webForumDet fria alternativet

Är Göran galen?

Politik & samhälle

31 svar · 634 visningar · startad av Brimba · sida 2 av 2

Frågan, av Brimba

En koallitionsregering med vänsterpartiet? Är han spritt språngande galen? Var det någon som såg TVintervjun med Göran Persson när han sa "Det blir inte fyra år till med vänsterpartiet"? Jag tolkar i alla fall det som att han inte skall ha en koallitionsregering med Vänsterpartiet, men nu blir det så i alla fall? Vad är han för människa egentligen?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

En politiker måste vara lite mer människa än oss andra, så enkelt är det.

Theon: Ja det är en bra koallition, kan du fixa det?

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Är det på nått sätt omänskligt att omvärdera sina beslut pågrund av att omvärden rör på sig ?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Brimba,

Jag har redan börjat §e

Efter 30 år som Centerpartist har jag ett stort nätverk och jag har gott om tid och energi :birp

Beatbox: Att omvärlden rör på sig? S har fått fler röster sedan sitt uttalande, och var inte på något sätt oberoende av V för att få majoritet vid den tidpunkten. En parallell kan exempelvis vara att Göran säger : "Om tre veckor skall Mona Sahlin bli statsminister", du blir glad och under de tre veckorna planerar du ditt tacktal, efter tre veckor händer ingenting, Mona blir inte statsminister, och du får heller inga besked om varför hon inte blev statsminister.
Det är helt OK eller?

Theon: Perfekt! Då ser jag fram emot det 2006 :D

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Välkommen till nätverket Brimba :bire §e :birp

Vi kanske måste bilda ett nytt politiskt parti; Ansvarspartiet wF :e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Brimba skrev:

En koallitionsregering med vänsterpartiet? Är han spritt språngande galen?

Vart har du läst det? Om det nu stämmer (vilket jag anser osannolikt) så har jag nog missat det.

Blanda inte ihop begreppen nu, det Persson sa var otänkbart var en koallitionsregering, inte ett samarbete i riksdagen. Det kommer vara en kall dag i helvetet innan Persson låter V få ministerposter, precis som han sa, så jag förstår inte riktigt vad ni diskuterar?

I sådana fall ber jag om ursäkt, och ber sgtpepper förklara skillnaden för mig?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Skillnaden är att de inte får ministerposter, i en koallitionsregering får de ministerposter.

Samarbete genom att söka stöd hos v i riksdagen för att få igenom sina beslut och låter v påverka bland annat vilka saker som skas tas upp, forma förslag etc.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag är lite sen och erka förklarar det hela bra ovan.

Det är stor skillnad på att söka samarbete och att sitta i koallitationsregering. T.ex så har ju Persson nu gått ut och sagt att i frågor om säkerhetspolitik och EMU-frågan skall S söka samarbete med FP och C istället för V vilket jag personligen tycker är vettigt.

Eftersom S inte har egen majoritet så måste dom ha samarbetspartner, men eftersom dom är så pass stora så kan dom välja denna partner lite efter frågan, något som inte är lika lätt (för att inte säga omöjligt) om dom satt i samregering med V.

Medlem sedan dec. 2000557 inlägg

Re: Är Göran galen?

Brimba skrev:

Är han spritt språngande galen?

Hade du trott något annat...? §jr

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)