Jag håller faktiskt helt med dig.
Den är nog inte riktigt slut än, men vad tyckte ni om den?
I min ögon är Maud Olofsson vinnaren, Schyman förloraren...
Vad säger ni?
22 svar · 616 visningar · startad av Gandalf
Den är nog inte riktigt slut än, men vad tyckte ni om den?
I min ögon är Maud Olofsson vinnaren, Schyman förloraren...
Vad säger ni?
Jag håller faktiskt helt med dig.
Maud va minsta sagt vältalig i kvällens debatt !
Håller med er.
Jo, nog är det allt krut i Maud! :e
Heja Sverige! :)
Som inbiten Centerpartist måste jag säga att jag blev jättebesviken på Maud... :(
Tja.. det borgliga blocket verkade minst lika mesigt som när Fälldin, Boman och Ahlmark satt och velade :l
En rolig grej, skrev ett arbete om center partiet förut där jag bland annat intervjuade en lokal politiker ifrån center partiet..
På min sista fråga frågade jag varför ska man rösta på er?
Hon svarade:
"Vi är bäst helt enkelt"
- Självsäkerhet eller idioti?
En rolig grej, skrev ett arbete om center partiet förut där jag bland annat intervjuade en lokal politiker ifrån center partiet..
Casca: Menar du att hon har, enligt dig, "fel" åsikt?
Centerpartiet har varit det enda parti som haft en helhetssyn på miljö, energi, bioteknik och genteknik.
Inom miljöområdet har målet varit det perfekta kretsloppssamhället där allt återanvänds.
Inom energiområdet har målet varit ett nollsummespel med koldioxid vilket utesluter all förbränning av fossila bränslen där koldioxiden lagrats under årmillioner.
RME (rapsmetylester) är ett utmärkt dieselbränsle. Den koldioxid som avges vid förbränningen är exakt samma mängd som upptogs under rapsplantornas växtperiod.
Samma gäller metanol från energiskog, etanol från spannmål samt flisförbränning från skogsavfall och energiskog.
Biogasjäsning från hushållsavfall minimerar metangasutsläppen från soptipparna och gasen är perfekt för husuppvärmning och bränsle till tunga fordon.
Uppsala Universitet är världsledande inom solcellsforskning och de kan snart framställa solceller med billig tunnfilmsteknik som har 20 % verkningsgrad.
Solinstrålningen är max cirka 155 W/m².
Kärnkraften verkar ren och säker, men brytningen av Uran ödelägger totalt naturen.
Villkoren för lagring av kärnkraftavfallet är omöjliga att uppnå eftersom ingen strålning får nå jordytan på 100000 år vilket kräver bergrumslagring. Inget berg är stabilt i 100000 år !
I dag finns massor av försöksodlingar där man med genterapi gjort bland annat raps 100 % resistent mot växtgifter som till 100% tar kål på allt ogräs. Det låter ju väldigt smart, men hoppande gener gör med till visshet gränsande sannolikhet att ogräset snart får de resistenta egenskaperna och så är det riktigt kört.
Allt detta och mycket mera har varit Centerpartiets styrka.
Nu när Maud struntar i partiets starkaste vapen, förvånar det inte mig att opinionsstödet sviktar.
Jag vill dock erinra om att kunskaperna finns kvar i Centerpartiet och jag ska göra mitt bästa för påminna partiledningen om detta.
Heja Centern :bire :e :birp
Skulle någon kunna sammanställa gårdagens debatt lite. Själv hade jag inte möjlighet att se på den. :(
Vilka frågor togs upp?
Vad svarade borgarna på statsministerfrågan?
Fortsatte rasismen i valstugorna att ältas?
Kom någonting nytt fram?
Vad sa dem om debatten i Aktuellt efteråt?
Hur pass mycket var Lejonborg inblandad i debatten?
Tog Miljörpartiet upp någonting annat än just miljön?
Lade vänsterpartiet tungvikten på klyftorna?
Neutrala svar tack!
:)
trexter.com skrev:
Neutrala svar tack!
Neutrala svar lär du nog få se i stjärnorna efter. Alla påverkas mer eller mindre medvetet av sina åsikter. Du får nog nöja dig med att flera från olika politiska läger ger sin syn.
Vilka frågor togs upp?
Välfärd, sjukvård, skatter, jämlikhet, kriminalitet, energiförsörjning, samt ytterliggare en rad frågor.
Vad svarade borgarna på statsministerfrågan?
De gav inget klart besked. Vi får nog utgå från respektive partis stöd bland väljarna, tror jag.
Fortsatte rasismen i valstugorna att ältas?
De kom in lite på den, men det var snabbt avklarat. I grunden tror jag alla partierna var eniga på den punkten.
Kom någonting nytt fram?
Nej.
Hur pass mycket var Lejonborg inblandad i debatten?
Han var definitivt ordentligt inblandad. Det märks att Fp:s förbättrade opinionssiffror har gett honom ett gott självförtroende.
Tog Miljörpartiet upp någonting annat än just miljön?
En hel del faktiskt. Mycket som berör välfärden och arbetssituationen.
Lade vänsterpartiet tungvikten på klyftorna?
De lade tungvikten på feminism. När det gäller kriminaliteten handlade det om brott mot kvinnor. När det gäller offentlig verksamhet handlade det om löneklyftorna mellan män och kvinnor, etc.
TV:n var igång i bakgrunden när jag lagade middag och jag snappade upp en grej i alla fall. Det var miljöpartiet som tog upp frågan om att en grundlagsändring håller på att klubbas igenom i det tysta och att de andra inte ville diskutera det. Lagändringen innebär att mer makt förs över till EU. Det innebär bland annat att EU i framtiden ska ha en gemensam utrikes- och säkerhetspolitik, dvs i praktiken att den s.k. neutraliteten avskaffas. Lejonborg sa att det bara var mindre ändringar.
Vid ett annat tillfälle när nato kom upp sa dock Göran Persson att vi inte skulle gå med där eftersom det är viktigt med "alliansfrihet" osv. Han framstod då i mina ögon som en lögnare eftersom han står bakom grundlagsändringen som avskaffar just alliansfriheten. Han vill lura till sig röster av gamla gråsossar som är skeptiska till EU mm och han låtsas tycka att gamla principer som neutralitet är viktiga. Ett spel bara.
Gandalf skrev:
Jag menar att nävertanten har blandsaft i skallen.
Aha! Det är så du menar... :)
Men om hon har saft i skallen? Vad har du då? Gröt? Du är ju vänster ;)
Jag försökte tolka vad partiledarna egentligen sade och tyckte mig ana ett gryende samförstånd mellan Persson och Leijonborg. De viktigaste sakfrågorna lyste med sin frånvaro till förmån för det sorgliga bjäbbande mellan blocken som blivit stadardform för politiska debatter inför valet.
Personligen så har jag lärt mig att inte lyssna på vad de {S,V,M,Fp,C,KDS} säger, så där dagarna före valet. Bättre att tänka tillbaka och se vad de jobbat för de senaste åren. Alla såna där "valvakedebatter" är ju bara kvalicifierat trams :e
Verifieras
casca skrev:
Gandalf skrev:
Jag menar att nävertanten har blandsaft i skallen.
... och alla vänster om (c) är dumma i huvudet :OO