Expressens lilla serie om det där är klart intressant. Bara det att de som är registrerat arbetslösa, men pluggar på högskola för att de inte hittar nåt jobb, inte räknas som arbetslösa... :l
Så minskas arbetslösheten!
17 svar · 404 visningar · startad av UlfT
:stefan:> Där håller jag inte med. Pluggar man, så är man inte arbetslös - man är student. Vare sig man har registrerats som arbetslös tidigare. Däremot håller jag med om att det hela är lite skumt, och onekligen intressant.
Fast så där har det alltid gått till. Persson fick ned arbetslösheten till under 4%, utan att skapa ett enda riktigt arbete. Istället gav han de arbetslösa meningslösa arbetslöshetsåtgärder, så att de "försvann" ur arbetslöshetsstatistiken.
Ska bli intressant att se hur Persson löser de höga antalet långtidssjukskrivningarna. De har ju Persson lovat att även dessa ska ned under 4%.
Förslag till Persson. Döp om alla som varit långtidssjukskrivna mer än en månad, till handikappade, så försvinner de ur statistiken för långtidssjukskrivna ;)
Det är tyvärr så det fungerar :(
Det finns flera oberoende undersökningar som visar att den egentliga arbetslösheten här i Sverige ligger på uppemot 20% av arbetsför befolkning om man utöver den uppenbara öppna arbetslösheten även räknar med dom som pluggar för att dom inte kan få jobb, sysselsatta i arbetsmarknadsåtgärder, hemmafruar som gärna skulle vilja ha ett betalt arbete ute på arbetsmarknaden men som inte har registrerat sig vid AF för att dom tycker att det inte är någon ide....mm mm
Så går det med ett land när storebror staten ska lägga sig i ekonomisk tillväxt och arbetsmarknad :l
Reefer: Exakt. Folk fortsätter (högst ofrivilligt) gå kurser på högskolan och skaffar *ännu* mera studielån därför att de inte hittar jobb. Jag tolkar inte dem som renodlat studerande då de är beredda att omedelbart sluta plugga och börja jobba om de hittar ett jobb.
Själv ser jag mig som arbetslös om två veckor, men det är jag inte enligt Persson. Anledningen är att jag har tre månaders uppsägning utan arbetsplikt - alltså har jag lön och är inte arbetslös. Att jag kommer skrota omkring och inte ha något att göra spelar ingen roll. Inte heller får jag skriva in mig som "skarpt" arbetslös på AF heller.
Sjukt! :l
När det gäller folk som pluggar är det svårt att göra rätt gränsdragningar för när man ska räknas in i dold arbetslöshet. Några har tagit upp att en del pluggar därför att de inte kan få jobb. Men hur betraktar man då i så fall vanliga gymnasiestudier och därpå följande civilingenjörsutbildning? Skulle någon komma på idén att börja jobba direkt efter grundskolan, skulle den personen ha uppenbara svårigheter att hitta något jobb. Om han då studerar på gymnasiet, är han då dolt arbetslös? Även en gymnasieutbildning är inte mycket att bygga på om man ska ha jobb. Betyder det att alla som studerar på högskola och universitet är dolt arbetslösa? Man måste nog acceptera att arbetslivet i allt högre utsträckning kräver en utbildning. Och då måste många studera innan de kan jobba. Sedan är det en annan sak att det finns vissa glasklara fall av dold arbetslöshet (kurser i slagrutgång och liknande).
Jag tror inte det som står i Expressen skall ses som ett signifikativt exempel. Visst begås det felaktigheter men inget system är perfekt. Det är dock bra att det kommer fram så att det kan förhindras i framtiden.
Vad det gäller arbetslöshetssiffror ska det ju som bekant alltid tas med en nypa salt, då dessa allt som oftast är missvisande - oavsett vilket styre staten Sverige har.
Hon fick betalt för att sola
Och hon blev ju inte ens brun :p
PeW skrev:
Hon fick betalt för att sola
Och hon blev ju inte ens brun :p
Desto större skäl till att vi inte ska betala skattepengar till det ;)
UlfT;
Nja alltså, det du beskriver är knappast något mystiskt, det är juh frågan om folk som kan och vill jobba, söker/sökt efter jobb en tid men ger därefter upp och sedan börjar plugga på komvux/högskola flumkurs nr 1...nr 2 osv...det är dom som räknas in i den dolda arbetslösheten, att det behövs längre utbildning för mer kvalificerade arbeten är väl känt sedan typ dackefejden? det är en helt annan sak.
UlfT: Jag menar alltså personer som har en akademisk examen men ändå inte får något jobb och därför fortsätter plugga.
Som en liten kommentar till Reefers inlägg. ;)
Varför anser du UlfT att Expressen i vissa fall är en högkvalitativ tidning medans andra fall "då det inte passar" så är Expressen inte mer än en svallerblaska, om ens det ?
Beatbox skrev:
Varför anser du UlfT att Expressen i vissa fall är en högkvalitativ tidning medans andra fall "då det inte passar" så är Expressen inte mer än en svallerblaska, om ens det ?
Jag kan inte på rak arm komma ihåg att jag har uttalat mig särskilt om Expressens trovärdighet. Är det något särskilt du tänker på? Men ok, då gör jag det nu. Jag tror inte att Expressen medvetet ljuger och hittar på. Däremot tror jag att de gärna väljer en lite mer säljande vinkling av nyheterna. Förmodligen spelar det säkert en roll för val av nyheter. Man kan givetvis diskutera om det verkligen är en bra metod för en objektiv nyhetsrapportering. Men det är knappast något skäl till att avfärda en enskild kvinnas vittnesmål om sina erfarenheter av arbetsförmedlingen som hon själv berättar om för Expressen.
Således, jag anser inte att Expressen är högkvalitativ, men jag tycker inte heller att man bara därför ska nonchalera allt de skriver. Och jag ser ingen som helst motsättning i det.
Det jag tänker på är att då t ex jag brukar citera Expressen så brukar det vara en skvallerblaska som man helst inte ska ta på allvar.
Beatbox skrev:
Det jag tänker på är att då t ex jag brukar citera Expressen så brukar det vara en skvallerblaska som man helst inte ska ta på allvar.
Jaha?
Hmmm... Frågan är varför så många är arbetslösa, när det står helsides-annonser i stora dagstidningar om att arbetskraftsinvandring behövs... ;)
Det ges onekligen olika intryck - har vi för mycket arbete eller för lite i Sverige? :e
casca skrev:
Hmmm... Frågan är varför så många är arbetslösa, när det står helsides-annonser i stora dagstidningar om att arbetskraftsinvandring behövs... ;)
Det där är egentligen inte alls konstigt. De som är arbetslösa har förmodligen inte den utbildning som företagen efterfrågar. De har någon annan utbildning som inte är lika intressant. Ett sätt att lösa det problemet på, kan ju vara att aktivt jaga rätt på folk med rätt kunskaper utomlands. Ett annat sätt kan vara att utbilda våra arbetslösa till mer efterfrågade yrken.
-> Stefan och Reefer
Det är ovanstående som gör mig tveksam till var man ska dra gränsen mellan dold arbetslöshet och normal utbildning som man i alla fall måste gå igenom. Det där med flumkurserna är naturligtvis glasklara fall, men det betyder inte att man alltid kan avfärda senare utbildningar som dold arbetslöshet, så jag vidhåller att gränsdragningen är flytande.
Vad jag anser finns det mycket lediga jobb det är det
att folk inte vill ha dom.
jag vet 4 heltidsanställningar jag har kunnat få under de senaste 3 åren.
Där efter lite extrajobb på kvällar och helger som chefen har kommit och frågat om jag skulle vilja börja jobba dag och få heltidsanställning senast för en månad sedan. Men då har det gällt lager jobb och jag tycker inte det är så kul så jag har valt att inte hoppa av min gymnasie linje.
Men jobben finns där bara att en del av dem som är arbetslösa tycker inte att vederbörande jobb passar dom osv.
Visserligen finns det dom som inte är aktuella p.g.a.
att dom inte passar in, men då måste det finnas utbildning
t.ex. en chef anställer inte någon som är mentalt labil (depressiv)
eller någon som skiter i tider osv