Jymdis skrev:
Visst hade det ultimata varit om USA gick in, fick bort Saddam och gjorde allting till en härlig demokrati.
Ehm? Nej? Om USA går in gör de knappast landet till en "härlig demokrati". De ämnar genomföra ett, och jag citerar, "regimskifte". Regimen Saddam Hussein byts ut mot en annan, mer USA-vänlig, regim.
Jymdis skrev:
Jag skulle inte skicka iväg mat och medicin till dom som kan bomba mina barn om 5-10 år, skulle du göra det?
Du kan vara lugn Jymdis, Saddam och kompani äter och lider ingen som helst nöd i sina många palats. Många små, gulliga barn dör dock i svält och simpla sjukdomar, många av dem som överlever blir hatiska mot västvärlden och framför allt USA. Då sitter Saddam där i sitt palats och får folket med sig mot hemska USA. Ge folket i Irak mat och medicin, och vips, Saddam mister sin makt.
Förresten. Att medvetet mörda civila i sådan stor skala som i Irak strider mot Genèvekonventionen. Många västerländska ledare mellan åren 1991 till dags datum borde skickas till Haag och sedan spärras in på livstid. Det säger lagen, det säger förnuftet.
sgtpepper skrev:
Hur vet du det? Det finns inte en tillräckligt starkt opinion mot Saddam Hussein även om folket vore "starka". Den irakiska opinionen lever ett undanskymt liv och de flesta irakier i Irak hyllar Hussein.
Vad kan det bero på då? Kan det bero på det folkmord som pågår i Irak? Att ett land med tidigare förhållandevis hög levnadsstandard har förvandlats till närmast ett u-land där folk dör av svält, sjukdomar och bomber. Inte är det Saddam som står för detta heller, det är västvärlden med sina sanktioner och sina arméer. För folket är Saddam en modig krigare som skjuter mot amerikanska bombflyg och håller den store satan borta så gott det går...
Ta bort sanktionerna och upphör med bombningarna. Då växer sig folket starkare samtidigt som Saddam inte längre har någon uppgift, och hans verkliga ansikte uppdagar sig för folket, att han är en hänsynslös diktator som borde avsättas så fort som möjligt. Med tanke på hans krigsmakt så lär det behövas vapenstöd med mera till det irakiska folket för, och om Storbritannien vore så snälla och INTE förse Hussein med stridsgas den här gången så tror jag nog att folket har en ganska god chans att lyckas avsätta honom.
Jag håller förresten med dig om ditt inlägg, sgtpepper. Jag tror dock, och det var det jag vill få sagt, att folket mycket väl skulle kunna avsätta Saddam. Inte en revolution, men åtminstone en revolt stark nog att få regimen att falla sönder och ersättas med ett mer demokratisk ledarskap.
-
Bra inlägg, Chainsaw.
-
Jymdis skrev:
att sen olja styr USAs handlingar är en sak, men jag tycker inte att man kan ställa kravet att USA ska gå in överallt där det är en orättvisa bara för dom gjort det innan...
Jag tycker att det ska sluta upp med att gå in någonstans. De kan ju börja med att dra sig tillbaka från först och främst Mellanöstern och Sydamerika.
Jymdis skrev:
Och jag säger det som jag sagt innan, hellre att 100.000 irakier dör än 100.000 svenskar, för vi sitter inte och hotar resten av världen med massa massförstörelsevapen (eller invaderar små försvarslösa länder).
Uh! Nu är det inte 100 000 irakier, snarare 1 500 000 irakier (ungefär lika många människor som Pol Pot fick ihjäl i Kambodja, han fick förresten stöd av USA). Det finns inga massförstörelsevapen, längre, i Irak. Så vitt jag vet var så gott som alla förstörda kring 1997.
Det finns många länder som har kärnvapen, Irak är inte ett av dem. Vi kan inte döda alla irakier för att de någon gång i framtiden kanske kommer utveckla kärnvapen. Om vi gör kan vi lika gärna döda varenda människa i hela världen på en gång, samma logik.