Med tanke på de fruktansvärda "kravaller, upplopp och minirevolutioner" som mellan den 21-23 maj kommer att inträffa i mestadels Berlin, men även på andra platser i Tyskland, (räkna även med de så kallade, "stödkravallerna" som eventuellt kan komma att hållas lite här och var i världen) så skriver jag en ny tråd så att vi kan diskutera händelseförloppet.
USA's, och hela den kända världens Härskare, George Bush II, ska under dagarna den 21-23 maj besöka Tyskland och Berlin. Demonstrationer befaras, och dessa är i mångt och mycket, helt och hållet fredliga och utan tvekan, oerhört seriösa, och dessutom fullt lagliga - en av de grundläggande demokratiska rättigheterna med andra ord.
Populärmedia, sin vana trogen, börjar redan hajpa med diverse spådommar om att regelrätta kravaller planeras, och dessutom kommer inträffa, men ännu mer viktigt påstår massmedia att dessa så kallade kravaller (spontana våldsamheter) är planerade, organiserade och utan tvekan huvudsaken till att tiotusentals människor från hela världen kommer att demonstrera 21-23 maj.
10 000 poliser har samlats i staden, och ska övervaka att allting går rätt till. Tillkommer gör även Härskarens personliga livgarde på omkring 500 man, som förmodligen inte kommer göra mer än att, liksom de gjorde i Göteborg, ge den tyska polisen direktiv hur ligisterna skall bemötas (exempelvis med regelrätta belägringar i "förebyggande syfte", åtföljda av stormningar). Schröder lovar förövrigt "hårdare tag".
Du utgår alltså ifrån att demonstrationerna ska vara våldsamma? Hårdare tag drabbar alla, men mestadels majoriteten så klart, som i det här fallet är (fredliga) demonstranter.
Nagra av "de valdsamma" kommer att komma undan, och nagra av "de fredliga" kommer att bli felaktigt behandlade. Livet ar orattvist, men jag tror inte att det gar att gora speciellt mycket at faktumet ar nagra kommer av misstag att bli felbehandlade.
Om du tror att "hardare tag" betyder att polisen ska sta och banka alla (aven fredliga) demonstrander, sa tror vi olika. Vad tror du?
Jag tror vissa rötägg inom polisen kommer försämra poliskårens rykte, och jag tror att vissa rötägg bland demonstranterna kommer att försämra vänsterns rykte - de båda två förstnämnda, till stor del på bekostnad av (de fredliga) demonstranterna, som är de som kommer få mest stryk och de som kommer bli mest frihetsberövade. Massmedia kommer att tjäna pengar, och massor med människor kommer få belägg för sina förutfattade meningar.
Jag tror vissa rötägg inom polisen kommer försämra poliskårens rykte, och jag tror att vissa rötägg bland demonstranterna kommer att försämra vänsterns rykte
Later som om det skulle kunna vara sant!
Daremot tror jag inte att de fredliga demonstranterna ar de som kommer att fa mest stryk. De som gar i lagliga demonstrationer, och foljer alla regler, tror jag inte far nagra problem alls. Problem kan dock uppsta om nagon "fredlig" tycker som "de valdsamma" och darfor demonstrerar med dem, utan att vara valdsam som dem. Da blir det svart for pollisen att urskillja den/de fredliga bland de valdsamma.
Tror du verkligen inte att de fredliga demonstranterna kommer få mest stryk eriks?
Vet du inte om att väldigt många poliser efter exempelvis Göteborgshändelserna är polisanmälda för misshandel etcetera? Såg du den där filmen från Göteborg då en ung flicka, helt blodig i ansiktet, skriker och gråter om att hon har blivit slagen upprepade gånger med en batong, fast hon ingenting gjort. Såg du det där videoklippet då en ung, sittande och tyst demonstrant får en känga rakt i bröstkorgen av en polisman?
Vi får väl se vad som händer. Förhoppningsvis går det lungt till väga och vi kan ju hoppas att rötäggen håller sig borta. Sen att det är massor med poliser gör ju inget. Om man bara följer regelr som te ex inte krossa glasrutor, inte vandalisera byggnader, inte gå med rånarhuvor och har påkar som vapen, inte kasta sten mot polisen, inte skrika själsord efter poliser, så fortlöper nog demonstratinen helt lungt. Hoppas verklig folk uppmärksammade Göteborg så det finns mängder med videokameror som kan dokumentera de "oskyldiga" demonstranterna och filma poliser som anfaller helt utan anledning. *ironi*
Om haj gade mer pengar hade jag åkt ned själv med en videokamera och filmat så det stod härliga till.
Ursprungligen av IndividenDu utgår alltså ifrån att demonstrationerna ska vara våldsamma? Hårdare tag drabbar alla, men mestadels majoriteten så klart, som i det här fallet är (fredliga) demonstranter.
Inte mer än du utgår från att polisbrutalitet kommer att förekomma.
Det är sant att hårdare tag drabbar alla, precis som vandilisering drabbar oskyldiga. Det är synd att rötäggen bland demonstranterna tillsammans med rötäggen inom polisen förstör både för de demonstranter som vill demonstrera på ett fredligt sätt och de poliser som bara vill göra sitt jobb efter bästa förmåga.
20 000 protesterade mot Bush, innan han ens har anlänt till Berlin. Inget våld förekom. Tyvärr är populärmedia förvånande och även lite arga, eftersom goda nyheter är, i pengar mätt, dåliga nyheter. Som tur är börjar de nyheten med detta, hrrm sakliga uttalande: "Miljöpartiet De gröna, som sitter i den tyska regeringen, drabbades på tisdagseftermiddagen av den första incidenten. De gröna höll ett eget möte för att markera mot "militära äventyr" i Irak när ett par dussin anarkister stormade podiet och upplöste mötet."
Mer står inte. Detta var alltså stycket som inledde artikeln, av skribent Gunnar Jonsson. Varför står det inte mer om detta o så fasansfulla dåd, "uppenbarligen" utfört av så kallade anarkister? Det var ju "så viktigt" att det fick gå före att 20 000 demonstranter helt och hållet fredligt demonstrerade mot Bush, kapitalism osv. Det var till och med så viktigt att det hamnade före själva informationen om vad Bush, världens mäktigaste man, skulle göra på mötet.
Resten av artikeln är ett enda långt fiskande efter (icke existerande) våldsamma händelser, eller förutspådda kommande våldsamma händelser, som eventuellt kan förhöja spänningen och ytterliggare pränta in budskapet om gatstensvänstern i läsarna.
Detta skrivs även: "Berlins talrika anarkister har en lång tradition av slagsmål med polisen, men de brukar oftast slå till i små grupper när det blivit mörkt." Byt ut några ord och du har just citerat Bo Landin... Faktumet att skribenten i samma mening nämner "små grupper" sammanfattar allting, som tur är.
Som sagt... jag hoppas innerligt att det är mängder med folk som är där och videofilmar så det kanske blir ett slut på eländet och allt uppdagas i ljuset vem som verkligen är bråkmakare och inte.
Ska man generallisera så kan man göra det i all oändlighet, och aldrig någonsin ha helt fel. Nämn en specifik situation däremot så kan man avgöra vilka det nu är som har rätt och vilka som har fel.
Individen-> Det vore intressant att få din synpunkt på hur polisen bör förbereda sig inför ett möte som detta?
Som jag förstår det har det väl knappast förekommit något möte i den här "storleksklassen" de senaste utan att det förekommit bråk på något sätt. Enligt mitt sätt att se på det vore det rent tjänstefel av polisen att i så fall planera för enbart lugna och stillsamma demonstrationer.
Jag är tämligen övertygad att rötäggen bland de demonstrerade är minst lika väl förberedda som polisen. Dessvärre har vi ingen insyn i deras förberedelser på det sätt vi har i polisens så det är svårare att komma med kritiska kommentarer där i förhand.
Det vore kul om polisen vore mer öppnare. Det vore enligt mig betydligt mer effektivt också. Murar av kravallsköld mot fredliga demonstrationståg där en och annan förbrytare kan gömma sig är som slå en slägga mot en fluga i soppskålen.
De där pamparna skulle förövrigt kunna hålla sin möten någon annanstans än mitt i tätbefolkade områden. Det är välkända faktum att deras möten inte är öppna för allmänheten, och att hela stadsdelar blir avspärrade när deras möten hålls. Varför ska de då tjura på att hålla sina icke-offentliga kändismingel mitt i städerna?
Ett toppmöte stör exempelvis trafiken mer än en vanlig RTC-fest. Mot det sistnämnda används polis och övervåld.
-
Det var inte en specifik situation Beatbox.
-
Glömde nästan...Bendro har rätt. I princip alla större demonstrationer förekommer våld. Senast var det väl Villaägarnas demonstration som spårade ur. Makthavare höll på att råka illa ut. Vart var kravallpolisen? In med tårgas mot barnvagnarna bara. De jävlarna vill ju ha sänkta skatter och grejer. Ingen pardon. FRAMÅÅÅÅT!
Glömde nästan...Bendro har rätt. I princip alla större demonstrationer förekommer våld. Senast var det väl Villaägarnas demonstration som spårade ur
En krönikör på Expressen skriver :
Det är inte första gången en svans av professionella bråkmakare förstör för de fredliga demonstranter som inte vill något annat än tycka illa om EU och/eller sossar. Man känner igen mönstret.
Det va alltså villaägarnas demonstration där icke villaägare dök upp och förstörde demonstrationen.
Ett toppmöte stör exempelvis trafiken mer än en vanlig RTC-fest. Mot det sistnämnda används polis och övervåld.
En liten ledtråd.... på toppmötet är inte målet att förstöra offentliga byggnader direkt. Inte heller har deltagarna rånarhuva och påkar då och går ut på stan för att möta polisen. Om RTC-festerna hade varit exakt på samma sätt så hade säkert polisen hållit sig lugn. Se till att få bort rötäggen från sådana fester så är det inga problem sedan !!!
Är det ingen som funderar på varför rötäggen är våldsamma eller hur de blev rötägg?
Det känns nästan som om "de bara finns" när man läser den här tråden.
Jag menar, man måste se problemet ur ett socialt persektiv också. Tar dessa människor till våld för att det är enda sättet att göra sig hörd, är de allmänt förbannade på samhället eller vill de bara slåss?
Är det ingen som funderar på varför rötäggen är våldsamma eller hur de blev rötägg?
Det känns nästan som om "de bara finns" när man läser den här tråden.
Första steget är att erkänna att dom finns och att dom förstör både för allmännheten och de som anordnat demonstrationen. Vi allmännheten har inget som helst emot demonstrationen från nått håll. Men om demonstrationer gång på gång på gån urartar och det är samma "typ" av människor som anordnar dessa demonstrationer varje gång så är det klart att tålamodet krymper hela tiden.
395 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e