webForumDet fria alternativet

Politiskt korrekt

Politik & samhälle

52 svar · 1 730 visningar · startad av Dino · sida 2 av 3

Frågan, av Dino

Hur kommer det sig att det är "fel" att säga negerbollar nuförtiden. Man kan till och med bli kallad rasist pga av detta. Det heter ju så fint chokladbollar nu.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Sen beror det på vem som säger det. Säger en neger neger (ta raplåtar tex "yeah, my niggers") då är det ingen som säger något men om en vit säger det då är det rasistiskt.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Det är rätt klart att det är rasistiskt eftersom det va vita som förtryckte svarta.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Jaså? Men det var ju inte den som sa det som var förtryckare eller hur? Det enda han hade gemensamt med förtryckaren var utseendet/hudfärgen. Varför ska människor dömas olika efter deras hudfärg? Det är jag emot.

Jo, men nu är det så att bli kallad "svarting" eller neger uppfattas som förnedrande av människor. Är det så otroligt svårt att respektera detta eller ?

Jaså? Men det var ju inte den som sa det som var förtryckare eller hur?

Varför du "spinna vidare" på saker som påminner om tiden då färgande människor va förtryckta ? Förklara det Fridolf. Ge mig EN enda bra förklaring varför man ska kalla människor för svrtingar så det blir ett JÄKLA hallå då vi själva blir kallad "svenne".

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Vad är det för fel på att bli kallad "svenne"???

Av vilka människor? Jag har en kompis som är neger och jag brukar säga neger och det har han inget emot. För mig (och honom) är det ett neutralt ord. "Svarting" däremot som du skrev om är inte ett ord som jag använder. Jag har lärt mig att det heter neger helt enkelt. Varför ska jag ändra mitt språk? Det tänker jag inte göra. Se det som en dialekt om du vill.

Vi kan väl notera att det engelska ordet "Swede" betyder kålrot. Det kanske kan uppfattas som förnedrande? Ska engelsmännen ändra sitt språk och säga viking istället då?

Av vilka människor? Jag har en kompis som är neger och jag brukar säga neger och det har han inget emot.

Han kanske ändrar uppfattning då han ska t ex söka jobb och inte får jobbet pga hans hudfärg.

Vi kan väl notera att det engelska ordet "Swede" betyder kålrot. Det kanske kan uppfattas som förnedrande?

Sweden-swedes, Norway-norweigans, Denmark-danish. Börjar se mönstret ? Somalian-nigger. Slående likheter......

Dino :

Vad är det för fel på att bli kallad "svenne"???

För mig gör det inget.... påpekade bara att det va väldiga disskussioner för ett tag sedan om den "omvända rasismen" då vi infödda svenskar blev kallad svenne.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Fridolf

Jag har en kompis som är neger och jag brukar säga neger och det har han inget emot. För mig (och honom) är det ett neutralt ord.

Det kan ju bero på att ni känner varandra bra, och han vet att du inte menar något illa. Frågan är om han skulle uppskatta att bli kallad neger av någon främling.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Diskussionen borjade med varfor det ar fel att saga negerbollar nu for tiden…

Jag tror for min del att da de forna "negerbollarna" fick sitt namn sa hade det kanske inte att gora med nagot speciellt rasistiskt utan snarare det faktum att negerbollarna ar morka varav namnet neger (som da antagligen kommer fran negro = svart/ morkbrun). Men det ar bara en teori...vem vet.

Men, nar det nu finns en hel del manniskor som tar illa vid sig sa har man andrat namnet. Det ar val det som kalls respekt for medmanniskor kan jag tro.

Vi kan ju fortsatta in pa de andra skallsord som anvands dagligen. Ord som, mellan dig och dina polare, kanske inte tas pa nat storre allvar men som for andra ar bade nedlatande och fornedrande. For en manad sedan hade jag en diskussion med en annan wf medlem kring ordet hora som brukas friskt i samhallet. Killen, i fraga, och jag hade en livlig diskussion om nagot pa ICQn nar han plotsligt kallar mig for hora. Jag blev forbannad. Han fattade nog inte riktigt precis varfor. For honom var det en del av en…jargong (oh bogjavel, hora, fitta osv osv)…som han och hans kompisar korde. Han glomde dock vart gransen mellan polare och bekant (ja tom framling) gick.

Om man nu vet, som de flesta faktiskt gor, att vissa ord kan uppfattas som bade stotande och otrevliga – maste man da anvanda dom? Maste man infragasatta det? Maste det bli en maktkamp dar argumenten ar “jag tanker inte andra mitt sprak” ? Skulle det verkligen inte racka med att det finns en person som tar illa vid sig av ett ord, eller uttryck, for att man sjalv (for en forandring borjar alltid hos individen sjalv) ska tanka sig for. For att man ska, kanske inte helt acceptera, men anda respektera detta och valja sina ord battre nasta gang?

/A

Det där är individuellt, Annsofie. Jag personligen skulle ta mer illa upp om jag såg att någon "höll igen" och inte använde sitt naturliga språk när han pratade med mig än om han sa något ord som eventuellt kunde uppfattas som stötande. Jag tycker att man ska försöka vara så naturlig som möjligt. Man kan inte gilla allt som andra människor gör eller säger men om alla människor är naturliga och öppna är det lättare att se var man har andra människor.

Jag själv tex gör inte så stor skillnad mellan "polare och främling". Jag betraktar alla människor som inte är mina uttalade fiender som polare och jag använder ett familjärt språk när jag pratar med dem.

Så länge som det finns personer som tar illa vid sig så borde man inte använda det ord som dom uppfattar som kränkande, eller hur ? Speciellt med tanke på vad du sa några inlägg upp.

Varför ska människor dömas olika efter deras hudfärg? Det är jag emot.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Ok, fair enough. Problemet ar ju att vad du kallar “familjärt språk” mycket val kan uppfattas bade som nedlatande och otrevlig av andra i din omgivning. Det ar ju inte nodvandigtvis sa att du tar illa upp, det ar inte nodvandigtvis sa att dina vanner och andra manniskor som blir foremal for ditt “familjära språk” sager – “stopp” eller “det dar ar inte ok”. Manniskor accepterar valdigt mycket (av manga olika anledningar som gar djupt in pa psykologi), och lagger sina “ribbor” pa valdigt oika nivaer.

Klart att man ska vara naturlig. Det ar ett utmarkt motto for livet. Men innebar “att vara naturlig” att man sager neger till sin *funderar* tex adopterade kompis, eller hora till nan tjej pa discot, eller bogdjavel till nagon som…ja…som bara rakar vara dar? Nej, det ar inte naturligt. Det ar respektlost. Har man den attityden gentimot sina kompisar, familj och manniskor i allmanhet plus kallar det naturligt – da ar det nagot som ar seriost fel. Om en morkhyad person tog illa vid sig vid att varumarket "negerbollar" anvandes sa tycker jag att det ar ett steg i ratt riktning att varunamnet forsvann.

Man behover faktiskt inte lagga till kvadesord for att na fram till andra, eller for uppfattas som "naturlig" for den delen.

Som sagt...

Jag hittade en bra insändare författad av Siavosh Zarrasvand.

Här är den:

http://195.58.118.10/epigon/Gast/3-27-siagorsvartskallarnaenbjorntjanst.html

Den indirekta rasismen hade lyckats. I samma veva som magistern tvingade min klasskamrat att be om ursäkt visade han på en svaghet som inte ens jag visste att jag hade. Jag var inte längre en klasskamrat. Jag var något hemskt. Något tabubelagt som man inte pratade öppet om, för om man gjorde det kunde man bli anmäld. Jag kan höra snacket gå i korridoren efter rasten: ”- Han är svartskalle. Sshyss! säg inget till honom, det är elakt.”

Nej! Elakt är det när man kallar någon för ful eller missfoster. Jag är inget av dem och bortsett från ”jävla” i uttalandet stämmer allt annat. Jag är en svartskalle och det är jag stolt över. Genom att kriminalisera ordet svartskalle så gav man argument till de främlingsfientliga krafterna inom mediesamhället. Istället för att visa på svartskallar som en del i dagens Sverige så sopar man undan oss, som smuts under mattan. Ni kan göra allt som står i eran makt, men ni kommer aldrig få mig att inte vilja vara en svartskalle.

Jag vet inte när den antogs och jag vet inte hur den formuleras men jag vet att den finns. Lagen som förbjuder dig att kalla mig det jag är, svartskalle. Så mitt råd till den blivande svenska regeringen lyder: ”Sluta göra oss Björntjänster. Avkriminalisera ordet svartskalle och i bästa fall gör det till ett modeord istället. Säg det själva några gånger så ska ni se att folk vänjer sig.”

Jag tycker det låter mer som mobbning än nått som har med rasism att göra. Jag blev mobbad i 6 år av mitt liv och jag skulle kunna hävda precis samma sak, fast inte åt det rasistiska hållet. Och mycket riktigt blev det 100 gånger värre då jag framförde mina åsikter till våran klassföreståndare. Man tyvärr så hade inte jag någon hudfärg som jag kunde förklara det med. I 10 års tid har jag kämpat med mitt dåliga självförtroende pga mobbningen och jag har funderat ett antal gånger på vad som "va fel på mig". Först nu har jag kommit fram till att de enda det va fel på va de som mobbade. Men som sagt.... det har tagit 10 år att komma dit.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Har inte läst alla tidigare inlägg i ämnet, men enligt SAOB "Svenska akademins ordbok" på Internet (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) så står det att negrer äro stundom chockladbruna.

...manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar...

Att chokladbollar förr i tiden kallades för negerbollar, kan nog bero på att man förr i tiden inte såg något fel i användandet av ordet neger.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Elegant avrundning Brian! Undrar om det blir tyst i tråden nu? ;)

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Allt detta politiskt korrekt tjafset som går på i världen nu gär mig förbannad.
Negerbollar, vad är nu för elakt med det? Niggerbollar det kan jag förstå att folk inte vill höra det är ju elakt, men inte negerbollar.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Niggerbollar det kan jag förstå att folk inte vill höra det är ju elakt, men inte negerbollar.

Varför är niggerbollar värre än negerbollar eller vice versa? Det får du hemskt gärna förklara.

Jag menar, men er logik så är ju nigger endast ett ord utan egentlig negativ klang som används för att beskriva personer med afrikansk härkomst, precis som neger. Vad är skillnaden?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Ursprungligen av sgtpepper
Varför är niggerbollar värre än negerbollar eller vice versa? Det får du hemskt gärna förklara.

Därför neger används ju inte och har inte använts i negativ mening, men nigger används och har använts i sådan mening, är det inte solklart eller?

Jag menar, men er logik så är ju nigger endast ett ord utan egentlig negativ klang som används för att beskriva personer med afrikansk härkomst, precis som neger. Vad är skillnaden?

*kollar runt mig*
Näää det har jag inte sagt nånstans, lägg inte ord i munnen på mig.

Neger är ju bara svenska översättningen på nigger. Betydelsen är dock densamma, dvs nedvärdering pga ras. Ordet neger talar ju t ex inte om var personen kommer ifrån.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)