webForumDet fria alternativet

Rökförbud på krogar, restauranger och caféer

Politik & samhälle

29 svar · 818 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

En kedjebrevsskickande rökare på min ICQ lista skickade den här länken till mig och gnällde på hur hemskt det var.
https://www.formynderi.nu

Själv tycker jag att det är kanon om det skulle gå igenom. De har det ju redan så i Kalifornien i USA, och där verkar det fungera bra.

Vad tycker ni?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Hellre giftpinnar än pekpinnar!

helt enkelt. :)

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Jag tycker att det är jobbigt med en massa skateboardåkare som åker omkring på trottoarerna. Dagligen blir människor pååkta och skadas. Dessutom skadar de sig själva.

Trots detta skulle jag aldrig någonsin säga ja till ett löjligt förbud mot skateboard. Jag har dock hört rykten att det pratas om ett sådant i regeringskansliet. Samma sak med rökning.

Blir personer dagligen pååkta och skadade av skateboardåkare?

Om det nu skulle vara sant så går det väl i alla fall inte att jämföra med rökning. Det dör ju en rökare var 10:e sekund...

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Rökning är ett val, allergi är det inte.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag tycker att det är bra om det går igenom. Rökning är skadligt punkt slut.

Rökning är inte ett val för folket runtomkring.

Precis. Jag har varit rökare själv men har slutat sen ett år tillbaka.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Varför inte låta krogägarna själva bestämma hur de vill driva sin verksamhet? Vill de tillåta rökning så ska de få göra det. Själv är jag van att gå ut när jag ska röka, men det blir problematiskt på krogen eftersom man då måste ha en inhägnad eller en speciell kö för in- och utpassering av rökare.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Jag tycker rökning främst är ett arbetsmiljöproblem. Gäster kan välja att gå någon annanstans, med de som jobbar på krogen har endast som val att säga upp sig.
Lösning skulle kunna vara som för andra arbetsmiljöproblem; sätt ett gränsvärde för rök i luften; de krogar som med bra ventilation och utsug klarar kraven kan tillåta rökning, övriga får vackert sätta ett rökförbud.

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hatar socialministern krogarna eller folk som gillar att gå ut?

Siten forsoker ju inte precis ge en objektiv bild av problemet.

Jag ar lite kluven, men det lutar nog anda at att jag ar for ett rokforbud, eftersom det trots allt paverkar alla andra ocksa.

Hellre giftpinnar än pekpinnar!

Det paminner mig om den nya StarWars, "May I sell you some death sticks?"

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag är emot ett rökförbud, och ja, jag är rökare.

Jag tycker att det är upp till var och en av krog-/restaurang-/disco-ägarna att bestämma var man får röka. Icke rökare har ett val att inte gå till ställen där rökning är tillåten, likaså som vi rökare givetvis helst inte går till ställen där rökning inte är tillåten.

Jag tycker att Mattes förslag är riktigt bra!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag tycker rökförbud är en trevlig tanke. Avskyr att komma hem efter en kväll ute och lukta som filtret i en industriskorsten.

Jag motsätter mig starkt detta förslag. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Är inte på något sätt anhängare av förmynderi, men detta är suveränt! Äntligen!

Dels för det som JoakimE så klockrent uttryckte det: Rökning är ett val, allergi är det inte. Om vi sedan fortsätter med all den cancer och följdsjukdomar som orsakas av rökning skulle jag fanken välkomna ett totalförbud...

Eftersom det bara finns nackdelar med rökning (det smakar fan, man luktar fan, det kostar fan och man dör tidigt som fan) så välkomnar jag ett förbud.

Haken är att det har blivit så ballt att röka och att det är så socialt accepterat... :l

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

De flesta som röker började väl när de var i tonåren eftersom det var "tufft" och "ballt", de ville egentligen inte röka men det fanns ett stort grupptryck. Så egentligen är det både aktiva och passiva som röker ofrivilligt. :)

Dessutom tror jag att denna lag skulle "pusha på" rökare att sluta, en slags morot. :D

Eftersom det bara finns nackdelar med rökning (det smakar fan, man luktar fan, det kostar fan och man dör tidigt som fan) så välkomnar jag ett förbud.

Vi kan väl åtminstone utgå ifrån att alla inte delar din uppfattning, då hade nog inte alla miljoner människor rökt. Dessutom finns det inget bättre än en cigarett efter maten.

Haken är att det har blivit så ballt att röka och att det är så socialt accepterat...

Det var ballt, när man var yngre. Men den rätta benämningen är beroende. :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

En fråga:

Vilken krog / restaurang / pub i Stockholms innerstad är helt rökfri? Dit skulle jag vilja gå.

Krogägarna måste väl redan idag ha kunna ha rökfritt om de vill det, problemet är ju att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt (förståeligt).

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jag har inga som helst problem med att folk röker omkring en... fast jag hatar hänsynlsöa rökare som blåser en i ansiktet.

Ett rökförbud på krogar känns inte riktigt möjligt att genomföra tycker jag iaf....
Om allergier: Jag kan säga att jag har mer problem med hundar/katter som är på krogar/resturanger/tåg osv.
Ska man förbjuda allt som man kan vara allergisk mot?
(röker inte)

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)