JJonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg
Det dör ju en rökare var 10:e sekund...
Oj. undrar hur ofta det dör en snusare... eller bilist? Förbjud dom! ;)
När men alvarligt. Tycker inta att man ska förbjuda rökning på det sättet, men man kan ju lagstadga om rökfria avdelningar (hmm... är det inte redan så förresten?)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggJag följde med en polare till en astmaläkare idag där hon satt och blåste PEF och hade sig. Under tiden satt jag och studerade en plansch som visade alla sjukdomar som är relaterade till rökning och jag vart fanimej mörkrädd. Det var långt många fler än jag någonsin kunnat föreställa mig!
Ett icke föraktfullt antal hette dessutom något med cancer... :l
OveRRidE: Vi kan väl åtminstone utgå ifrån att alla inte delar din uppfattning, då hade nog inte alla miljoner människor rökt. Dessutom finns det inget bättre än en cigarett efter maten.
Nä, men tänk på alla miljarder som inte röker! ;) För övrigt vidhåller jag att det smakar fan (ja, jag har testat ;))...
Till sist en passning till @nders: Mitt stamställe är rökfritt. Visserligen ligger det inte i Sthlms innerstad och det är en studentkår, men det är trots det rökfritt. Det hela är löst genom en utegård där rökarna kan stå bäst de gitter med sina giftpinnar - det gör det hela mycket bättre både för gästerna och oss som jobbar där. :)
MmrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg förbjud gärna för mig, jag minss när jag var på ett ställe med rökförbud inne, så skönt, jag har inga problem med att gå ut och röka, det får mig att röka minder och mina medmänniskor slipper bli ner rökta.
Ett sätt kan vara att under en provperiod låta krogar med rökfritt slippa moms eller nått, och sen efter ett år så får de betala moms igen. Men då har de fått en ny kundkrets redan och det kunde funka. Värt att testa.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
låta krogar med rökfritt slippa moms eller nått
Företag lyfter momsen redan idag, oavsett rökförbud eller inte. :)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggSkattebefriade då, slippa arbetsgivaravgifter eller nåt...
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggApropå det, :stefan: jag orkar inte ta mig till Jönköping för att få mig en rökfri öl. ;)
Var finns de rökfria krogarna?
HhannaMedlem sedan jan. 200262 inlägg Tydligen så är det ju så att ganska många restauranger är sponsrade av cigarettbolag, så man kan ju förstå deras motvilja att införa rökförbud. Det handlar nog inte till så stor del om själva rökarna, utan om sponsorerna.
Jag letar också efter en rökfri restaurang!!
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggHanna: Nope, cigarettbolagen ställer inga sådana krav på restaurangerna. Nämnda kårpub i Jönköping har fått sina gardiner (ljuddämpande, alltså svindyra) helsponsrade av Austria Tabak - i rena pengar en jävla massa stålar då vi har många fönster... ;) Det enda som syns på gardinerna (som är svarta) är Blendloggan, dvs en vit cirkel och den där vågen. Blev riktigt snyggt. :)
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Tydligen så är det ju så att ganska många restauranger är sponsrade av cigarettbolag
cigarettbolagen ställer inga sådana krav på restaurangerna.
Det hanna menar är troligtvis att restauranger får prylar, tändstickor, pennor, kläder, skyltmaterial, askoppar, brickor osv osv gratis av t.ex Blend. Blend har en speciell policy med detta, då de kan knyta upp puben/restaurangen att enbart sälja deras cigaretter i utbyte mot alla prylar (och dessutom sponsra med gratiscigaretter vid interna restaurangfester för de anställda och krogar i runt omkring). Kravet med rökförbud har väl inte med det att göra, mer än att det är ett ganska bra avtal för puben i fråga att nappa på.
I nässjö finns det inte ett enda uteställe som säljer nåt annat än vita och svarta Blend. :)
HhannaMedlem sedan jan. 200262 inlägg Jag såg något program om sponsringen på tv... och där lade dom fram det som att det var den stora haken för att restaurangerna inte ville ha rökfritt. Allt som sägs på tv är sant!
:-)
Man tycker ju att personalen skulle bli glada över att slippa jobba i en rökig miljö. Undrar hur mycket kunder de skulle förlora?
Det finns ju många fik som är rökfria och det fungerar ju utmärkt.