Jag arbetar som rådgivningssjuksköterska på en vårdcentral i en mycket invandrartät ort i mellersta Sverige. Jag har cirka 40-50 samtal per dag, och vid dessa samtal bedömer jag människors hälsa och deras behov av läkarkontakt.
Vissa invandrarmän har oerhört svårt att acceptera att jag - en kvinna - kan bedöma dem och dessutom avvisa dem och hänvisa till så kallad egenvård, till exempel Alvedon och vila vid förkylning. Somliga blir hotfulla. Det händer till och med att de har mage att kalla mig "jävla hora"!
Jag blir rädd.
Det skall självklart finnas plats i Sverige för de människor som verkligen behöver skydd. Men de som kommer hit bör också acceptera det folk och det värdland som bjuder dem nytt livsrum.
Debatten visar tydligt att många invandrare inte alls står i det svenska folkhemmets farstu och väntar på att få komma in i gemenskapen. Tvärtom - de skjuter eller förskjuter sina döttrar som vill gifta sig med svenska män och vara en del av det svenska samhället.
Deras söner kallar oss svenska kvinnor för horor. Vi är många som är livrädda. Vi har blivit fångna i vårt eget land. Det är väl självklart att vi känner aversion mot män som ser ned på vår samhällsstruktur, som försvarar sin "rätt" att slå och förtrycka kvinnor, som menar att svenska kvinnor inte går att lita på, som påstår att kvinnor inte kan ta ansvarsfulla beslut.
Den svenska invandrarpolitiken är flat, flat, flat! Det är hårresande att inte kräva mer av invandrarna, till exempel att de lär sig svenska. Om vi har bestämt att vi skall ta emot människor på flykt - då ska vi tydligt visa dem våra regler, vad vi accepterar och inte. De skall bli medvetna om våra lagar och utvisningshotade om de inte följer dem.