webForumDet fria alternativet

Skjuten i benet :(

Politik & samhälle

30 svar · 784 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Läste i Metro idag på samma sida, att...

..en man som sade till två killar med en pitbullhund att de skulle ha koppel på hunden, resultat. mannen blev skjuten i benet.

Längre ner på samma sida, en unge hittade en handgranat i en sandlåda nånstans i Stockholm(ungefär, minns inte precis var, men typ en sandlåda...)

Vart är världen på väg...?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tja. det är vi själva som väljer.... bara att se till att folk röstar "rätt" i höst så kanske vi slipper sådant framöver...

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg

Just det.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Tja, alla partier står väl för att polisenheterna ska få mer pengar och mer folk - och det är väl vad det handlar om? Men självklart beror det på oss och hur vi röstar. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

fins enklelt sätt
Rösta Höger Rika blir rikare o fattagare blir fattigare
Rösta Venster Rika blir rika o Fattigare får de bätre o slipper begå brott för o skaffa pengar

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Rösta Höger Rika blir rikare o fattagare blir fattigare
Rösta Venster Rika blir rika o Fattigare får de bätre o slipper begå brott för o skaffa pengar

Det är väl precis det som är problemet. Den sociala välfärden är inte nått som investeras bort. Den sociala välfärden bygger på att vi bryr oss om varanndra, nått som vi inte gör nu. "Bara JAG får det bättre för JAG har det så otroligt dåligt". I Sverige har få det RIKTIGT dåligt och att gnälla för man inte har råd att köpa ciggaretter tycker jag inte är en hållbar ursäkt.

Solidaritet är ett ord dom försvinner allt mer och mer.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

tja. det är vi själva som väljer.... bara att se till att folk röstar "rätt" i höst så kanske vi slipper sådant framöver...

Spelar inte så stor roll vad man röstar på. De viktiga besluten fattas ju I EU, utan möjlighet för medborgarna att kunna påverka.

Sedan är det som så att det är den som har pengarna som bestämmer i samhället, och de kommer de fortsätta att göra oavsett vad vi väljare röstar fram för partier.

Vilka är de viktiga besluten för dig Brian ?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag håller också med att det inte spelar någon direkt roll hur man röstar, de alternativ som finns till regering har samma syn på brottslighet och vad som får en människa att begå den. De har bara olika sätt att med politiska metoder minska den.

Tyvärr verkar alla vilja sattsa på mer poliser och öka tex väktares befogenheter och inte där det verkligen behövs. De drar ner på alla kommunikations och samröres plattser i dagens samhälle. Stänger fritidsgårdar, skolan och dagis. Det är ju där vi skapar och lägger grunden för hur en människa ska bli som vuxen.

Sattsa mest pengar där

Jag håller också med att det inte spelar någon direkt roll hur man röstar, de alternativ som finns till regering har samma syn på brottslighet och vad som får en människa att begå den. De har bara olika sätt att med politiska metoder minska den.

Tyvärr verkar alla vilja sattsa på mer poliser och öka tex väktares befogenheter och inte där det verkligen behövs. De drar ner på alla kommunikations och samröres plattser i dagens samhälle. Stänger fritidsgårdar, skolan och dagis. Det är ju där vi skapar och lägger grunden för hur en människa ska bli som vuxen.

Eftersom mycket det du säger ligger hos kommunen själ att bestämma så förstår jag inte vad regeringen har med saken att göra och att den skulle på nått sätt anvandas som argument att ta avstånd från systemet. Är det verkligen på detta sätt du tror att t ex din kommun drivs ? Att "regeringen" eller EU fattar alla beslut ?

Har jag sagt att EU fattar alla beslut, regeringen eller moderpartier kan skapa beslut och program som kommunerna kan följa, regeringen kan skjuta till pengar till kommuner för att göra åtgärder på sådana här ställen. Många kommuner väljer att dra ner på skolan etc för de har ont om pengar

Det är ingen ide att du försöker köra härskarmetoden med mig och försöka få det som jag inte vet hur en kommun drivs.

Har jag sagt att EU fattar alla beslut, regeringen eller moderpartier kan skapa beslut och program som kommunerna kan följa, regeringen kan skjuta till pengar till kommuner för att göra åtgärder på sådana här ställen. Många kommuner väljer att dra ner på skolan etc för de har ont om pengar

Kommunalskatt kanske är ett nytt begrepp, men i princip så betalar man till sin egen kommun. De kommuner som har "överflöd" med pengar hjälper andra kommuner. Såg du inte på Aktuellt igår ? Då va det ett reporatge just om detta, dvs hurr pass väl kommunråd följer partiprogrammet. Eftersom dom inte är några idioter så va deras vardag baserad på kompromisslösningar och inte följa partiprogrammet till punkt och pricka.

Vilka är de viktiga besluten för dig Brian?

Se ekonomin tex. hela den svenska ekonomin går ut på att anpassa den svenska kronan efter de krav som EU ställt på Sverige för att få möjlighet att deltaga i EMU.
Mycket av den svenska ekonomiska politiken kan vi som väljare inte påverka, utan den bestäms gemensamt utav medlemsländerna i EU. Eller hur...?
Går vi sedan med i EMU, (vilket vi tytvärr kommer att göra) kommer vi att få en gemensam ekonomsik politk vad gäller skatter och dylikt. Den ekonomiska politiken bestämmer inte väljarna över?

EU har vi även en gemensam utrikespolitik, handelpolitik. Planer finns även på en övergripande gemensam poliskår, gemensamt försvar m.m. Detta är inget som du och jag som väljare kan påverka.

Visst kan vi som väljare påverka vissa beslut, exempelvis om skolungdomarna ska ha en fritidsgård eller inte. Men de tunga och viktiga besluten, de fattas inom eu-byråkratin där endast välbetalda lobbyister kan påverka.

Dubbelregistrering

Beatbox
Anser ändå att det ligger på statens bord och skjuta till pengar eller skapa ett program för att få unga att få hopp. I de flesta områden idag har unga inget att göra samt de saknar hopp.

Anser ändå att det ligger på statens bord och skjuta till pengar eller skapa ett program för att få unga att få hopp. I de flesta områden idag har unga inget att göra samt de saknar hopp.

"Pappa staten bestämmer för mycket" lät det ju alldeles nyss.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag håller med de flesta om att det behövs fler poliser. Inte för att det skulle lösa allt, utan därför att vi måste skydda oss mot de idioter som redan finns. Jag håller också med erka om att man bör sätta in andra åtgärder på ett tidigt stadium så att ungdomar inte fastnar i kriminalitet.

Hela diskussionen om staten<->kommunen och vem som bestämmer vad, betraktar jag som en liten teknikalitet som det inte är värt att ödsla någon större debatt om.

BeatBox
Ot:Vad har jag sagt att det behövs mindre stat ?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

"en man som sade till två killar med en pitbullhund att de skulle ha koppel på hunden, resultat. mannen blev skjuten i benet. "

Fattar inte att den rasen får finnas ö.h.t. Dom är ju inte normala.
Framavlade bara för att skrämma slag på vanligt folk.

Jag vill bara säga att jag inte tror det här är något som kommer bli bättre den närmaste tiden, så vitt jag kan se (och tro) kommer denna typen av våld bara öka. Meningslöst våld och annat förbannat onödiga saker kommer enbart att öka. Senaste åren har man kunnat märke att klimatet blivit mycket hårdare. Själv ser jag på min lillebror och märker hur han och hans kompisar agerar mot varandra, ett sådant sätt så att det skulle vara otänkbart när jag var lika ung som honom.

Småbarn börjar knarka, slåss och vem vet vad. det skärs ner på skolor och fritidsaktiviteter. Det råder dekadens och det kommer nog tyvärr bara bli värre.

Kanske ingen munter framtid men jag tror att det är där vi kommer hamna, jag tror att vi kommer vara som USA om 10-15 år. Man får väll försöka hjälpa till så gott man kan själva och hoppas på de eldsjälar som arbetar ideelt med ungdommar på glid och utsatta grupper. Eller varför inte hjälpa dem ?

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)