webForumDet fria alternativet

Jan Guillou - Homofob?

Politik & samhälle

5 svar · 491 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Igår kunde man chatta med Jan Guillou på aftonbladet.se. Jag tycker att han ibland säger ganska bra saker men denna gång hakade jag upp mig på:

Fråga: Hur kan du tro att homosexualitet är en trend? Bara för att inte så många gick ut med sin sexualitet förr i tiden.

Jans svar: Homosexualitet existerade knappast på 1600- och 1700-talen i Sverige. Det är faktum. Vilka slutsatser drar du själv av det?

En stund senare fick han frågan:
Eftersom det var dödsstraff på h-s, borde inte rimligen mörkertalet varit 10-potenser större än idag?

Jans svar: Det kan man inte veta. Det var dödsstraff på otrohet och tusentals människor avrättades för det. Man levde i ett angivarsamhälle och risken för att åka fast för otillåten sex var alltså mycket stor.

Hur i he-te kan man då säga att det är ett faktum att det inte existerade homosexualitet på 1600- och 1700-talen?

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

F-n, hittar inte några bra länkar att hänvisa till just nu , utöver http://www.safe6.nu/queerteori.html.
Men iaf - J:G har rätt på "ett sätt".

Citerar artikeln :

"En av den franske idéhistorikern Michel Foucaults mest banbrytande upptäckter var att homosexualitet hade uppfunnits i mitten av 1800-talet. Före den tid så hade det visserligen funnits människor som kallades sodomiter, skriver Foucault. Men sodomiter var inte identiska med den nya kategorin "homosexuella". Sodomi syftade på en kategori förbjudna sexuella handlingar, framför allt analt samlag, och inte på en personlighetstyp.

Man var alltså sodomit när man utförde sodomi, men inte i andra sammanhang - precis som man idag är en torsk när man köper sex, men inte på sitt arbete, lagar middag, eller leker med sina barn. Foucault hävdade att homosexualitet var någonting helt annat än sodomi - det var inte en handling, det var en identitet. Foucaults poäng med exemplet homosexualitet var att visa hur olika intressen och konkurrerande maktstrukturer vid en given historisk tidpunkt kunde råka sammanstråla och bana väg för skapandet av nya identiteter och självuppfattningar. Identiteter som, när de väl hade skapats, började leva sitt eget liv."

Jag rekommenderar alla att läsa mer om exvis queer-teorin (kolla exvis http://kanguru.humf.su.se/nr5/queer.htm ) och dess resonemangs återverkningar på hur vi uppfattar oss själva och världen omkring oss.

Så bra sagt skrev:

- Den farligaste kunskapen är den där man känner hur självklart allt är, där inga oklarheter ger sig till känna.

OT
Det som är lite intressant är att jag efter det ovanstående inlägget någonstans känner ett behov av att visa att - minsann, jag är inte bög, men det mecket orkar jag inte.. :h
/OT

/Mange

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Jan Guillou - Homofob?

web00132 skrev:

En stund senare fick han frågan:
Eftersom det var dödsstraff på h-s, borde inte rimligen mörkertalet varit 10-potenser större än idag?

Jans svar: Det kan man inte veta. Det var dödsstraff på otrohet och tusentals människor avrättades för det. Man levde i ett angivarsamhälle och risken för att åka fast för otillåten sex var alltså mycket stor.

Hur i he-te kan man då säga att det är ett faktum att det inte existerade homosexualitet på 1600- och 1700-talen?

Man kanske inte kan fastslå att det är ett absolut faktum. Men det är definitivt en omständighet som gör det troligt att Guillou har rätt. Alternativet skulle nämligen vara att homosexuella vore fantastiskt mycket bättre på att hemlighålla sin läggning, än vad otrogna var på att hemlighålla sin otrohet. Det förefaller osannolikt att det skulle vara så.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Jans svar: Homosexualitet existerade knappast på 1600- och 1700-talen i Sverige. Det är faktum. Vilka slutsatser drar du själv av det?

Men med tanken av att det fans homosexuella vid rommar tiden så tror jag nog att det fanns vid 1600 talet också... MEN det ansågs väll att det var "djävul stryrka" eller att man var svag... han tänker allt dåligt den grabben :)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

voigtann1 skrev:

Men med tanken av att det fans homosexuella vid rommar tiden så tror jag nog att det fanns vid 1600 talet också... MEN det ansågs väll att det var "djävul stryrka" eller att man var svag... han tänker allt dåligt den grabben :)

Red:

UlfT skrev:

Alternativet skulle nämligen vara att homosexuella vore fantastiskt mycket bättre på att hemlighålla sin läggning, än vad otrogna var på att hemlighålla sin otrohet. Det förefaller osannolikt att det skulle vara så.

Precis...

förlåt tryckte visst på fel knapp.. hoppas ingen blir arg..

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Men med tanken av att det fans homosexuella vid rommar tiden så tror jag nog att det fanns vid 1600 talet också...

En otroligt stor del levde i parförhållande (man/kvinna) och jag har svårt att se hur en homosexuell skulle kunna tvinga sig till nått sånt under en lång tid.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)