webForumDet fria alternativet

Vikten av att gå och rösta

Politik & samhälle

54 svar · 1 094 visningar · startad av Beatbox · sida 2 av 3

Frågan, av Beatbox

Jag tycker det är av yttersta vikt att gå och rösta av den anledning vi sett i Frankrike. Är det ett nytt 30-tal vi vill ha i Europa ?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Alla partier tycker ändå likadant.

Visst! Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna tycker precis likadant i alla frågor. ;)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Nej, jag struntar nog i att rösta. Alla partier tycker ändå likadant.

Då tycker jag heller inte du ska förvänta dig att få hjälp av samhället då du rätt tydligt markerar att du inte vill vara med. Att ta de 30 minuter som det tar att rösta tycker jag är dåligt. Jag tycker inte det borde heta "soffliggare". Det borde heta demokrati-vandaler eller demokrati-svikare eller nått annat. Det är ju precis vad det är.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Stalinisterna och nazisterna? Inte exakt lika kanske men en hel del gemensamt har de onkeligen.

Jag tänkte annars främst på de etablerade partierna. Jo, kommunisterna är i och för sig etablerade och rumsrena hur det nu gått till.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Ha ha Beatbox. Visst, då tar jag och skriver Kalle anka på en lapp, det tar 30 sekunder. Får jag vara med i samhället då?

Det är konstigt det där, i en annan debatt om demokratin i amerika var det någon som sa att det inte var en riktig demokrati. Orsaken var att valdeltagandet var så lågt, bara 50%. Då var det ingen som kallade de 50% som inte röstade för demokrativandaler. Istället pratades det om att det var fel på hur det politiska systemet var uppbyggt. Varför är det olika måttstock för Sverige och amerika?

Ha ha Beatbox. Visst, då tar jag och skriver Kalle anka på en lapp, det tar 30 sekunder. Får jag vara med i samhället då?

Du har i alla fall tagit chansen att uttrycka din åsikt. "soffliggarna" brukar ju av någon underlig anledning inte ha nått konkret förbättringsförslag. Dom vet bara att dagens system är skit men kan tydligen inte formulera sig vad som är bäst för ALLA, inte BARA vad som är bäst för dom själva.

Sen har ju "soffliggarna" en tendens att dra paralleller med USA hela tiden. Det är här och nu i Sverige vi lever och vad som händer i USA är totalt ointressant om man jämför med t ex kommunalval.

Medlem sedan maj 200254 inlägg

Hade vi haft en riktig demokrati i det här landet hade även jag lagt min röst på ett parti...

Och hur skiljer sig "riktig" demokrati från den demokrati som vi har i Sverige?

Med en "riktigt" demokrati så menar du att du får din vilja igenom antar jag ? Att samhället rättar sig efter dig då eller ?

Jag går efter ordet demokrati som betyder folkstyre. Och ordet folkstyre tolkar jag som att folket skall styra. Vad vi har idag är att var fjärde år så har vi en tävling där våra parti tävlar om folkets röster genom att måla upp vackra visioner (samt en del rena lögner) och den som vinner får bestämma. Sen finns det ju inget som säger att det som sedan bestäms följer de visoner som genererade röster. Vad en väljar så kan göra när den är sviken är att fyra år senare rösta på ett annat parti. Sen är vi tillbaks där vi startade...

Direktdemokrati däremot, det är demokrati...

[edit]ett par stavfel bara, ingen är felfri... :)[/edit]

Du menar att hela svenska folket ska behöva ta ställning och rösta i varje enskild fråga?
Då hade det inte blivit mycket tid över åt att leva. ;)

Web-Tor: Inte alls vad jag menar, men du dummar väl dig antar jag.

Jag förstod nästan att det lutade åt direktdemokrati. Då kanske du vet om artikeln i DN där en professor sågade denna form av demokrati ? En studie har visat att ju mer självbestämmande kommuner har blivit, ju mer segregerade har kommunerna blivit. Vissa kommuner är "elitkommuner" medans andra har det väldigt dåligt ställt.

Tror dock att studien är missvisande. Måste vara väldigt svårt att koppla just självbestämmadet till segregeringen när det finns tonvis med andra möjliga orsaker. Alla med lite vett (eller ovett) i skallen kan ta ett symptom och bilda sig en orsak...

En nypa salt är nog bra när man läser sådana här studier tror jag...

Sen om det verkligen är så att segregeringen ökat pga självbestämmande så är det ett problem. Ett problem som inte skall lösas genom att minska självbestämmandet utan genom att finna det riktiga underliggande problemet...

Här är en kille som prickat mina tankar riktigt bra, representativ direktdemokrati, det vore något det...

http://www.nek.lu.se/nekpjo/demokrati.htm

Tror dock att studien är missvisande. Måste vara väldigt svårt att koppla just självbestämmadet till segregeringen när det finns tonvis med andra möjliga orsaker

Så att du tycker inte det är någon skillnad mellan Botkyrka och Solna ? Det finns vissa kommuner som inte alls lockar vare sig kompententa lärare eller annan duktik personal pga segreationen som bildats.

Beatbox du läser verkligen vad du vill. Jag ser väl en solklar skillnad mellan solna och botkyrka, däremot så tror jag anledningen beror på andra faktorer än mer självbestämmande och säkerligen på faktorer som ligger längre bak i tiden också...

Beatbox du läser verkligen vad du vill. Jag ser väl en solklar skillnad mellan solna och botkyrka, däremot så tror jag anledningen beror på andra faktorer än mer självbestämmande och säkerligen på faktorer som ligger längre bak i tiden också...

Studien visade klart och tydligt ett samband mellan segreationen mellan kommunerna och den punkt i tiden då kommunerna blev mer självbestämmande. Om det inte fanns ett samband så skulle alla kommuner vara likvärdiga, eller hur ?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Personligen tror jag att direktdemokrati skulle stöda såväl populism som kortsiktighet. "Representativ" direktdemokrati verkar vettigare men jag har svårt att tro att det skulle bli annorlunda än dagens system.

Har vi inte makt att påverka? Media, demonstrationer et.c.?

"Har vi inte makt att påverka?", nja svarar jag på den.

Representativ direktdemokrati är en minde förändring på systemet men vad som framförallt behövs är tekniken och utbildningen så att folk kan vara med och påverka och vet att de verkligen kan det...

Om det tex skall byggas en ny väg och du är emot förslaget så tror jag det är effektivare att lägga din röst mot det förslaget än att stå på platsen och demonstrara när de bygger den...

Om det tex skall byggas en ny väg och du är emot förslaget så tror jag det är effektivare att lägga din röst mot det förslaget än att stå på platsen och demonstrara när de bygger den...

Eftersom du nu är så pass gammal så kanske du borde veta att man inte uttrycker sin åsikt på det viset utan man för en konstruktiv dialog med kommunpolitiker.

Du måste inse att om vi som bor i Sverige vill ha ett sådant system så skulle det existera redan. Eller tror du vi är SÅ IQ-befriade så vi vi inte skulle kunna komma på nått sånt utan "er" hjälp ?

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)