Läs boken IBM and the Holocaust av samma författare som i artikeln, den är läsvärd.
Hur IBM hjälpte till att automatisera polens dödsmaskin
4 svar · 367 visningar · startad av Brimba
Nu är Villagevoice en känd tidskrift för den "intellektuella vänstern" (läs: flumvänstern) i USA, det ska man hålla i åtanke när man läser artikeln, det låter ung. som om Hitler inte hade klarat sig utan IBM:s medverkan, vilket helt säkert är en överdrift.
Jag undrar lite grann över poängen med den här typen av artiklar, är det meningen att ledningen för IBM ska piska sig själva som straff för vad ledningen för 60-70 år sedan hittade på? IBM då och IBM idag helt olika företag med bara namnet gemensamt vilket inte kommer fram i artikeln.
Jag håller med dig Reefer, men det finns ändå ett historiskt intresse att få fram fakta om vad som skedde.
Sen kan man ju ifrågasätta själva sättet informationen presenteras på, det blir lätt en jakt på syndabockar som inte längre existerar, men jag tycker ändå inte att det är fel att sådan här information vädras, oavsett om det handlar om schweiziska affärsbanker eller IBMs tyska dotterbolags göranden under andra världskriget.
Reefer skrev:
Jag undrar lite grann över poängen med den här typen av artiklar, är det meningen att ledningen för IBM ska piska sig själva som straff för vad ledningen för 60-70 år sedan hittade på?
En poäng kan vara att öka företagens medvetenhet om etik. IBM är definitivt inte det enda företag som har solkat ner sig genom samarbete med diktaturer. Det är knappast heller realistiskt att kräva av alla företag att de bojkottar alla diktaturer. Men visst borde IBM (och alla andra företag som samarbetade med nazityskland) fundera över etiken i ett sådant samarbete. Det bör även de företag som idag investerar i Kina och andra nu existerande diktaturer.