webForumDet fria alternativet

Ungt val!

Politik & samhälle

12 svar · 395 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Ni som går i gymnasiet tar väl er chans och röstar i Ungt val?

http://www.aftonbladet.se/special/ungtval/

Jag tycker att det här valet är intressant ur många aspekter, dels är det ett sätt för ungdomar att visa vad de tycker och dels är det väl första gången ett val genomförs helt över Internet?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ja, självklart! Röstade tidigare idag (skulle gjort det förra veckan med servern låg nere då), gick jättebra. Ser man bara till så att servern (och alla andra komponenter) klarar av belastningen i framtiden, så är det ett jättebra sätt att rösta. Andelen "soffliggare" skulle nog minska också (slipper ta sig till vallokalen).

Vem jag röstade på?? Min lilla hemlighet ;)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Heh.. det är Aftonbladet och Skolverket som anordnar valet.. jag tror att det är rätt få som tar det på allvar. Min polare från Indien, Jaspal, lade sin röst på "turbanpartiet" och en annan snubbe i klassen (som kommer från Turkiet) röstade på Sverigedemokraterna - "jävla svartskallar", sa han innan han röstade. I en annan klass hade ett flertal personer röstat på "kebabpartiet".

Warning, warning, high security area (kopiera länkadressen och klistra in i webbläsaren, klicka inte direkt på länken)

:e

Själv röstade jag på mp, s och v.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Länken funkar inte :l

Troligen forumet som trasslar till det, testa följande:

http://www.halso.info/temp/ungtval.txt

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Rösta? Vill man ha nått ska man ta det :e §e

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Jag tycker som Hypatia att ni gymnasister ska ta chansen att påverka eran egen skolgång. Jag vet personer här som totlat dömt ut gymnasiet. Om man dessutom inte väljer att rösta så förstår jag inte alls dessa tankegångar.

Jag tycker som Hypatia att ni gymnasister ska ta chansen att påverka eran egen skolgång.

På vilket sätt påverkar min röst i ungt val min skolgång?

Det s.k. "valet" är bara en stor opinionsundersökning.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Vilket i sin tur är en ledstjärna för politiker.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Gör man inte sin röst hörd är det svårt för politiker att veta vad folket vill... ;)

Sant, men jag tror att det finns bättre sätt att påverka politiker än att lägga en virtuell röst på ett parti i ett låtsasval på Internet. Om det hade varit ett "riktigt" val hade det varit annorlunda, men nu känns det som att hela "valet" är rätt meningslöst. Ungefär som att svara på frågor från SIFO i telefon: "Har du / mycket litet / litet / stort / mycket stort / förtroende för Göran Persson?". Big deal?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tror att framförallt ungdomsförbunden (SSU, MUF m.fl ) kollar med stort intresse på ett sånt val. De om några kan driva fram debatten mot de stora organisationerna. :)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Visst är det så att Ungt val inte får något reellt inflytande på politiken, men jag är helt övertygad om att det spelar stor roll. Vid nästa val får de flesta som röstade i Ungt val, rösta på riktigt och det här valet blir en viktig indikator för hur ungdomarna tänker rösta då.

Jag tycker att man ska ta alla chanser att göra sin röst hörd, även om det är ett val på Internet som inte ger några mandat att genomföra beslut.

Däremot tycker jag att det är mycket tråkigt att en del verkar ha tagit det här valet som ett skämt och röstat på "Turbanpartiet" eller andra partier bara för att göra en grej av det. Då måste skolan och föräldrarna ha misslyckats kapitalt med att förklara vad demokrati går ut på. :l

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)