webForumDet fria alternativet

Legalisera cannabis!

Politik & samhälle

6 svar · 424 visningar · startad av niklas1

Medlem sedan sep. 200244 inlägg
Frågan#1

Att cannabis är mindre farligt än tobak och alkohol är numera allmänt accepterat, iallafall utanför ankdammen sverige. Från storstadsområdena har ca 25% av 18-åringarna testat cannabis, ungdomar slutar inte med detta för att det är förbjudet..och det förhindrar dem inte från att börja. Ska staten åtala och bestraffa alla dessa tusentals människor..? På vilket sätt skulle det hjälpa dessa ungdomar?

Däremot finns det nackdelar med kriminaliseringen.

* Hyckleri - att förbjuda något som är mindre farligt än lagliga droger som alkohol.
* Cannabis och tunga droger säljs på samma marknad. Haschangaren säljer även riktigt farligt knark.
* Minskat förtroende bland ungdomar för myndigheter och vuxenvärlden.
* Att demonisera cannabis är att förringa farligheten för heroin.
* Problematiska brukare får svårare att få hjälp då de riskerar straff, när de behöver vård.
* Cannabisbrukare blir betraktade som skurkar, och allt vad det medför.

En annan aspekt är ju att en vuxen människa ska få bestämma själv över sin egen kropp. Det finns massor av aktiviteter som är farliga, men ändå tillåtet. T ex att klättra i berg, äta skräpmat eller röka tobak.

Niklas A

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

DETTA ÄR RENT TRAMS :l

Varför starta en ny tråd :q

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Theon skrev

DETTA ÄR RENT TRAMS

Håller med å det bestämdaste.

Att vilja legalisera detta är ett klart tecken på fördumning :x

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Mindre farligt än tobak? Så jag borde alltså av hälsoskäl hellre dra i mig 50 g cannabis/dag än att snusa samma mängd (som jag gör nu)? Kan du kolla upp det en gång till?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Lägg ner för sjutton.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Om du måste på nått sätt försvara ditt eventuella drogutnyttjande så kunde du väl göra det i den andra tråden, eller hur ? Sen är det ju så att det är inte vi icke drogbrukare som behöver övertalas. Du får väl hålla på med droger hur mycket du vill om du har lust med det men då får du väl ta konsekvenserna av ditt handlande också. Idag är det olagligt och det vet alla om och det finns då en risk att man åker dit. Sen tycker jag det är ett konstigt argument det där med att låta ungdommar knarka, att det skulle va att hjälpa människor.

Om du känner ett behov av att legitimera ditt eventuella drogbruk så kan du väl göra det på ett forum för likasinnade. Där kan ni ju leva i eran värld utan några hemska moralgubbar som lägger sig i.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tråden stängs och diskussioner om detta hänvisas hit, eftersom den tråden behandlar samma sak.

PeW
Moderator

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)