webForumDet fria alternativet

Privatskolor.. för eller emot!

Politik & samhälle

25 svar · 979 visningar · startad av trexter.com

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg
Frågan#1

vad tycker ni? Själv är jag för men jag anser att staten måste ha viss kontroll över dem... svenska och historia och engelska är tre ämnen jag tycker att alla borde läsa.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

emot

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Ursprungligen av Tengblad Imot

In emot?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

:p

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Starkt emot.

Utbildning är något som skall vara självklart och inte styras av föräldrarnas förmögenhet.

Ursprungligen av JoakimE **Starkt emot.

Utbildning är något som skall vara självklart och inte styras av föräldrarnas förmögenhet.**

Men det kan väl finnas både och.. jag är inte rik (inte fattig heller) men anser ändå att rika personer mycket väl ska kunna "betala sig till" en bättre utbildning. Har man pengar och vill spendera dem.. så visst!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

trexter.com »

Tycker du att dom som är rika ska få bättre jobb än dom som är fattiga också?

Re: trexter.com »

Ursprungligen av Web-Tor Tycker du att dom som är rika ska få bättre jobb än dom som är fattiga också?

Har jag inte sagt men om man har resurser för att utbilda sina ungar så ska man ha rätt att använda dem!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Har jag inte sagt men om man har resurser för att utbilda sina ungar så ska man ha rätt att använda dem!

Jag hoppas att du inser att det också innebär att det dom som inte har rika föräldrar INTE får lika bra utbildning.

Ursprungligen av Web-Tor

Jag hoppas att du inser att det också innebär att det dom som inte har rika föräldrar INTE får lika bra utbildning.

Det förstår jag men det är heller inget problem! Förutsättningarna är inte lika för alla och kan heller aldrig bli det!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Självklart för, det ska vara var mans/kvinnas rätt att själv välja vilken skola ens barn ska gå i!

Skolpeng som finns i Malmö, funkar helt underbart. Det går i snabba drag ut på att varje elev själv får välja vilken skola han/hon vill gå i och att pengarna som det kostar att ha en elev är knytta till eleven och flyttas över till skolan där eleven går.

Så fort det handlar om privat skolor glömmer alla att det finns special skolor för alla j*vla olika sporter för att ge våra framtidslöften inom idrotten en bättre start och bekvämare och mer stimulerad miljö då de är med "likasinnade". dessa kan man lätt jämställa med privat skolor, den ända skillnaden är att vi som betalar skatt även betalar ”våra löftens” kursavgifter och inte dom själva..

*grrr*

Och allt tjafs om att det inte är rättvist, so what livet e inte rättvist, var glad för det ni har och gör det bästa av situationen

mm.. joo jag gick i privatskola https://www.bladins.se

Ursprungligen av stoffe-2k **Självklart för, det ska vara var mans/kvinnas rätt att själv välja vilken skola ens barn ska gå i!

Skolpeng som finns i Malmö, funkar helt underbart. Det går i snabba drag ut på att varje elev själv får välja vilken skola han/hon vill gå i och att pengarna som det kostar att ha en elev är knytta till eleven och flyttas över till skolan där eleven går.

Så fort det handlar om privat skolor glömmer alla att det finns special skolor för alla j*vla olika sporter för att ge våra framtidslöften inom idrotten en bättre start och bekvämare och mer stimulerad miljö då de är med "likasinnade". dessa kan man lätt jämställa med privat skolor, den ända skillnaden är att vi som betalar skatt även betalar ”våra löftens” kursavgifter och inte dom själva..

*grrr*

Och allt tjafs om att det inte är rättvist, so what livet e inte rättvist, var glad för det ni har och gör det bästa av situationen

mm.. joo jag gick i privatskola https://www.bladins.se**

En som tänker med huvudet...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag är tveksam av den enkla anledningen att det är fel om det skapas en elit efter föräldrarnas pengar, det blir lätt som så att andra grupper som inte har det lika bra ställt hamnar i underläge vad det gäller kvaliten på utbildningen.

En persons IQ / läshuvud har inget med föräldrarnas plånbok att göra ;)

Men om det regleras och inte görs nån urskiljning på elever och dess härkomst så... why not? :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

En som tänker med huvudet...

troligen, men just nu kanske inte så mycket som man borde, var mest av ilska.

En persons IQ / läshuvud har inget med föräldrarnas plånbok att göra

Självklart inte... därför det i Malmö just finns/fans en skolpeng så att föräldrar med barn i "utsatta områden" kunde välja att sätta sina barn i områden där de har "bättre förutsättningar" till en bra skolgång.

Men om det regleras och inte görs nån urskiljning på elever och dess härkomst så... why not?

Det finns ju redan Muslimska och andra Frikyrkor som driver friskolor, tror inte att vi/jag som kristna/en skulle vara så välkomna där...(även om nu härkomst och religon inte har med varandra o göra) *bara en tanke*

Om ni går in på http://www.friskola.se så ser ni att det finns massor av olika skolor med massor av olika inriktningar...

Medlem sedan sep. 2001269 inlägg

Mot

Alla ska ha chans till samma utbildning.

De smarta ska därigenom kunna få de *bästa* platserna i samhället (de bästa jobben) och då kommer det fungera så bra som möjligt.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Trots att jag är Moderat väljare (eller kanske just därför) så har jag -precis som många av oss konservativa Moderater någonting i grunden emot privata skolor.

Privata skolor tror jag i det långa loppet leder till en uppluckring i kvaliten på undervisningen, dvs att det kommer bli som i ex Storbrittannien där dom privata skolorna inte omfattas av den nationella lärplanen och därför i princip kan lura i eleverna vad som helst, och det vill jag inte.

Vi folket, genom riksdag och regering är bäst lämpade för att bestämma vad som bör läras ut till våra barn, inte religiösa föreningar och andra sektliknande fenomen.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Jag tycker att alla bör gå i kommunalskola.
Om privatskolor fortsätter delas Sverige i utbildningen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Privatskolor har egentligen alltid funnits. Vad som kom med den senaste borgerliga regeringen var skolpeng. Den gav även vanligt folk möjligheten att välja friskolor. Därmed har man sett till att alla har samma möjligheter trots dålig ekonomi. Men jag har förståelse för Reefers invändning. Livets Ords friskola är ju inte precis något som kan ge någon en bra utbildning. En annan sak som jag ser som ett hot, är de friskolor som har "frivilliga" avgifter, och listor över vilka som har bidragit. Det hotar idén om att alla ska ha samma möjligheter.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag är väl nog för och emot på samma gång, detta är ju en demokrati, vill föräldrana bekosta deras barns utbildning med privatskolor så får dom väl det.

Om privatskolorna ger bättre utbildning så är det väl ingen stor sak, om det hotar iden med att alla ska ha samma möjlighet, synd då men så är livet, det är inte möjligt, varför ska dom som har chansen att få bättre utbildning får att dom har råd dras ner av andra som inte har denna chans?
Det verkar ju lika orättvist tycker jag.

Det finns ju dåliga privat-skolor och system också tyvärr och andra faktorer som är sktiga, men då borde ju dessa problem addresseras och inte privat skolor generellt.

Privat skolorna borde förstås vara under uppsyn av regeringen(det borde finnas en sorts mall som dom måste följa), alltså dom borde också påverkas av den "nationella lärplanen" så att möjliga skenarion där elever kan bli ilurade massa skräp inte händer, alltså vad Refeer talade om.

Alltså om orsaken är att vissa barn får bättre utbildning för att dom har råd, då borde dom få det, vilken arrogant j*vel tror sig ha rätt att stoppa deras möjligheter bara för att allt ska vara jämnlikt och politiskt korrekt?

Om orsaken är att vissa privat skolor är skapade av sekter och kulter och sånt och kan börja tuta i sina elever allt omöjligt skräp, som fundamentalism osv.(livets ord?) så där borde nått definitivt göras.

Det borde finnas en sorts mät-stock för privat skolor så att dom håller samma kvalitet som kommunala skolor, men det borde ju vara bättre, annars, varför skicka sina barn dit(om nu inte orsaken är att föräldrarna är i nån sorts kult och vill kontrolera vad deras barn ska lära sig, sånt borde förbjudas, sanningen ska läras ut på skolor)?

"In conclusion", jag kan förstå att vissa privat skolor borde förbjudas på grunderna av skolan är baserad på nån sekt eller galen religion och dom lär ut precis vad dom vill, sånt är skit.

Men "riktiga" privat skolor, där undervisningen är som i en kommunal skola, fast bättre och med mera möjligheter, där ser jag inget problem, inte rättvist mot dom fattigare barnen, men inte rättvist heller att beröva dom rika barnen på möjligheter bara så att dom inte ska ha bättre än alla andra heller.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Problemet som jag ser det är nog främst att kvaliten på lärare blir obalanserad. Privatskolor kan erbjuda bättre lön, arbetsförhållanden m.m.. mot att få de bästa lärarna till sig. Skillnaden i kompetensen i den kommunala skolan kontra den privata ger i slutändan en stor klyfta för eleverna och i ett längre perspektiv även i samhället.

Jag ser helst en reglering i hur privatskolorna ska skötas i dels undervisning men även i personalpolitiken. Alternativt att staten går in och förbättrar avsevärt för de lärare som arbetar på kommunala skolor.

En elev med gott läshuvud ska inte behöva dämpas pga att föräldrarna inte har råd att skriva in barnet på en privat skola. Det är varken bra för eleverna eller för Sverige.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)