Var det ingen som såg Reportrarna och deras reportage när det gick runt och låtsades ha främlingsfientliga åsikter och smygfilmade när politiker höll med och bredde på.
Det hemska är att jag tror att väldigt många är köksrasister, "jag har inget emot invandrare, så länge jag slipper umgås med dem"
Det känns märkligt att alla 17 moderater i reportaget inte gick emot reportern... men _inget_ parti verkade vara rent.
..och prist för största idioten måste ju gått till killen som hävdade att det inte var han som sagt de där orden, trots att de visade honom filmen på honom själv...
Jag har fortfarande svårt att smälta reportaget, och det känns som om det bara tystats ner, 3 politiker har avgått, men det pratas inte alls om vad som egentligen var viktigt: ATT FOLK I ALLA HÖRN VERKAR VARA FIENTLIGA ELLER FÖR FEGA FÖR ATT STÅ UPP!!!
Säger ni ifrån när ni hör rasse-historier eller nedsättande kommentarer, eller är ni som folk är mest. Håller käft och knyter näven... eller håller med?
Jag är inget föredömme, jag känner ofta att jag skulle vilja säga ifrån, men allt för ofta håller man käften. För att man måste jobba ihop med människan och inte vill sabba det, eller för att ingen annan gör nått. Fan va jag skäms för mig själv ibland.
Jag kan nog erkänna att jag tänkt tanken att det "skulle vara rätt skönt att kasta ut vissa avvikande minoriteter". Det är nog inte en helt ovanlig åsikt och ska man begära att människor ska vara så himla rationella och varje gång gå igenom hela orsakslistan varför invandrare/flytkingar begår fler brott när de själv drabbas? Det är inte mänskligt...
Vardagsrasismen i Sverige är STOR. Media och politiker gör inte saken bättre genom att lägga locket på. Alla vet hur snacket går runt köksborden OCH på arbetsplatserna (åtminstone på min och där arbetar många höga tjänstemän) men man riskerar ju jobbet om man överhuvudtaget är kritisk till invandrare/flyktingar/flyktingpolitik så det är väl klart som fan att det hycklas!
Svenskar är knappast rasister i ordets verkliga betydelse. Men många är rädda och otrygga och det finns ju uppenbarligen problem. Men ska vi lösa dem så måste vi tala om dem och det är ju som bekant inte helt lätt i PK-Sverige.
Det känns märkligt att alla 17 moderater i reportaget inte gick emot reportern...
Tydligen 16 sossar också. Men som reportaget var vridet så var det moderaterna som utpekades som rasistpartiet nummer ett.
Dålig journalistik, oavsett vilka politiska åsikter man har. Det är inte svensk televisions uppgift att vara vänsterns propagandakanal (varför visades ingen vänsterpartist t.ex. - de hade ju pratat med åtminstone en). :x
Problemet ligger i att alla politiken hela tiden har varit så grymmt rädda för att bli kallade rasister av media. Hade någon politer varit rakryggad från början hade sådana här program aldrig sänts. Då hade vi även haft en bättre flykting/invandrarpolitik och snacket runt köksborden skulle endast finnas bland de verkliga rasisterna.
Ingen vågar göra något, det är det som stör hela svenska folket, oavsett om man är moderat eller vänsterpartist.
Jag begriper inte att politikerna är så fega att de inte ens vågar ta en debatt med media om hurvida de är rasister eller ej. Och jag begriper inte att media skall ha den makten att kalla någon rasist bara för att man vill driva en sund invandringspolitik.
Det behöver inte bara beröra invandrings- och flyktingpolitiken, ibland rör det sig om hur man skall få invandrarna integrerade i samhället, och det problemet, och hur de skall få jobb osv, alltså politikerna vill men ingen vill bli kallad rasist i media, så därför vågar ingen!
Problemet är att vi nu är i en ond cirkel, ingen vågar säga något, alla är tysta och hoppas att det skall lösa sig av sig själv.
Var det ingen som såg Reportrarna och deras reportage
"Uppdrag Granskning" heter väl programmet?
Borde byta namn till "Janne Josefssons lekstuga". ;)
Det är ju så uppenbart att man är ute efter att sätta dit moderaterna. 17 av 54 stugor som besöktes var moderata!
Att man sedan struntar i att besöka vänsterns och miljöpartiets stugor är väl bara en tillfällighet. :x
Att man sedan struntar i att besöka vänsterns och miljöpartiets stugor är väl bara en tillfällighet. :x
Jag läste att de hade besökt en vänsterstuga. De bara struntade i att visa upp den. Enligt reportaget var det bara i två stugor som den spelade rasisten blev emotsagd, en sossestuga och en centerstuga. Alltså måste det ha stått en invandrarfientlig i den enda vänsterstugan de besökte. Så jag håller med dig, det luktar antimoderat propaganda om reportaget. Men annars tycker jag det är bra att den typen av reportage görs. Nu fick ju åtminstone moderaterna en chans att rensa ut invandrarfientliga. Nu väntar vi på att de andra partierna ska göra samma sak.
V och mp hade inte satt upp valstugorna då reportaget gjordes tydligen. Sen sa uppdrag granskning att m folket var de som hade varit mest fientliga tillsammans men en socialdemokrat, de visade inte upp alla m valstugor för den delen heller. 17 sosse stugor besökte de ju också.
Dock blir jag irriterad på att Per Uncel försöker driva bort problemet att många i den äldre skolan av politiker ute i landet har främligsfientliga åsikter, eller desperat försöker fiska sista röster till att Josefsson skulle bedriva en hat kampanj mot m. Varför inte acceptera det som sändes och sluta med bortförklaringar som "de kanske blev provocerade". Det är fean inte intresannt om de blev provocerade, de ska inte säga sådana saker ändå.
Josefsson har ju avslöjat många skandaler på vänster kanten tidigare. Men jag hade gärna sett besöken ifrån alla valstugor i samma program.
Men det finns rasister i alla partier, det är jag övertygad av.
V och mp hade inte satt upp valstugorna då reportaget gjordes tydligen.
Det här är i alla fall vad SVD skriver om programmet:
Fakta: Programmet
Uppdrag granskning besökte 17 socialdemokratiska valstugor, 17 moderata, 6 folkpartistiska, 7 centerpartistiska, 6 kristdemokratiska och 1 vänsterpartistisk valstuga. En av reportrarna var utrustad med dold kamera och utgav sig för att vara uttalat främlingsfientlig.
Så visst besökte de även V. Jag kanske minns fel angående programmet, men jag har absolut för mig de sa att endast två valstugor argumenterade mot låtsasrasisten. De som visades tillhörde S och C. Alltså kan inte V:s valstuga vara en av de som tog debatten med rasismen.
Jag håller med dig om att Per Unckel gjorde bort sig ordentligt. Han försökte ju själv göra partipolitik av frågan när han förklarade att dessa stämningar finns enbart pga sossepolitiken. Vissa kopplar tydligen aldrig av propagandaapparaten :l
UlfT
Jag skrev att rasismen fanns i alla partier, dock var förklaringen att vinte hade satt upp valstugor, uppenbarligen hade de gjort det på en platts, men inte i den utsträckningen som tex m och s, de brukar alltid banka på före alla andra för de har resurser för det.
Jag skrev att jag skulle vilja se vad alla besök sade, men då hade kanske programmet tagit 4 timmar :( Sen är det programchefen som bestämmer som vad som ska visas, vilket material, inte janne josefsson.
Josefsson har ju avslöjat många skandaler på vänster kanten tidigare.
Ett exempel, tack.
Sen är det programchefen som bestämmer som vad som ska visas, vilket material, inte janne josefsson.
Men om nu Janne Josefsson presenterar ett opartiskt material så är det programchefens uppgift att påpeka detta och helt enkelt låta bli att sända programmet.
SVT har ett sändningsavtal att följa som förbjuder opartiska inslag.
Inte om det icke fanns mer vänstepartistiska valstugor där de gjorde sina besök.
Iaf är inte det relevant anser jag, det är bra att den utbredda vardagsrasismen samt fördommarna som finns hos alla kommer upp till ytan, oavsett parti. Det är det som är det viktiga i detta läget anser jag. Allt annat fokuserar bort från problemet och det faktum att det inte var några "dussin politiker" som vart uthängda.
De besökte många valstugor, men valde att redovisa resultatet från ett urval som var väldigt partiskt.
Ändamålet helgar medlen sägs det ofta och visst är det bra att främlingsfientliga politiker visas upp, men varför visades inte lika många stollar upp från S som från M ?
Dessutom borde vi fått höra de frågor som ledde till svaren.
Jag tycker att Josefssons reportage alltid har en unken biton, men här ledde det i alla fall till en nyttig debatt och lite utrensning.
Om det är viktigt för en att rösta på ett parti som tar avstånd från främlingsfientliga värderingar, då finns det idag åtminstone ett parti som nu har gjort en ordentlig utrensning av främlingsfientliga element. De andra partierna har säkert kvar sina främlingsfientliga medlemmar.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849