webForumDet fria alternativet

Polisen - Ett yrke för dig?

Politik & samhälle

15 svar · 632 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Är det någon mer än jag som har sett polisens nya kampanj på bla tågen i sthlm.

Vi söker först och främst dig som är tjej och har annan bakgrund än svensk

Jag gillar inte denna nya attityd som dom intagit. Visst att dom vill ha mer tjejer och människor med annan bakgrund men borde inte det komma mer naturligt.

Har dom nu fått för sig att polisen ses som en stor nazistförening och vill bättra på sitt rykte?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nja, det kan nog vara så att de vill aktivt få in tjejer och har invandrarbakgrund eftersom de kanske inte så naturligt söker sig till just polisyrket som andra - trots att inget egentligen hindrar dem.
De kan med andra ord bara behöva en liten knuff i rätt riktning för att ta steget och söka. :)

Kan det inte finnas en risk för att vissa tjejer känner sig stötta av att dom "favoriserar" dom och att dom skulle ha lättare att komma in.

Framförallt, finns det inte killar som tänker bli poliser känner det?

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Polisen har väl rätt att rekrytera precis vem dom vill precis som vilken arbetsgivare som helst. Om dom har ett underskott på kvinnliga poliser med invadrarbakgrund så måste dom ju få anställa om dom vill.

// BeatBox

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

att dom skulle ha lättare att komma in.

Jag tror inte de har tänkt ställa lägre krav på invandrartjejer. Jag tror bara att de vill göra dem uppmärksamma på att även polisyrket kan vara något att satsa på. Då kanske fler invandrartjejer söker sig till det. Men de lär säkert få leva upp till samma krav som alla andra poliser.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag tycker att det är helt rätt, fler tjejer och invandrare inom poliskåren är nog en rätt bra idé.

Det är många arbetsgivare som i annonser specificerar vilka sökande dom helst ser, jag tar för givet att du inte gillar deras attityd heller, eller?

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Brian

Instämmer lite i Rinaldo kommentarer.

Allt som oftast dyker det upp liknande uttryck i annonser.
Tycker det är märkligt. Den som är bästa lämpad för arbetet måste ju få de. Vad man sedan har för etnisk bakgrund och ursprung är ju ointressant.

Har sett en annons där man söker javautvecklare, och sedan skrivit. "Då vi eftersträvar etnisk och kulturell mångfald välkomnar vi särskilt sökande med annan etnisk bakgrund än svensk.".

När man programmerar java så har väl inte den etniska ursprunget någon betydelse?
Tror däremot att sådana här annonser kan skrämma bort en del sökande. Skulle en sökande med en annan etnisk bakgrund än den svenska, vara lika kompetent och duktig som en sökande med traditionell svensk bakgrund, så skulle de om jag förstår annonsen korrekt, antagligen välja den med en annan etnisk bakgrund än den svenska, då de just eftersträvar kulturell mångfald.

Men hur kul är det att söka ett arbete, som man sedan eventuellt får, och vet att man fick arbetet enbart för att det inte fanns några kompetena sökande med en etnisk bakgrund som skiljer sig från den svenska?
Varför ska jag söka ett arbete när jag redan på förhand vet att jag tillhör "andrasorteringen" bland de sökande?

Målsättningen att eftersträva en kulturell mångfald är positiv på många sätt. Precis som man ska försöka eftersträffa en jämn könsfördelning och bra ålderfördelning på arbetsplatserna.

Däremot så är jag ytterst tveksam att man har med dessa formuleringar i annonserna, då jag tror det kan få en del intresserade att avstå från att söka, då man inte anser sig ha den efterfrågade profilen.

Mina åsikter är desamma vad gäller formuleringar som "...vi söker helst kvinnliga sökande...". Som man skulle jag inte söka det arbetet heller, även om jag hade komptens för uppgiften. Detta då jag även där vet att jag redan från början tillhör andrasorteringen.

I vissa specifika fall kan det vara berättigat att ha med formuleringarna "..helst annan etnisk bakgrund änd en svenska..." och "..vi ser helst kvinnliga sökande...". Exempelvis om gäller en arbete på ett företags utlandsavdelning, eller i något annat lämpligt sammanhang. Detsamma gäller annonser som gäller kvinnliga sökande till en tjänst för att hjälpa misshandlade kvinnor som misshandlats av sina män. Då kan det vara berättigat med "...vi ser helst kvinnliga sökande...".

Men att regelbundet ha med formuleringar som "...helst annan etnisk bakgrund änd en svenska..." och "...vi ser helst kvinnliga sökande...", tycker jag är olämpligt, då jag tror att det kan hämma antalet sökande till det utannonserade tjänsten.

Dessa formuleringar tycker jag endast bör vara med då det verkligen är berättigat, och inte av slentrian.

Nu får ni inte tro att jag på något sätt är emot invandrare eller är främlingsfientlig eller något sådant. Tvärtom, så är jag positivt inställd till invandring och att vi som har det bra, hjälper de som har det sämre ställt, och även att vi hjälper de med en annan etnisk bakgrund än den svenska, in på arbetsmarknaden. Däremot så tycker jag uppriktigt inte att ett slentrianmässigt användande av dessa formuleringar i platsannonser, alltid är av godo.

/Brian

Håller helt med Brian.

Man försöker väl nu skapa ett samhälle som är mer jämlikt men det känns som man börjar i fel ände genom sådana här annonser.
Genom att dra in folk från andra kulturer på arbetsplatser tror jag att det kan finnas en risk för diskriminering just där.

Jag tror man först måste skapa ett jämlikt samhälle där alla klassas lika, och ses lika av Alla ögon och då kommer det komma naturligt. Olika kulturer och kön kommer finnas på alla arbetsplatser och kompetens kommer vara det största kravet och diskriminering kommer inte förekomma i lika stor utsträckning.

Man försöker väl nu skapa ett samhälle som är mer jämlikt men det känns som man börjar i fel ände genom sådana här annonser.
Genom att dra in folk från andra kulturer på arbetsplatser tror jag att det kan finnas en risk för diskriminering just där.

Är det nått fundamentalt jag missat eller ? Hur kan det va fel att anställa kvinnor med invadrarbakgrund om man konstaterat att man har ett underskott på sådana och har ett behov av att få in mer kvinnor med invadrarbakgrund ?

// BeatBox

Finns det inte en risk att det går för snabbt? Innan man hunnit ta tag i dom som har annorlunda åsikter och diskriminerar?

Jag är av den åsikten att arbetsgivare i allra högsta grad ska få välja vem dom vill anställa. Så har det alltid fungerat och borde fortsätta fungera så. Polisen har uppmärksammat en brist i deras poliskår, dvs för få kvinnliga poliser med invadrarbakgrund. Jag ställer mig väldigt frågande till denna inställning angående att det skulle på nått sätt va fel av polisen att anställa kvinnliga poliser med invadrarbakgrund.

Har dom nu fått för sig att polisen ses som en stor nazistförening och vill bättra på sitt rykte?

Jag skulle tro att dom vill försöka jobba mer effektivt och förstå sig på omvärlden bättre som alla andra organisationer. Presentera ett bra argument varför det är fel att anställa kvinnor med invadrarbakgrund så ska jag försöka förstå det. Jag tycker det mer låter som den Svenska avundsjukan har slagit till igen.

// BeatBox

Jag tyckte bara det lät lite fel på annonser. Jag har inte sett så många sådana, å tro inte något om avundssjuka, då jag bara är 50% svensk....

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Finns det inte en risk att det går för snabbt? Innan man hunnit ta tag i dom som har annorlunda åsikter och diskriminerar?

Om det bara handlar om att motverka diskriminering, tror jag att ett bra sätt är att få invandrare att röra sig bland svenskar. Då vänjer man sig vid varandra. Då skulle i så fall den rekryteringen vara en åtgärd mot diskriminering i sig.

När man programmerar java så har väl inte den etniska ursprunget någon betydelse?

Knappast för själva programmeringen i sig själv. Men många konsultföretag vill nog ha mer kompetens om andra kulturer. Det är en god hjälp om de vill expandera på andra marknader utomlands. För polisens del handlar det snarare om att kunna förstå de människor som de möter i sitt arbete. Jag kan inte låta bli att fundera över om det hade gjort någon skillnad i den där Fadime-historien om polisen hade haft några kurdiska kvinnor anställda redan under de tidigare familjebråken som förekom i Fadimes familj. Tänk om de hade anat att det skulle sluta som det gjorde? Visst, det är rena spekulationer från min sida. Men jag tror att det bara är bra med en poliskår som representerar alla sorters människor i vårt samhälle. Det är faktiskt inte enbart enskilda individers kompetens som är viktig, utan även teamets sammansättning.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Tycker nog meningen i sig är felformulerad, istället för

Vi söker först och främst dig som är tjej och har annan bakgrund än svensk

kunde man ha skrivit

Vi ser gärna att tjejer med invandrarbakgrund söker

Något som låter aningens trevligare, fortfarande "inbjudan" för invandrartjejer men ändå ingen favorisering.

Den andra varianten är ju en helt annan annonns. Om Polisen nu söker invandraretjejer så skriver dom att dom söker invandrartjejer.

Är det diskriminering mot oss programmerare då sjukhuset söker sjuksköterskor ? Jag tycker det är ett ytterst mäkligt resonemang.

// BeatBox

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Sökes:
Programmerare till kirurgmottagningen.

Arbetsuppgifter:
Bistå hjärnkirurgen med goda råd till intelligenta algoritmer.

:birp

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)