Ska en polis bli avskedad för att han begår tjänstefel sitter jag och funderar på just nu.
Jag säger att inget dera är rätt men.
I dagens Sydsvenskan så läser jag att en polis som slog en demonstrant
vid kravellerna i Malmö förra året kanske blir avskedad, om han blir fälld.
Det var väldigt fel antagligen och om man utgår från att han fälls så
funderar jag ändå på, det kostar en väldig massa att utbilda och rekrytera en polis,
och är det då rimligt att avskeda honom pga av bristande omdöme i de
omständigheterna som rådde.
jag Noterar att det blev väldig uppmärksamhet över att en kille fick
ett isblock i huvudet, oh med risk för att bli tjatig så jämför jag detta med
Lars Nordström som körde över och ihjäl min kusin (och fälldes för det)
han fick behålla körkortet och fick 6000:- i böter, rimligt vis så borde ju
han vara en enormt mycket större risk, eller?
Ja, detta är inte så lätt att säga ja eller nej till utan att ta del av hela utredningen...
Men om polisen har begått tjänstefel så skall han naturligtvis straffas på lämpligt sätt, men om avsked är lämpligt i just detta fall kan inte jag avgöra.
Klart är att min personliga uppfattning om polisens insatser i samband med demonstrationerna i Göteborg är att de har gjort allt som står i deras makt för att upprätthålla lag & ordning när en kollosal massa demonstranter går bärsärkagång på stan.
Skall en polisman avskedas för att han med våld motar undan stenkastande demonstranter från allmän plats så är det ett sjukt sammhälle vi lever i...
Sen om det är så här själklart eller inte vet jag inte & refererar till mitt stycke här ovan.
är det då rimligt att avskeda honom pga av bristande omdöme i de
omständigheterna som rådde.
Frågan är väl om alla fakta verkligen kommer fram. Det kan ju mycket väl hända att polismannen ifråga har ett brutalt förlutet och att man "tar hänsyn" till det i sin bedömning. Ofta skapas rubriker som är kraftigt vinklade åt det ena eller det andra hållet. Dvs man plockar ut den fakta ur sammanhanget som kan stödja "hypotesen" som rubriken/artikeln vill få fram. Egentligen är det ju en tragedi i sig för den berörda polismannen och hans eventuella familj... men som sagt. Det man INTE får veta i artiklar kan vara MER relevant än just det som de skriver.
Men om det är som så att han får sparken av "politiska" orsaker, dvs trycket om repressalier mot ordningsmakten är det en skandal. För vem ska annars upprätthålla ordningen om inte polisen?
Begår man brott som polis så är man inte polis, då är man brottsling, och skall behandlas därefter.
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Det är mänskligt att fela och poliser är människor. Det ska inte bli avsked automatiskt för tjänstefel men om det upprepas kan man fundera på polismannens lämplighet. Då kan avsked bli aktuellt.
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
Begår man brott som polis så är man inte polis, då är man brottsling, och skall behandlas därefter.
Självklart.
Men om du slog nån på käften är det inte säkert att du får sparken från jobbet... eller hur? Frågan är ju i det här fallet VAD som hände och VAD som ligger bakom påföljden.
Det känns som poängen med denna diskussion går förlorad. Eller i alla fall så gick den inte i den riktningen som jag ville.
Det jag är intresserad av är vad ni tycker om min jämförelse.
Lars Nordström blev inte av med körkortet eftersom rätten ansåg att han behövde bilen i jobbet, okej, men det var i tjänsten han körde ihjäl min kusin, är det fortfarande lika rätt att han ska få behålla körkortet då.
Han måste ju betraktas som en trafikfara om han körde i 140 km/h i djup dimma i sin stora Jeep och körde även och krossade en bil.
Vad tycker ni, själv är jag väldidgt chockad att svenska rättsystemet funkar så här.
Eftersom du inte skrivit en endaste sak om vad din kusin gjorde så är det ju rätt så svårt att kunna ens ha en åsikt angående den frågan. Jag har ytterst svårt att tro att Lars verkligen körde 140 km/h i tät dimma och fick behålla körkortet. Berätta lite mer om din kusin så kanske vi kan komma med mer.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Om en polis begår ett tjänstefel som är tillräckligt grovt, eller om han begår upprepade mindre tjänstefel ska han naturligtvis avskedas.
Men det ska även tas viss hänsyn till förmildrande omständigheter, och det är möjligt att situationen och stämningen vid just detta tillfälle kan sägas vara en sådan.
Jo, men det finns två "försvårande omständigheter".
Dels är internutredarna lika populära som en finne i röven och dels är kvällspressen inte sena att fläska på med feta rubriker och få medelsvensson att få en sned uppfattning... :l
------------------ Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Han som körde ihjäl min kusin, erkände det i rätten, och fick 6000:- i böter för det.
Rätt milt för att köra ihjäl en människa tycker jag.
I domen konstteras också att min kusin var helt oskylig, och att XXX körde i 145km/h i djup dimma och lät bli att stanna när han såg att det stog bilar ivägen som stannat.
Det låter helt horibelt det jag skriver här, och det är det också, jag förstår över huvudet taget inte han att får fortsätta köra omkring.
Som tur bor han på xx[censur]xx.
Om du inte tror mig kan du ringa honom på xxx[censur]xxx .
r
Inlägget redigerat med hänsyn till webForums regler
Han som körde ihjäl min kusin, erkände det i rätten, och fick 6000:- i böter för det.
Rätt milt för att köra ihjäl en människa tycker jag.
Håller med dig!
Utan att veta nåt detaljerat om det du beskrivit så måste man väl tillstå att rättsamhhället borde ses över. Även om killen inte körde på avsiktligt så är det ju dråp / orsakande av annans död.
Jo, det tycker jag och vet jag at han gjorde, men eftersom han sa "att han inte kom ihåg något" och hela rättegången av att den åtalade och hans kompis hade "glömt bort en massa detaljer" så blev det en mild dom.
Sen hade åklagaresidan en vikare eftersom den åklagare som hade lett utredning mot honom hade åkt på semester den veckan.
Som du kanske förstår så även om rättegången var i oktober förra året så känns det hårt fortfarande.
En annan anmärkningsvärd sak är att min kusin blev ihjälkörd på skärtorsdagen 2000 och rätegången hölls inte förrän oktober 2001.
Han skulle antagligen blivit dömd för "grov vållande till annans död" samt "grov vårdslöshet i trafik" samt en till åtalpunkt som jag inte kommer ihåg, om det inet skulle varit för att en lastbilschafför körde in i min kusins bil första.
Lastbilschaffören blev inte åtalad eftersom åklagaren ansåg att bevisningen mot denne var för liten.
Jag förstår din frustration. Men det kan knappast gynna wF att publicera namn, adress och t.o.m telefonnummer.
Jag har redigerat en del inlägg nu - det får väl räcka? Detta är ju ett forum att diskutera politik i, inte svartmåla privatpersoner till höger och vänster.
Det är inte ämnet i dina inlägg som var fel utan namngivandet med adress m.m... men det förstår du nog.
Hörde förresten på nyheterna att en smitning från en dödskörning skett i morse i sthlm. Där verkade de ta i med hårdhandskarna från början och har häktat den skyldige... så det är märkligt hur skillnader görs beroende på distrikt. En häktning brukar inte ge endast böter som straff... utan antingen fällande med frihetsberövande eller friande.
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25