JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg
Ursprungligen av Kim
Hade du inte varit så naiv så skulle du inse att Arafat har haft ett par sketna år på sig att stoppa bombningarna, men han bryr sig inte!
Jag har en känsla av att Arafat inte ens har en tiondel av den makt medier i USA och Israel hävdar att han har över terrororganisationerna. :l
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Web-Tor....... truten!
Du vet inte vad du snackar om...
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Att Arafat skulle kunna stoppa självmordsbombningar tror jag inte alls på, det är ju för det mesta (eller?) fristående extrema organisationer som han inte alls kontrollerar!?
Precis ! Är det någon som håller Göran Persson ansvarig då t ex dumskallarna demonstrarade i göreborg ? Nä.... så varför är då Arafat ensam ansvarig för vad det palestinska folket gör. Det har gått rätt långt då person efter person tar sitt liv för att förstöra för motståndaren.
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Ursprungligen av Ingrid Web-Tor....... truten!
Du vet inte vad du snackar om...
Shit... :o Är det där du lägger ribban? :q
Eftersom jag av vana vet att Web-Tor brukar vara ganska så vis så vet jag att det han sa om lederhosen är fullständigt sant.
Hade inte USA lagt sig i så hade risken varit överhängande att Hitler hade gått hela vägen och tagit över hela Europa och halva Asien. :l
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Web-Tor
Ber om ursäkt.... vet inte vad som for i mig.
Ursprungligen av Web-Tor
Kan USA låta bli att regissera världen?
Jag är rätt så nöjd att USA lade sig i handlingen i Europa i början av 40-talet.
Annars hade vi haft lederhosen och pratat tyska hela bunten. :l
Det var väl faktiskt mer Sovjet som spöade nazzarna.
EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg I varje fall var de snabbare med att komma till Berlin.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Tycker att Israelerna (både innan och nu) ska ta sitt pick och pack och vandra iväg, eftersom de uppenbarligen inte vill acceptera andra folkslag än sina egna. Det liknar ju diktatur det de försöker åstadkomma. Kriget där nere inget nytt, men det kan aldrig accepteras att EN stat (Israel) ska få diktera villkoren för resten av regionen.
Hade inte USA lagt sig i så hade risken varit överhängande att Hitler hade gått hela vägen och tagit över hela Europa och halva Asien.
Det där är inte direkt sant. Storbritannien och Ryssland hade nyckelroller i hur kriget utvecklades. Tyskland va på fall redan i det skede då USA kom in i kriget.
Ursprungligen av Beatbox
Hade inte USA lagt sig i så hade risken varit överhängande att Hitler hade gått hela vägen och tagit över hela Europa och halva Asien.
Det där är inte direkt sant. Storbritannien och Ryssland hade nyckelroller i hur kriget utvecklades. Tyskland va på fall redan i det skede då USA kom in i kriget.
Så du menar att USA halkade in på ett bananskal och bara tog åt sig äran? :q
Så du menar att USA halkade in på ett bananskal och bara tog åt sig äran?
Vad jag vet så har USA inte tagit åt sig äran av att hjälpa till i WWII. Det är ingen som ger skena av det heller, förutom USA motståndarna förståss. Men och nadra sidan så gör dom ju allt för att försöka smutskasta USA tom kommer med osanningar ibland.
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggJag tycker att denna länk visar på vilken oerhörd respekt palestinierna har för andra folkslag. :OO
Så kom inte och säg att det bara är Israel som inte accepterar andra människor. :l
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Det va en pappa som gjorde det. Men du får gärna utveckla dina idéer där du dömmer ut en stor grupp människor baserat på vad Aftonbladet skriver om vad en pappa gör.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Det var väl faktiskt mer Sovjet som spöade nazzarna.
Sant! Och där har vi ytterliggare ett bra skäl att uppskatta USAs ingripande. Annars kanske det kommunistiska östeuropa hade omfattat hela europa. Men därmed inte sagt att USA ska lägga sig i allt som händer i världen.
Ursprungligen av Beatbox Det va en pappa som gjorde det. Men du får gärna utveckla dina idéer där du dömmer ut en stor grupp människor baserat på vad Aftonbladet skriver om vad en pappa gör.
Vad EN pappa gör? Räkna antalet självmordsbombningar som palestinierna har utfört de senaste veckorna? Dagligen hör man om nya attentat!
Varför bombar dom? Därför att USA är den onde själv och Israel är dess allierade.
Och nej, jag dömer inte ut en hel grupp människor, jag bara tycker att Israel (som ni förövrigt dömer ut) har rätt till viss del.
Någon mer än jag som såg dokumentären på TV4 om självmordsbombarna i Palestina?
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Åter igen så är det ju enskilda individer som tar beslutet att begå självmord. Fråga dig själv varför dessa människor inte längre ser någon mening med sina liv så dom begår självmord istället. Och detta hat är riktat mot Israel. Och då kan man ju lungt fråga sig vad Israel måste gjort för nått som driver fram en massa självmordsbombare som helt tappat livslusten.
Räkna antalet självmordsbombningar som palestinierna har utfört de senaste veckorna? Dagligen hör man om nya attentat!
Varför inte räkna antalet Apache-helikoptrar Israel sätter in för att bomba palestinierna? Varför inte räkna tanksen som Israel rullar in med? Varför inte räkna alla bosättningar som Israel i strid med folkrätten etablerar på västbanken?
Ursprungligen av Beatbox Åter igen så är det ju enskilda individer som tar beslutet att begå självmord. Fråga dig själv varför dessa människor inte längre ser någon mening med sina liv så dom begår självmord istället. Och detta hat är riktat mot Israel. Och då kan man ju lungt fråga sig vad Israel måste gjort för nått som driver fram en massa självmordsbombare som helt tappat livslusten.
Israelerna är otrogna, dom är i förbund med otrogna (USA). Detta i samband med att Israel är omgärdat av arabländer gör att muslimerna inte längre kan tåla detta.
Jag läste för ett tag sen att i modern tid så har två demokratier aldrig legat i krig med varandra, om det stämmer eller inte får bli upp till er att kontrollera. Däremot har det varit krig demokrati-diktatur samt diktatur-diktatur. Eftersom Palestina inte är ett land som det är nu så får vi ta andra arabländer istället, dessa är ofta diktaturer (Saddam Hussein, talibanerna m.m.). Israel däremot är en demokrati, dom har val där befolkningen får rösta.
Tittar man på konflikter idag mellan exempelvis demokratier, jag skiljer nu på konflikt och krig, så fungerar det så att om en demokrati skänker något, exempelvis landområde, så ses detta som en välgärning av den andra parten och de i sin tur erbjuder något tillbaka. I diktaturer fungerar det helt annorlunda, skänker den ena parten något så ser den andra sidan det som ett svaghetstecken. Detta är vad som händer nu, skänker Israel land till araberna så ser hela arabvärlden detta som ett enda stort tecken på svaghet och ett sätt att ytterligare kräma ur mer ur Israel.
Sen säger jag inte att jag fullständigt stödjer Israel i allt dom gör när dom går in i stad efter stad, men i grund och botten så handlar det om att Israel aldrig blir lämnat ifred och att självmordsbombningarna aldrig upphör. Hade Arafat gjort något åt situationen för länge sen genom att sätta hårda straff för terrorister så hade detta garanterat upphört.
Vi kan ta ett nära problem: Vi säger att samerna (som inte heller har ett eget land) skulle ta sig ner till storstäder som Stockholm och Göteborg och helt plötsligt börja spränga sig själva och andra, vad skulle hända då? Skulle de svenskar som inte var samer då bara sätta sig på arslet och hoppas på bättre tider? Självklart inte, attacker mot dessa samer skulle naturligtvis sättas in för att förhindra framtida bombningar.
Inget ont mot samer nu alltså, jag tog bara en grupp svenskar som anser sig vara ett eget folkslag utan att ha ett land. :)
Jag läste för ett tag sen att i modern tid så har två demokratier aldrig legat i krig med varandra, om det stämmer eller inte får bli upp till er att kontrollera.
Jag tror dig.
Däremot har det varit krig demokrati-diktatur samt diktatur-diktatur. Eftersom Palestina inte är ett land som det är nu så får vi ta andra arabländer istället, dessa är ofta diktaturer (Saddam Hussein, talibanerna m.m.).
Vad Irak har för styre är totalt ointressant. Det är inte Irak som ligger i krig mot Israel. Det är palestinierna som är inblandade, oavsett om deras regim är demokrati eller diktatur. Du kan inte döma ut palestinierna utifrån andra arabländer.
Israel däremot är en demokrati
Njaeoe, beror väldigt mycket på hur man ser det. I en demokrati anser i vart fall jag att alla myndiga medborgare ska ha rösträtt och frihet att ställa upp med vilka partier de vill. På västbanken har du en mycket stor grupp individer som inte har något som helst inflytande över Israels styre. Ändå är det Israel som bestämmer över dem. Den demokratin liknar mer Sydafrika under apartheid-tiden.
Israelerna är otrogna, dom är i förbund med otrogna (USA). Detta i samband med att Israel är omgärdat av arabländer gör att muslimerna inte längre kan tåla detta.
Om du inte uppmärksammat det så handlar konflikten om att Israel ockuperar mark som faktiskt tillhör Palestinierna.