönad grupp och säga "app app app, inte kräva bättre lön, då går allt åt helvete" är fel.

Alla har rätt att kräva högre lön, problemet är de faktorer som gör att de flesta får igenom sina krav relativt enkelt.

clarkbones skrev:

Alla har rätt att kräva högre lön, problemet är de faktorer som gör att de flesta får igenom sina krav relativt enkelt.

Som vaddå? Strejkrätten?

Formellt företagsekonomi en del.

Informellt så har jag läst en hel del böcker av alla olika slag från vänster till höger.

Drivit eget företag, då lär man sig mycket om hur saker funkar.

Plus att jag genom att min styvfar är en civilekonom som varit allt från egenföretagare till VD för kooperativutveckling (hjälper folk att starta ekonomiska föreningar) och riksdagsman har haft många lååånga resonemang med honom om ekonomi.

Jag är inte professor direkt, men jag har en grund att stå på. :)

Jo visst, det är ju en tänkbar utveckling, men man kan ju inte hindra grupperingar från att sträva efter högre lön, det är allas rättighet och att lägga ansvar på en lågavlönad grupp och säga "app app app, inte kräva bättre lön, då går allt åt helvete" är fel.

Ökad lön brukar ju normalt kopplas samman med en motprestation. En grundförutsättning för att deras lön ska öka är ju att organisationen funkar bättre och bättre och inte som nu då det konstant blir sämmre. Ett allternativ skulle ju vara om t ex sjukhus själva får "värdera" sin personal. På så sätt skulle vissa sjukhus betala ut mer i lön än andra och anledningen varför vissa skulle få mer än andra är därför sjukhuset har större andel "nöjda kunder" och mindre overhead i sin organisation.

Utan tillskott - ingen höjning av vårdlöner

Mao, en potentiell inflationsspiral.

mrblonde skrev:

Formellt företagsekonomi en del.

Informellt så har jag läst en hel del böcker av alla olika slag från vänster till höger.

Drivit eget företag, då lär man sig mycket om hur saker funkar.

Plus att jag genom att min styvfar är en civilekonom som varit allt från egenföretagare till VD för kooperativutveckling (hjälper folk att starta ekonomiska föreningar) och riksdagsman har haft många lååånga resonemang med honom om ekonomi.

Jag är inte professor direkt, men jag har en grund att stå på. :)

Många av dina resonemang tyder på att du inte kan så mycket. Jag orkar inte dissikera vartenda tyvärr. För att motbevisa dig skulle jag behöva rätt mycket utrymme och tid. Ekonomi är inte jätteenkelt. Jag är visserligen inte heller professor, men jag har i a f läst nationalekonomi. Dina resonemang tyder på att du läst böcker som inte kan karaktäriseras som objektiva, böcker som är skrivna av en författare med t ex vänsteråsikter. Denne författare redogör sedan bara för de teorier och forskningsresultat som stämmer överens med sitt eget tyckande. Det som motsäger hans åsikter utelämnar han/hon. På så sätt är det mesta i boken sant, men inte komplett. Resultatet blir att du som läsare inte får den fulla förståelsen för området.

Men eftersom du verkar vara intresserad av ekonomi, tycker jag du skall läsa lite nationalekonomi på valfritt universitet/högskola. Kunskap är aldrig fel.

Dina resonemang tyder på att du läst böcker som inte kan karaktäriseras som objektiva, böcker som är skrivna av en författare med t ex vänsteråsikter.

Det finns inga objektiva böcker. Har väl aldrig sagt att mina böcker är objektiva. Det är inte heller jag, vilket jag understryker genom att tala om att jag argumenterar för mina syften.

Jag sa att jag läst böcker från ena sidan till den andra. dvs både höger och vänster. Sen har jag efter noga övervägande valt att en socialistisk värld är bättre än en nyliberal, min åsikt.

Håller dock fortfarande fast vid min syn att ekonomi inte är hyperkomplicerat utan fullt förståligt för vanliga människor. Att inpränta något annat hos alla andra är i min synvinkel att passivisera individen.

Alla bör sätta sig in i resonemangen, det är inte svårt. Kunskap är som sagt aldrig fel.

Jag är alltid beredd att omvärdera mina åsikter, men det är svårt när du inte orkar prestera några motargument. Jag föreslår istället att du ger min exempel på några böcker som jag bör läsa för att inse hur fel jag har. Jag är inte ironisk, jag är intresserad.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)