Jag arbetar som rådgivningssjuksköterska på en vårdcentral i en mycket invandrartät ort i mellersta Sverige. Jag har cirka 40-50 samtal per dag, och vid dessa samtal bedömer jag människors hälsa och deras behov av läkarkontakt.
Vissa invandrarmän har oerhört svårt att acceptera att jag - en kvinna - kan bedöma dem och dessutom avvisa dem och hänvisa till så kallad egenvård, till exempel Alvedon och vila vid förkylning. Somliga blir hotfulla. Det händer till och med att de har mage att kalla mig "jävla hora"!
Jag blir rädd.
Det skall självklart finnas plats i Sverige för de människor som verkligen behöver skydd. Men de som kommer hit bör också acceptera det folk och det värdland som bjuder dem nytt livsrum.
Debatten visar tydligt att många invandrare inte alls står i det svenska folkhemmets farstu och väntar på att få komma in i gemenskapen. Tvärtom - de skjuter eller förskjuter sina döttrar som vill gifta sig med svenska män och vara en del av det svenska samhället.
Deras söner kallar oss svenska kvinnor för horor. Vi är många som är livrädda. Vi har blivit fångna i vårt eget land. Det är väl självklart att vi känner aversion mot män som ser ned på vår samhällsstruktur, som försvarar sin "rätt" att slå och förtrycka kvinnor, som menar att svenska kvinnor inte går att lita på, som påstår att kvinnor inte kan ta ansvarsfulla beslut.
Den svenska invandrarpolitiken är flat, flat, flat! Det är hårresande att inte kräva mer av invandrarna, till exempel att de lär sig svenska. Om vi har bestämt att vi skall ta emot människor på flykt - då ska vi tydligt visa dem våra regler, vad vi accepterar och inte. De skall bli medvetna om våra lagar och utvisningshotade om de inte följer dem.
Invandrarfientligheten kokar och pyr i fler svenska hem än vad de flesta förstår. Den dolda aggressiviteten är livsfarlig. Ingen vill ju bli utpekad som rasist, men det är svårt för en svensk kvinna att tycka att det finns plats för fler invandrare som är så sexistiska som männen i artikeln på Insidan i DN!
IMO var det ett hyffsat inlägg. Ta bort lite av "de kallar oss för horor" och lägg till lite mer känslor (berätta gärna lite om din son som blir mobbad av de elaka invandrarna för att han är svensk) så kan det bli riktigt bra.
Det finns många männ med svenskt ursprung som kallar kvinnor för horor. Varför näömner du inte dom ? Varför nämner du inte alla genuint svenska hustrumisshandlare ? Varför generaliserar du människor med invadrarbakgrund ? Lågt.... mycket lågt....
JennyZ..visst är det skönt att alla vi svenska män är så skötsamma? För det har väl aldrig hänt att en svensk man kallat en kvinna för hora? Så gör vi ju bara inte. Och inte slår vi våra kvinnor heller, hustrumisshandel är ju ett helt okänt begrepp i det här landet eller hur?
Jag tar gärna en seriös debatt om invandring, men inte så länge du så uppenbart är ute efter att ragga röster till SverigeDemokraterna.
Jag tror tyvärr att du har rätt i en sak nämligen att främlingsfientligheten pyr i folkhemmet mer än man tror. Det är en skrämmande tanke men inte oväntad. Så fort det går lite sämre måste man hitta någon att skylla på och vilka är bättre än "dom där"....främlingar som inte "är som oss".
Fy fan....har vi verkligen inte kommit längre än så?
Tja, skulle inte bli alltför förvånad om det visar sig att det är SD snubbarna som var här tidigare som står bakom detta...
Märks det att valet närmar sig?
Jag vet inte.... men jag förstår inte hur man ens kan komma på tanken att alla Sveriges problem beror på invandring. Om man kikar lite på SD:s hemsida så står det inget alls om hur dom ska lösa samhällsproblem. Det står nått i stil med "äldervården ska prioriteras och skolan ska bli bättre". Det står inteh ur det ska finansieras, på vilket sätt det ska bli bättre eller andra viktiga faktorer. Miljöproblemen skulle försvinna bara vi satsar mer på forskning enligt SD. :-)
Ursprungligen av Beatbox Jag vet inte.... men jag förstår inte hur man ens kan komma på tanken att alla Sveriges problem beror på invandring. Om man kikar lite på SD:s hemsida så står det inget alls om hur dom ska lösa samhällsproblem. Det står nått i stil med "äldervården ska prioriteras och skolan ska bli bättre". Det står inteh ur det ska finansieras, på vilket sätt det ska bli bättre eller andra viktiga faktorer. Miljöproblemen skulle försvinna bara vi satsar mer på forskning enligt SD. :-)
Självklart...det är utmärkande för ett extrem-populistiskt parti, man krafsar ner lite skit som man vet att många tror sig veta fungerar dåligt i dagens Sverige med löfte om att det kommer blir fanken så mycket bättre bara man röstar på dom men egentligen står man bara för en enda fråga; att slänga ut alla hemska invandrare ur Sverige...Berlusconis och Le Pens A och O om man säger så...
Väldigt balanserat inlägg måste jag säga (medvetet? :OO ) ... men likväl en bild som inte alls delas med de flesta. Och är det sant det du skrev vet du mycket väl att det är ditt fackliga skyddsombud som du ska vända dig till om du känner dig hotad på din arbetplats. Att skriva inlägg kanske får dig att må bättre för stunden, men det hjälper föga din situtation.
Men om det är som det antyds här - att det handlar om ett riktat inlägg med dunkla motiv - blir summan av kardemumman misslyckat ;)
Som det har kommit fram i tidigare inlägg, är det mycket konstigt att man har en tendens att skylla allt på "utlänningarna" eller om ni så vill invandrarna....
men egentligen finns det "low-lifes" i alla kulturer och inom alla nationaliteter. Så varför peka på en viss grupp när man lika gärna kan peka på alla grupper? x(
Jag tycker att det är lyckligt att folk ser genom sådana låga inlägg som vi har fått läsa idag. Detsamma på daft-forumet.
Själv är jag född i Sverige. Mina föräldrar kom till Sverige från Grekland för över 20 år sedan. Jag är alltså enligt definition 2:a generationens invandrare.
Och för att återknyta till denna trådens titel... Vet ni när jag blir rädd? Inte så mycket arg, men rädd. Jo, när läser om land efter land som får "invandrarfientliga" regeringar. Snart är det val i sverige också. Jag tror dock att människor i sverige kommer visa vad de tycker om detta. det återstår att se..
Det här var ju hur kul som helst, snart börjar man ju misstro alla för att vara provokatörer som postar sitt första inlägg på wF i Politik-forumet.
Det borde finnas en "grace-period" innan man får tillgång till detta forum, först måste man ha postat 100 vettiga inlägg i IT-forumen för att visa att man är en riktig människa och inte bara ett troll.
Jag håller dock med Matti om att det var ett hyffsat försök, skön vinkling det där att framställa sig som en kvinna med ett vårdande yrke, det fungerar lite som deodorant och tar bort lite av den unkna lukten.
PS. Fimpa uttrycket "livsrum", det känns lite surt med tanke på Hitlers berömda tjat om lebensraum. DS.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2